Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plastbotten i buren  (läst 6882 gånger)

flindra

• -
Plastbotten i buren
« skrivet: 13 feb-13 kl 19:15 »
Tanken på Gotlandskaniner har slagit mig, och då skulle man ju kunna snickra egna burar. Jag har förstått att OSB-skivor är prisvärda och hållbara, och att man kan måla dem med kallasfalt. Men nu har jag hittat jättefiffiga plastbyttor som är som underdelen på en vanlig kaninbur.

Vad tror ni, kan inte en sån här plastbytta göra det väldigt lättstädat (den kan ju skuras) och kanske håller burarna bättre också? Jag tänker mig alltså en vanlig trälåda med nätdörr, och inuti buren ställer man helt enkelt en sån här plastbytta.

http://www.breker.de/kunststoff-kotwanne-100-x-80-cm.html

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Plastbotten i buren
« Svar #1 skrivet: 13 feb-13 kl 19:27 »
Väldigt smart tycker jag. Funderade på liknande lösning men hittade inte några bra lådor.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 13 feb-13 kl 19:27 »
Varför inte formplywood? Det blir säkert billigare och hållbarare än kombinationen osb-kallasfalt-plastbytta.

OSB har jag provat, kommer inte att använda det till något som ska vara utomhus. Inomhus, t ex i en ladugård funkar målad OSB utmärkt, ute håller det för dåligt, är min erfarenhet. Jag använder formplywood till bottnar, målad byggplywood till väggar och innertak och plåt till yttertak när jag bygger till mina djur.

***Ändrat stavfel.
« Senast ändrad: 13 feb-13 kl 19:37 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 feb-13 kl 19:36 »
Plast brukar bli skört av solljus. Har du kollat att den är uv-beständig?

Edit: Kollade länken nu. Jäklar va dyra de var!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 feb-13 kl 19:41 »
Tanken på Gotlandskaniner har slagit mig, och då skulle man ju kunna snickra egna burar. Jag har förstått att OSB-skivor är prisvärda och hållbara, och att man kan måla dem med kallasfalt. Men nu har jag hittat jättefiffiga plastbyttor som är som underdelen på en vanlig kaninbur.

Vad tror ni, kan inte en sån här plastbytta göra det väldigt lättstädat (den kan ju skuras) och kanske håller burarna bättre också? Jag tänker mig alltså en vanlig trälåda med nätdörr, och inuti buren ställer man helt enkelt en sån här plastbytta.

Risken är väll att dom börjar tugga på dom det är ju inte så nyttigt .

flindra

• -
« Svar #5 skrivet: 13 feb-13 kl 19:55 »
Jag glömde skriva att burarna ska vara inomhus! De kommer aldrig utsättas för väder och vind. Däremot kan det nog bli en och annan minusgrad.

Kommer de verkligen åt att gnaga om plastlådan passar in på milimetern i buren?

När jag hade marsvin höll plastbyttorna i underdelarna i alla fall i tio år, säkert ännu längre eftersom vi sålde burarna.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 13 feb-13 kl 19:57 »

Hej!
Faran med dessa är att kaninen kan halka och bryta ryggen.
De burar som jag har bygger är det råspånt eller plywoodgolv,
för att minimera halkrisken på plywoodgolven så kan du måla med kall-asfalt och efter andra strykningen strör du lite sand så kaninen inte halkar.

Vart i landet bor du, jag kanske har någon bur som passar dig.

Beekeepern. :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

tinaw

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 feb-13 kl 19:58 »
Våra kaniner går på kattlåda, så plastbotten är overkill här. Men annars funkar vanlig akrylatfärg i några lager fint. Har kallasfalt också i några, men det känns också onödigt kraftigt.

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 13 feb-13 kl 20:00 »
De kommer garanterat åt att gnaga. Och det spelar ingen roll om de får grenar och saltsten, de gnager om de har tråkigt, det gjorde i alla fall mina.

flindra

• -
« Svar #9 skrivet: 13 feb-13 kl 20:17 »
beekeepern - Tack för erbjudandet. Jag vet att du bygger fina burar eftersom jag smugit runt i kanintavlan ett tag. ;-)

Men har jag klarat att bygga ett helt hönshus och en stor rastgård så ska väl inte några kaninburar vara några större problem. Dessutom måste burarna byggas på plats för det är lite trixigt med måtten.

Om de gnager så mycket som ni säger undrar man ju om de alls kan bo i en träbur.

Bryta ryggen, hur är det möjligt när man har ett jättetjockt strölager?
« Senast ändrad: 13 feb-13 kl 20:19 av flindra »

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 13 feb-13 kl 20:21 »
Man byter ut brädorna i en träbur efterhand. :)

flindra

• -
« Svar #11 skrivet: 13 feb-13 kl 20:22 »
Kattlåda ja, det har jag läst om och det finns billigt på samma tyska sajt.

Faktiskt är allt billigt där! De har billiga vattenautomater och droppvärmare. Finns också en rätt fiffig vattenskål med värme i.

Neon Knight

• -
« Svar #12 skrivet: 13 feb-13 kl 20:40 »
En sån där låda kan nog fungera. Lite dyr som sagt, och inte stor nog att täcka hela botten, men annars är idén inte så tokig.

flindra

• -
« Svar #13 skrivet: 13 feb-13 kl 20:49 »
Varför skulle den inte täcka hela botten? 80x100 cm är väl ett helt okej burmått för en vinterbur för en enda Gotlandskanin?

Neon Knight

• -
« Svar #14 skrivet: 13 feb-13 kl 20:55 »
Varför skulle den inte täcka hela botten? 80x100 cm är väl ett helt okej burmått för en vinterbur för en enda Gotlandskanin?

Föreningens rekommendation är minst en kvadratmeter. L80 godtar än så länge mindre yta, men där vet man inte hur det blir med de nya reglerna.

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 feb-13 kl 20:58 »
Personligen tycker jag inte minimimått är något eftersträvansvärt. Är ju sämsta tänkbara som överheten vill godkänna och då ofta med lönsamma djurfabriker i tankarna.

flindra

• -
« Svar #16 skrivet: 13 feb-13 kl 22:14 »
Föreningens rekommendation är minst en kvadratmeter. L80 godtar än så länge mindre yta, men där vet man inte hur det blir med de nya reglerna.

Jaha just det, 1 m2 var det ju som föreningen rekommenderar. Vet inte om det går att få plats då.

Men Lopt, jag är inte ute efter att bygga så små burar som möjligt. Det handlar om att jag skulle vilja ha ett smidigt och lättskött vinterboende som de kan bo i bara de där månaderna när det är minusgrader och snö.

Lösningen är ju enkel: Jag hade tänkt bygga en sexfacksbur. Om jag gör mellanväggarna löstagbara så kan det bli tre stycken stoooora burar. Egentligen hade jag bara tänkt ha tre avelsdjur över vintrarna. Men det är ju bra att kunna sätta upp mellanväggarna ifall det skulle behövas om det är fler djur än tre, även om ytan skulle bli lite för liten tillfälligt. Det handlar ju trots allt inte om kaninernas hela livstid, utan bara några månader på vintern.

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 feb-13 kl 22:23 »
Bygg då så att en träbotten är lätt att byta, om massa år när den blivit dålig. Så hade jag gjort i det fallet.

flindra

• -
« Svar #18 skrivet: 13 feb-13 kl 22:37 »
Kan man tänka sig en masonitskiva i botten (med tätskitsfärgen ovanpå)?

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 feb-13 kl 22:47 »
Kan man tänka sig en masonitskiva i botten (med tätskitsfärgen ovanpå)?

Om den ligger ovanpå en spontad botten eller liknande, men jag använder inte otäcka modernitétsfärger, så då hade jag sett masonitytan som ett slitlager, som byts oftare.
Hade kört bara på spontad botten, indränkt med linolja, som när den är uttjänt kan hamna på risbrasan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser