Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackfor, vitamin E och selen  (läst 3557 gånger)

PeterHalmstad

• Halland
Tackfor, vitamin E och selen
« skrivet: 11 feb-13 kl 15:07 »
Jag brukar ge extra tillskott med tackfor och vitaminE/selen till dräktiga tackor ca 6 veckor innan lammning. Tackfor innehåller ju tillsats av både vitaminE och selen och efter lite räknande inser jag att det är i ungefär samma doser som rekommnederas att man ger av extratillskottet vitamin E och selen. Behöver man ge både tackfor och tillskottet?

Halland har tydligen väldigt selenfattiga jordar men ändå...

Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Tackfor, vitamin E och selen
« Svar #1 skrivet: 11 feb-13 kl 15:34 »
Jopp man ger ju Selenevitan dosen vid två tilllfällen vid 6veck. och 2veck. innan lammning.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

hustran

« Svar #2 skrivet: 11 feb-13 kl 16:49 »
Var kan man köpa Selenevitan? Tokosel och liknande finns visst inte kvar. ???

Sano

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 11 feb-13 kl 17:29 »
Ring distriktsveterinären så skriver de ut.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 11 feb-13 kl 18:01 »
Selevitan heter det, jag undrar om inte det är starkare än E-vitamin/selen. Det sistnämnda ska man väl ge oftare. Prata med vet om det. Det är Selevitan, som man ger 6 och 2 veckor före lamning.
Åsenfår, hundar och katter

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 11 feb-13 kl 20:30 »
Selevitan är receptfritt i 500 gr burken  :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #6 skrivet: 11 feb-13 kl 21:44 »
Jag får det till att selenivit innehåller ungefär samma dos vitamin E men tio gånger mer selen än det medel jag har. (ProtectVitamin E-selen). Jag får nog ge lite extra utöver tackor, framför allt för selen.
Tack för svar och tips

hustran

« Svar #7 skrivet: 11 feb-13 kl 22:25 »
Aha,men köper man det på apotek eller Granngården? Pulver 500gr. burken. Är det möjligt att ge det som lösning?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 11 feb-13 kl 23:00 »
Selevitan finns på Apoteket. Vi brukar lösa upp pulvret i vatten och ge i spruta i munnen.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #9 skrivet: 12 feb-13 kl 08:35 »
ProtectVitamin köper jag som lösning på Granngården. 8 ml per tacka och dygn, jag blandats det i tackfor.

mulleberga

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 12 feb-13 kl 09:51 »
 :) Jag använder Granngårdens ProtectVitamin E-Selen 8ml/varje dag  tre veckor innan beräknad lammning samt efter denna, lammen får 2ml/per dag. Detta har fungerat utmärkt både för tackor o lamm.Jag frågade min veterinär här om dagen, om han ansåg att denna dos var tillräcklig? svar: Ja. Ger självfallet även Kraftfoder o mineraler.
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

Falin

• -
« Svar #11 skrivet: 12 feb-13 kl 18:56 »
Jag beställde just lite grejer från lg-produkter, och tog även ett par dunkar med selen/e-vitamin i flytande form som jag tänkte testa i år. Någon som har erfarenhet av det?

zeina66

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 12 feb-13 kl 19:05 »
Minnet är inte med riktigt ibland  ::) men tack vare denna tråden fick mina tackor sin dos Selevitan idag när det är 6 veckor kvar till lammning ;)
Ger dom sedan 2 veckor före.
Selevitanet tar en stund att "smälta" men sen är den lätta att dosera/ge med en liten doserspruta i munnen. Har två tackor som brukar be om mer... :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

hustran

« Svar #13 skrivet: 13 feb-13 kl 01:26 »
står det på förpackningen hur man blandar? och ger? ???

zeina66

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 13 feb-13 kl 07:52 »
Jadå,det gör det på min i alla fall.
Selevitan vet. 30 mg/g+0,6 mg/g
Doseringsex: tacka 75 kg - 1 dosmått per 3 tackor.

Gutetackor väger sällan 75 kg.
Jag blandar 1 dosmått med 30 ml vatten,blandar väl,det ger 12 ml per tacka enligt anvisningar på burken.
Ungtackorna får 10 ml
De flesta 12 ml
Tunga tackor 15 ml.

Ca 6 veckor samt två veckor för lammning.
Det fodras 15 gånger för mkt innan man överdoserar så risken är liten

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #15 skrivet: 13 feb-13 kl 09:04 »
När jag hade får så brukade jag blanda i kraftfodret (de gånger jag gav det annars blandade jag med havre). Jag använde ärter i kraftfodret och eftersom jag lade dem i blöt kvällen innan jag gav det så blev kraftfodret inte lika "rinnigt" som t ex havre, då gick det lätt att få det ordentligt inblandat. Sedan blir det förstås säkrare om man löser upp Selevitan och ger i munnen, då vet man säkert att alla fått. Men jag kollade noga så att alla åt av kraftfodret och att alla fick ungefär lika mycket. Ingen hade någonsin selenbrist.
Åsenfår, hundar och katter

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #16 skrivet: 13 feb-13 kl 09:45 »
:) Jag använder Granngårdens ProtectVitamin E-Selen 8ml/varje dag  tre veckor innan beräknad lammning samt efter denna, lammen får 2ml/per dag. Detta har fungerat utmärkt både för tackor o lamm.Jag frågade min veterinär här om dagen, om han ansåg att denna dos var tillräcklig? svar: Ja. Ger självfallet även Kraftfoder o mineraler.
Ger du tackfor som kraftfoder?

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #17 skrivet: 13 feb-13 kl 09:46 »

Glömde fråga: Hur ger du lammen deras 2 mL? Blandat i kraftoder eller med spruta i munnen?

hustran

« Svar #18 skrivet: 13 feb-13 kl 11:29 »
vi gav bara lammen 1 gång,nyfödda. Med pipett.

mulleberga

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 13 feb-13 kl 11:44 »
Jag ger lammen 2ml i spruta direkt i munnen, så vet jag att de har fått det i sig. Tackorna får sitt i kraftfodret.
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser