Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill inte ha el till getterna!!  (läst 1886 gånger)

Nyfikenskåne

• Skåne
Jag vill inte ha el till getterna!!
« skrivet: 12 feb-13 kl 14:12 »
Hej! Vet att det finns massor av info här om getter, staket, eltrådar osv.
Men jag vill bara ha ett enkelt svar om hur högt staketet behöver vara för att inte getterna ( dvärget + en lite större ) ska hoppa över??
Har tänkt mig typ viltnät ( det är väl typ samma sak som lammnät? ) och möjligen, möjligen, kanske en eltråd i överkant om inget annat skulle fungera.. :-\, men vill helst slippa elen helt om det finns mölighet.
Hur högt nät behövs - räcker 160 cm?
Snälla, hjälp mig. Det måste ju finnas nån som inte har el till sina getter??

4-ever

• Skåne
SV: Jag vill inte ha el till getterna!!
« Svar #1 skrivet: 12 feb-13 kl 14:28 »
Vi har ingen el till våra getter. Vi har ett sådant där viltstängsel som är 160 cm högt. Lite mindre rutor i nätet nere vid och större uppe vid.
De har *peppar peppar* stannat på rätt sida av staketet. Vi har dock göingegetter, de kanske är lite snällare  ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 12 feb-13 kl 16:11 »
På höjden kan nog 160 räcka. De ska vara bra nog sugna om de ska ta sej över det. Men som så ofta sägs vill de inte vara i hagen så är de inte där. Vill de vara i hagen så räcker ett 90cm staket. 160 motiverar dom mer att stanna i hagen.
Nu vet jag att jag är tråkig. Mina getter hoppar sällan över mitt 90cm staket även om elen är av. De kryper under. Så tar du 160 på höjden så är det nederkant som är nästa utmaning. Men det kan gå alldeles utmärkt. Så det kanske man inte behöver planera för i förväg utan bara försöka få tätt neråt med nätet. Och som du skriver vill du inte ha el så får du motivera dom på annat vis att stanna i hagen. Nu har jag inte dvärg getter men mina lapp killingar går rakt igenom fårstängslet till 3-4 månaders ålder. De vill ju vara med sin mamma så de smiter inte något längre bort. Kanske någon med dvärg getter kan maskstorlek som passar dvärgget.
 Lycka till och det är inte omöjligt att stänga in dom. Förutsättningarna måste bara vara bra.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 12 feb-13 kl 19:44 »
El funkade inte alls till mina getter, de sket fullständigt i trådarna och kröp igenom/under.

Hade fårnät på ca 120 cm med träplanka nederst vid marken som nätat var fäst i.
Likaså hade jag en planka över som nätet var fäst i.
Detta för att undvika att getterna skulle lyfta upp  nätet och krypa under och plankan över, hindrade att de
hoppade upp för att böja ner nätat och klättra ut.

Ett tag gick de helt lösa på tomten, men då gick det inte att odla något eftersom de käkade upp allt.
Men med 13 getter som mest, var de för många att ha lösa!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Getabockens

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 feb-13 kl 13:27 »
Jag har inte haft getter så länge, snart ett år, och har ju därför begränsad kunskap. Men jag har dvärggetter och än så länge har ingen tagit sig ut ut vinterhagen.

Vi använder 110 cm högt nät, med mindre maskor nedtill. Vi har en hel del sly i hagen, men den är inte överdrivet stor.

På sommaren öppnar vi upp till en betydligt större, och då använder vi elnät. Vill egentligen inte heller ha el, men på sommaren är hagen så stor att det skulle bli så himla många stolpar. Detta nätet är av den sorten som man bara sticker ner plaststolparna i marken, enkelt att få upp och flytta om man vill det. Men... en dag när vi inte hade elen på i detta nätet, så var det en rackare som stack under. Dock inte med elen på.

Vet inte om det gav nåt, men så gör vi.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 22 feb-13 kl 17:34 »
Välkommen till gettavlan, nyfikenskåne!  Inte behöver du el, det har ju bara funnits i några tiotal år.  Dessförinnan byggde man stängsel åt djuren, och det förtjänar att upprepas som redan sagts i tråden men med andra ord:

Ett gott bete är bästa stängslet.

Fast, ibland kan getterna ha behov som vi människor inte har förutsett.  En gång promenerade mina iväg i flera mil - för att hitta en giftasvillig partner!  Håll även noga reda på vitaminer och mineraler i deras foder, så de inte får någon brist, och sysselsätt dem, gärna med promenader!

Lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser