Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  googlemap med lantraser?  (läst 2544 gånger)

smallfarmers

• Småland
googlemap med lantraser?
« skrivet: 16 feb-13 kl 19:49 »
Can we start working on an interactive (Google or Open Street) Map of Sweden, indicating, for example, all about lantraser får? For example: showing origin and current spread. Next development step could be adding info like: "and where are these available?"
« Senast ändrad: 17 feb-13 kl 23:28 av smallfarmers »

hajens

• Skåne
SV: googlemap med lantraser?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-13 kl 15:24 »
Har själv haft precis denna tanke ett tag, och tror det skulle vara väldigt nyttigt. Gjorde själv en ansats för någon månad sedan att brörja bygga en sajt, men lade ner rätt fort.

Kanske om man samlar x antal intressenter och sedan tar det till Jordbruksverket och säger att behovet finns!?

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

smallfarmers

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 feb-13 kl 15:49 »
Kanske om man samlar x antal intressenter och sedan tar det till Jordbruksverket och säger att behovet finns!?

för att ta emot pengar?

« Senast ändrad: 17 feb-13 kl 15:56 av smallfarmers »

hajens

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 feb-13 kl 17:47 »
man kan göra det som en medlemsgrej. Med en årsavgift för alla som finns reprensentanter på kartan med eget inlogg och möjlighet till egna uppdateringar. Skapa kategorier och hierarkier  mm.

Medlemsavgift för att det måste byggas och förvaltas av någon.

Eller så går man den långa vägen. Samlar in X antal namn på intressenter för ett sådant här projekt, ansöker om pengar hos jordbruksverket och startar sedan någon form av NGO som förvaltar en plattform.

Dock tror jag mer på det förstnämnda om man vill något skall hända.
« Senast ändrad: 17 feb-13 kl 17:55 av hajens »

hajens

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 feb-13 kl 17:59 »
finns det tillräckligt många hönsodlare/biodlare/getfarmare osv som skulle vilja finnas  på en interaktiva karta  med sina djur, och kanske även andra mervärdesfunktioner inbyggda, alltifrån köpa och sälj till vad det nu kan vara, så skulle jag kunna tänka mig att dra mer i detta.

smallfarmers

• Småland
« Svar #5 skrivet: 17 feb-13 kl 20:23 »

(double posting)
« Senast ändrad: 17 feb-13 kl 20:44 av smallfarmers »

smallfarmers

• Småland
« Svar #6 skrivet: 17 feb-13 kl 20:42 »
finns det tillräckligt många hönsodlare/biodlare/getfarmare osv som skulle vilja finnas  på en interaktiva karta  med sina djur, och kanske även andra mervärdesfunktioner inbyggda, alltifrån köpa och sälj till vad det nu kan vara, så skulle jag kunna tänka mig att dra mer i detta.

nah ... yet another website is not a good idea! the best is a module that can be built-in and part of the websites of lantrasföreningar. so it may be more important to talk to föreningen allmogefår (and other similar associations), to start with.

for example, I have a list of all their members, and called soooo many of them, trying to find suitable sheep, after figuring out (for every placename) how far away they were. why don't they put them on a map?

apart from this, i think it would be extremely interesting to visualize the current geolocation of all lantraser animals.
« Senast ändrad: 18 feb-13 kl 00:41 av smallfarmers »

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 17 feb-13 kl 21:18 »
Jag håller på med roslagsfårens genbank litegrann och vi har diskuterat en sådan karta. Dock vet jag inte riktigt hur man skulle få till den! Det är nog jättebra att ha den som info, men kanske på sidor som man måste logga in på för att se?

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Neon Knight

• -
« Svar #8 skrivet: 17 feb-13 kl 21:50 »
Hör med Liljeberg här på forumet som har gjort Biodlarkartan.

http://biodlarkartan.se/

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=87048.0

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 17 feb-13 kl 22:07 »
Hör med Liljeberg här på forumet som har gjort Biodlarkartan.

http://biodlarkartan.se/

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=87048.0

Tack Neon Knight!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

smallfarmers

• Småland
« Svar #10 skrivet: 17 feb-13 kl 22:32 »
for lantraser-googlemaps, it's a bit different, and much easier: as the föreningar-members are known, no self-registration is needed! but the data needs protection, for example, not publishing full names and addresses on a website, but showing the location based on postal code.

« Senast ändrad: 18 feb-13 kl 00:42 av smallfarmers »

Neon Knight

• -
« Svar #11 skrivet: 17 feb-13 kl 22:44 »
Jag är inte säker på att alla ägare av lantrasfår vill bli utpekade på en karta. Det finns alltid en stöldrisk.

smallfarmers

• Småland
« Svar #12 skrivet: 17 feb-13 kl 23:06 »
Jag är inte säker på att alla ägare av lantrasfår vill bli utpekade på en karta.

(yep, but members of associations already get access to full details (!) of other members. why is that? is it necessary? if you need baggen, if you have årslamm till salu, you better put an advert, i'd say? )

what about a map showing geolocation, based on postal code? vague enough, i'd say, and relevant to visualize the distribution of lantraser animals. actually, i'm surprised that it doesn't exist yet, supported by landbruksverket, and maintained by lantrasföreningar.

« Senast ändrad: 18 feb-13 kl 00:42 av smallfarmers »

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 17 feb-13 kl 23:51 »
Hu! Jag tycker det är en fruktansvärt dålig idé! Jag ser ju att ursprungsdiskussionen gäller allmogefår och där kanske inte djurförmedlingen fungerar nåt vidare (vet inte, är inte insatt i fårvärlden). Men, för väldigt många andra djurslag i genbank så sitter det genbanksansvariga och jobbar häcken av sig för att kombinera ihop avelsdjur på bra sätt till nya genbanksbesättningar. En sådan här karta skulle förmodligen slå omkull allt vad avelsarbete/planering heter och möjligen vara en katastrof för de mer fåtaliga raserna. Just för att folk är som folk är och gärna köper djur på bekvämt avstånd. Något som t ex resulterar i att det bildas små "landskapspopulationer" inom vissa raser där alla är släkt med alla... mindre bra. Många (alla?) lantrasföreningar har t ex fått projektpengar från Jordbruksverket för att kunna erbjuda en liten ekonomisk ersättning till djurägare som kör en bit för att köpa djur, just för att motverka det här "köpandet på nära håll" och för att få bättre "spridning på generna" i bevarandearbetet.

Sorry för det här negativa inlägget, men det kanske är bra att se lite olika sidor av saken. Det här var min sida.  :-[

smallfarmers

• Småland
« Svar #14 skrivet: 18 feb-13 kl 00:01 »
(...) för att få bättre "spridning på generna" i bevarandearbetet.

visualizing on a map, we would at least know how the current spridning is, for example to work on it.

there is almost no skånegås, or skövsjöfår, or lappget, or bohuskulla. where are they? and where not?
« Senast ändrad: 18 feb-13 kl 00:39 av smallfarmers »

Ronny

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 18 feb-13 kl 04:15 »
Jag är genbanksansvarig för skånegås. Med "spridning" menar i alla fall inte jag var någonstans i landet det finns skånegäss utan den genetiska "spridningen". Precis som Mmmm skriver så är mitt stora problem att få ut gener från många olika besättningar med olika härstamning på sina djur. Det är endast möjligt om de intresserade hör av sig till mig först, innan de köper från första bästa och oftast närmaste besättning. Vissa besättningar är väldigt aktiva och sprider massor av djur, andra är inte lika "businessminded" och djur därifrån blir automatiskt underrepresenterade. En del vill säkert vara med och synas och sälja ännu mer än de gör idag. Andra måste man ringa och be att de tar fram några enstaka djur för att inte dessa värdefulla gener skall försvinna ut rasens genetiska variation! Dom vill definitivt inte vara med på en sån här "Google map". Ur bevarandesynpunkt anser jag att det här är en mycket dålig idé, snudd på katastrof!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Wenden

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 18 feb-13 kl 07:14 »
Det fungerar väl bra nu. Så svårt är det väl inte att få reda på var det finns djur? Dessutom tycker jag att det är bra med personlig kontakt. Det handlar om engagerade människor och inte impulsköpare. Personligen skulle jag lägga ner energi på att skaffa det passande djuret även om det var långt borta.Om man har möjlighet.

smallfarmers

• Småland
« Svar #17 skrivet: 18 feb-13 kl 07:24 »
first this: i understand (and agree with!) Mmmm and Ronny.

Again, the idea to put lantraser on a map, is not meant to display personal details or to "promote" nearby spridning. people who wish to buy or swap, should have personal contact with their genbanksansvarig – yes!

instead, it is meant to show the spread of lantraser animals in Sweden – per race a logo on the map, nothing else – also to visualize rödlistan.

« Senast ändrad: 18 feb-13 kl 07:35 av smallfarmers »

hajens

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 18 feb-13 kl 08:19 »
jag tror jag och smallfarmers pratar om två lite olika saker här.

smallfarmers talar endast om en visualisering, och det behöver inte vara fel.

Jag talar om en interaktiva karta med allt vad det innebär.

Efter att ha lyssnat på genbanksansvariga mfl, samt deras argument så inser jag att en sådan inte är vad lantraserna behöver, kanske tillochmed tvärtom.

En sådan karta jag talar om har i grund och botten främst ett kommersiellt syfte, och det är nog inte det främsta verktyg lantraserna har behov av.

Ronny

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 18 feb-13 kl 14:33 »
Det är lugnt hajens. Det är lätt att tänka så. Men medaljen har en baksida.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser