Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvor tillsammans med höns  (läst 3852 gånger)

h00jff

Duvor tillsammans med höns
« skrivet: 17 feb-13 kl 18:58 »
Jag har precis skaffat höns och på sikt skulle jag också vilja ha duvor tillsammans med hönsen. Har några funderingar kring detta.

Har läst att vissa duvor går bättre ihop med höns än andra. Beror det på ras (i så fall vilken ras)? Går det bättre om man introducerar duvorna när de är unga? Flyger duvorna ut genom samma lucka som hönorna till hönsgården, eller behöver de en egen lucka som sitter högre upp? Maskorna i nätet i hönsgården är 5x5 cm, behöver duvorna ha mindre nät?

Stämmer det att duvorna inte klarar minusgrader? Hönshuset är isolerat, men om det är riktigt kallt tror jag att det kommer att bli minusgrader även där inne. Behöver jag värma upp det om jag ska ha duvor där?

Oskar 123

• Dalsland
SV: Duvor tillsammans med höns
« Svar #1 skrivet: 17 feb-13 kl 20:03 »
påfågelduvor kan gå ihop med höns men det kan bli slagsmål när dom har ungar
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 18 feb-13 kl 12:53 »
Jag har just nu 20 duvor ihop med mina höns, utan stridigheter eller sånt. Fungerar utmärkt.
Jag har påfågelduvor, friserduvor och tehrani högflygare, de flesta duvraser och duvarter går nog ihop med höns om de har stora utrymmen.
Duvorna kan gå ut genom samma lucka som hönsen, de lär sig sånt :)

Duvor som härstammar från klippduvan klarar vårat svenska problem utan problem och kan bo utomhus året runt.. Diamantduvor och andra tropiska duvor behöver dock oftast plusgrader.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

h00jff

« Svar #3 skrivet: 26 feb-13 kl 22:11 »
Tusen tack för svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser