Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder - Värpning - förvaring - kläckning  (läst 1640 gånger)

zeina66

• Värmland
Foder - Värpning - förvaring - kläckning
« skrivet: 15 feb-13 kl 08:32 »
Nu är vi i mitten på februari och jag märker att min gåskarl visar mer attityd än tidigare. Gässen bor i lagårn men ska flytta ut till sin husvagn 20 mars,de får då till gång till bad i en bäck. Det äter hösilage + havre nu.
De behöver väl nåt färdigfoder för att börja värpa? När ska man börja med det?
"Om" dom börjar värpa,ska jag ta in dom dagligen & förvara dom som hönsägg fram tills de ska i maskin?
...jag kanske har 3 hanar... ::) men jag tyckte att en av dom hade en snorre...

De fyller 1 å 8 maj så chansen att de ska ruva är väl liten,tänkte därför försöka kläcka själv - jo,har förstått att det är svårt.
Finns det någon som har svar,tips på mina frågor?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Foder - Värpning - förvaring - kläckning
« Svar #1 skrivet: 15 feb-13 kl 15:19 »
Om de behöver värpfoder beror på om det är en ras som värper mycket, och på hur mycket bete de har.

Jag hanterar mina gåsägg som hönsägg, men försiktigare, de är känsliga för att skakas, och är i princip omöjliga att skicka med bra resultat. Numera finns det bara gåsägg för avhämtning här.

Om man vill att gässen ska ruva är det bättre att ge dem fejkägg och byta till riktiga när man är säker på att de ruvar. Det är viktigt att avdela så att bara den gås som ruvar kommer åt äggen. Av egen erfarenhet vet jag att de lätt kan bråka om äggen, om flera ruvar på samma ställe, varpå man har söndriga ägg och inte får några gässlingar  :'(.

Vete har bättre näringsvärde för växande och äggläggande individer än vad havre har. Lusern är en proteinrik råvara att komplettera med. Vill man blanda foder själv kan man titta på recept på foder till höns.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 15 feb-13 kl 20:15 »
Hej
Det är skånegäss. Jag har inget gräs före 1 maj här,bor i växtzon 5.
Vete kan jag få tag på,då ska jag genast börja vänja dom vid det. Men det är ju hela korn - jag trodde de behövde sand i krävan för att smälta hel vete.. deras sanden fryser nu på vintern så dom får inte många sandkorn. Trodde att man gav dom nåt färdigfoder..typ allfoder.

Jag har gjort 2 lådor 60*60*60,en vardera så att säga. Du menar att de ska var sitt "bås" där ingen annan kan komma in? Kompostgaller,kan det räcka?
Vad gör gåskarln om båda fruarna börjar ruva? Blir han mer aggressiv? Kan jag alls gå dit och kika?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 15 feb-13 kl 21:07 »
Gruset blir kvar i krävan, så de måste inte ha nytt hela tiden. Mina får helt vete året om, även när det är snö.

Jag menar att när de ruvar, så ska ingen annan gås komma in, så kompostgaller kan fungera utmärkt.

Är gåshanen aggressiv tycker jag att du ska byta ut honom, man ska inte vara rädd för sina djur. Jag kan gå och fixa med mina gäss alltid, men såklart försvarar honorna sina ägg när de ruvar. Men så fort de är kläckta kan jag vara helt nära, och även när de ruvar så kan jag göra allt, utom att pilla på äggen. Det är så det ska vara tycker jag, djuren ska gå att hantera av sin skötare alltid i alla sammanhang.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 15 feb-13 kl 21:43 »
Åååh,det där med gruset förstod jag inte...tack!

De ska få vete redan imorgon,granngården har lördagsöppet.

Gåskarln ger sig inte på mig,han sträcker upp sig och slår hårt med vingarna. Jag var korkad nog att böja mig ner mot golvet och fick en träff på ögonbrynet,men han har inte attackerat mig...som han gör med min far eller sambo ;D skulle han göra så mot mig åker han i grytan.

Tack ieenilorac för att du delar med dig till mindre vetande - det tar ju ååår att lära sig allt man borde vetat innan man skaffade sig gäss

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser