Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stel och sned  (läst 3939 gånger)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
Stel och sned
« skrivet: 15 feb-13 kl 08:29 »
Vår äldsta dvärgget (knappt 6 år) ser inte riktigt bra ut idag. Hon verkar vara stel, har huvudet lite uppsträckt och lutande och ser annorlunda ut på ögonen. Dessutom darrar hon lite. Men hon äter friskt. Vad kan detta vara? Borde jag göra något?
harstorp4.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Stel och sned
« Svar #1 skrivet: 16 feb-13 kl 05:56 »
Jag har ingen aning. Kanske ett telefonsamtal till veterinären? Fast nu är det ju tyvärr helg  :-\.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bell

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 16 feb-13 kl 08:40 »
Jag har ingen aning. Kanske ett telefonsamtal till veterinären? Fast nu är det ju tyvärr helg  :-\.
Bra idé, distriktsveterinärerna har jour telefon och kan i alla fall ge råd på så vis även om du inte vill ta ut dom idag.
<3 Även rosen har taggar <3

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 17 feb-13 kl 04:33 »
Hur har det gått?  Min första tanke var hjärnblödning.  En veterinär är ofta intresserad av upplysningar om temperatur, färg på slemhinnor, hur ögonen reagerar för ljus, allmäntillstånd ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 17 feb-13 kl 10:12 »
Idag är hon ungefär likadan. Kanske lite stelare och osäkrare i balansen, men ser något bättre ut i blicken (igår såg hon lite rädd och vild ut i ögonen, idag lugnare). Hon äter hö, men känns trött. Vi gav henne en masktablett igår, för vi tänkte att det kanske kunde vara någon parasit. Vi tycker att hon har magrat.
harstorp4.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 17 feb-13 kl 10:23 »
Jag vet inte om det här är långsökt, men jag läste om selenförgiftning i en annan tråd: "Kliniska symtom på kronisk selenförgiftning är bl a hov- och klövsprickor, hälta, avmagring och håravfall". Vi brukar, utöver höet, ge våra getter äppel- och rotfruktsrens från köket, blandat med mineralgranulat (röd hink med koppar) och E-vitamen/selen i pulverform. Av det senare ger vi någon matsked per dag till våra fyra dvärggetter, vilket jag inte tror är någon jättedos, men geten som nu är dålig är den som alltid håller sig mest framme och tar mest av tillskottet. Hon haltar, hon har magrat och hon har tappat päls i ansiktet. Kan det finnas något samband?

harstorp4.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 17 feb-13 kl 13:36 »
blandat med mineralgranulat (röd hink med koppar) och E-vitamen/selen i pulverform. Av det senare ger vi någon matsked per dag till våra fyra dvärggetter, vilket jag inte tror är någon jättedos
Står det inte något om dosering på förpackningen? Jag tycker att någon matsked per dag till fyra getter låter jättemycket, om det är normal koncentration i pulvret. Snarare borde det nog vara 1 kryddmått om dagen, eller något i den stilen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 17 feb-13 kl 13:53 »
Ingenting är egentligen långsökt, för någon gång inträffar även det ovanliga!  Själv tänker jag mera på CAE :o  Hade du kontakt med veterinären under veckan?  Kanske dags att läsa på i Hammarbergs kompendium?

Zadie

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 17 feb-13 kl 18:04 »
Jag vet inte om det här är långsökt, men jag läste om selenförgiftning i en annan tråd: "Kliniska symtom på kronisk selenförgiftning är bl a hov- och klövsprickor, hälta, avmagring och håravfall". Vi brukar, utöver höet, ge våra getter äppel- och rotfruktsrens från köket, blandat med mineralgranulat (röd hink med koppar) och E-vitamen/selen i pulverform. Av det senare ger vi någon matsked per dag till våra fyra dvärggetter, vilket jag inte tror är någon jättedos, men geten som nu är dålig är den som alltid håller sig mest framme och tar mest av tillskottet. Hon haltar, hon har magrat och hon har tappat päls i ansiktet. Kan det finnas något samband?

Hej, jag är inte forumets mest erfarna getägare men hyser ett intresse för ämnet och kan inte låta bli att svara ändå.

Det finns ju lite olika röda hinkar men om du ger rekommenderad dos av tex fårfor effekt röd för får och getter så innehåller den redan extra mycket e-vitamin och selen för att täcka alla behov. Om det är ett så komplett tillskott du ger av och i rekommenderad mängd och så utöver det ger extra av e-vitamin/selen så skulle jag inte alls utesluta att hon kan ha fått i sig för mycket. Du behöver i alla fall inte oroa dig för selenbrist så jag skulle sluta ge henne allt utöver grovfoder tills du vet vad som är fel. Jag skulle förresten tills jag visste om det är felet med geten sluta ge tillskott till alla och sedan räkna riktigt ordentligt innan jag började ge igen, men det är bara jag det!

Om det är selenförgiftning vet jag inte vad man gör åt saken i Sverige men i studier har man lyckats behandla det med svavel (http://homepage.eircom.net/~progers/setoxicity.htm). Jag har läst någonstans (hittar tyvärr inte källan nu men det var från en annan studie om getter vs selen) att de kan verka pigga och äta bra ända fram till de dör. Om jag vore du skulle jag ringa veterinären, selenhalt borde kunnas testas med ett blodprov vilket om inte annat kan ge andra svar.

Lycka till och låt oss veta hur det går!

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 17 feb-13 kl 18:27 »
E-vitamen/selen i pulverform. Av det senare ger vi någon matsked per dag till våra fyra dvärggetter

Är det Selevitan ni ger dem så är det nog tyvärr en jättedos och din teori om att geten fått selenförgiftning säkert rätt!
Så här står det i Fass om dosering: "Selevitan vet. är ett granulat som skall ges till djuret inblandat i fodret. 25 g granulat (1 doseringsmått) per 250 kg levande vikt 1-2 gånger per månad vid såväl terapeutisk som profylaktisk behandling." Det innebär alltså att man ska ge ett dosmått till 8 st 30-kiloslamm (det är väl ungefär vad en vuxen dvärgget väger?) en till två gånger i månaden.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19781215000020

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #10 skrivet: 17 feb-13 kl 18:38 »
så började det på våran lilla get som fått hjärnhinneinflammation, ring vet snabbt!!!!!

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #11 skrivet: 17 feb-13 kl 20:37 »
Vår äldsta dvärgget (knappt 6 år) ser inte riktigt bra ut idag. Hon verkar vara stel, har huvudet lite uppsträckt och lutande och ser annorlunda ut på ögonen. Dessutom darrar hon lite. Men hon äter friskt. Vad kan detta vara? Borde jag göra något?
Låter misstänkt likt CCN = B-vitaminbrist. Ring veterinär snabbt i såfall och be dem ge geten en spruta med Beviplex. Om du har B-vitamin hemma så skulle jag ge detta. Om det är CCN så dör geten snabbt om du inte gör något. Har haft en get som dött i detta och en get som överlevde pga. snabb insats.
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Far-och-get/Endemiska-sjukdomar-hos-far-ett-urval/CNN/

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=55641.0

Jag hoppas förstås att det är någon annan sjukdom. Lycka till med geten!

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 17 feb-13 kl 22:23 »
Som du kanske vet, har Bergsblomman "råkat" skaffa sig ganska gedigna kunskaper i getmedicin för hemmabruk.  Hennes råd skulle jag följa, pronto!

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 17 feb-13 kl 22:54 »
Tack för svar, kommentarer och råd! Jag vet att jag läste doseringsråden på E-vitamin/selen-hinken och var noga med att ligga i underkant ifall getterna skulle äta olika mycket. Jag ska dubbelkolla vad som står på hinken imorgon bitti. Då ska jag också ringa till veterinären. I regel vet veterinären ingenting, men det skadar inte att försöka. Nu ikväll såg geten klart risig ut. Väldigt trött och hade svårt att orientera sig - satte munnen bredvid, istället för i, burken med kvällsgodis flera gånger. Inget gott tecken.
harstorp4.se

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #14 skrivet: 17 feb-13 kl 23:48 »
Du har inga flytande B-vitaminer att ge geten? Om du har ge geten så snabbt du kan (ganska mycket), det är vattenlösligt så hon kissar ut vitaminet om det blir för mycket. Säg till veterinären att ge B-vitaminspruta "utifall". Är det CCN så är det nästan som att vända på en hand när de fått B-vitamin. Börjar hon ha huvudet bakåt mot ryggen? De kan ju bli temporärt blinda av CCN.

Min gamla tråd när min get var sjuk:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=31717.0

Lycka till! Håller tummarna.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 18 feb-13 kl 20:21 »
Nu har jag rådgjort med veterinären och fixat B-vitaminspruta samt flytande B-vitamin. Faktum är att geten såg mycket bättre ut redan i morse (även före vitaminerna) och nu på eftermiddagen sprang hon emot mig utan att halta. Enligt hustrun, som tittade till henne på kvällen, är hon ännu bättre nu. Vi fattar ingenting. Hittills har vi, under de sex år vi har haft getter, aldrig varit med om att en sjuk get blivit frisk, vare sig med eller utan behandling, utan vant oss vid att sjuk get = död get. Överlever hon detta är hon med andra ord historisk, Selma.

Angående selenet så kontrolläste jag på lantmännens hink och såg att dosen vi har gett våra getter motsvarar vad lamm ska ha. Däremot hade jag inte sett att selen redan ingår i mineralhinken vi också har använt, så det kan ha blivit för mycket ändå i värsta fall. Minns inte nu vem som rekommenderade mig att lägga till e-vitamin/selen-tillskottet. Verkar ju helt onödigt. Ofattbart korkat av mig att inte dubbelkolla tidigare också.

Geten ska få en b-vitaminspruta imorrn med, för säkerhets skull. Hur länge ska vi hålla på med b-vitamin i vattnet, tror ni?
harstorp4.se

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 18 feb-13 kl 20:52 »
Geten Selma med rätt att leva?  :D

För egen del skulle jag ganska snart ge dem allihop två olika vattenhinkar att välja mellan, en med och en utan vitamin.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #17 skrivet: 18 feb-13 kl 22:19 »
hon har tappat päls i ansiktet.
Vid zinkbrist tappar de päls i bla ansiktet.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 20 feb-13 kl 20:27 »
Mineralhinken som Selma får torde innehålla zink, så det är inte väldigt troligt att hon lider av sådan brist. Men du kan alltid kolla hinkens innehållsförteckning, Caligari!
Hur har det gått för Selma, hjälpte B-vitaminet mot det misstänka CCN:et? Hoppas hon börjar må bättre!

E+selen brukar rekommenderas främst för högdräktiga getter (de sista 2 månaderna innan killning), om inte dina getter är högdräktiga så borde det räcka med mineralhinken och en lämplig saltsten.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 21 feb-13 kl 19:41 »
Ibland kan det i getternas miljö, till exempel i vattnet de dricker, finnas ämnen som hindrar upptag av viktiga ämnen, så kallade antagonister.  Sånt kan ställa till brist även om ämnet (zink eller vad det kan vara) finns i fodret.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare (1 dolda)
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser