Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  burkar och flaskor?  (läst 14725 gånger)

VillVill

• Västergötland
burkar och flaskor?
« skrivet: 10 feb-13 kl 22:31 »
ni som saftar och syltar, marmeladar och konserverar stora mängder åt gången, hur får ni tag på flaskor och burkar till det?
Har letat efter ställen där man kan köpa ett större parti för att få bra priser, men jisses vilka mängder man måste köpa :O

Malin Johansson

• Västergötland
SV: burkar och flaskor?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-13 kl 22:34 »
Man samlar och samlar och samlar. Man trackar släkt och vänner. Man springer på loppisar och hugger så fort en butik rear. Man väljer öl utifrån hur flaskorna ser ut.  ;D

4-ever

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 feb-13 kl 22:37 »
Det är så sant Malin. Precis så är det  8)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

VillVill

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 feb-13 kl 22:39 »
smart! gäller att inte va kräsen alltså :P
Har en fånig dröm om en sorts burk för varje sort sylt/marmelad :D

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 10 feb-13 kl 22:41 »
Fråga på någon pub och/eller restaurang, dom kastar mycket tomglas och burkar. Vakta vid återvinningsställen tills det kommer nån som ska kasta, ibland står det kassvis med burkar och glasgrejer som folk inte orkat stoppa ner i iglosarna:)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 feb-13 kl 22:42 »
Och jag om att bara ha en sorts burkar, fast i olika storlekar, och en sorts flaskor i olika storlekar. Sen kommer man på att det är bättre för både miljö och plånbok att återbruka. :)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 10 feb-13 kl 22:56 »
Jag vet inte om du bor nära mig, Västergötland är ju rätt stort..:-) men jag får tillbaka ganska mycket burkar av kunder/vänner och allt går inte att återanvända (fel glas, fel storlek, etikettrester kvar). Har du vägarna förbi så kan du få en kartong fådda honungsburkar..:-)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

VillVill

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 feb-13 kl 23:30 »
christelle- väldigt smart idé där :) min systers man är krögare så det är nära å bra att fråga :D smart oxå med återvinningen :D

Mille- Jag bor strax utanför trollhättan. hade vart underbart om det är så att du ändå ska släng dem alltså :D

Jonas L

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 11 feb-13 kl 08:01 »
Burkar funkar ju med vad som helst förutom sådant som har en extrem lukt.

Flaskor är så mycket värre. De flesta flaskorna som man köper med innehåll håller inte tillräckligt tätt för att fläderblomsaften ska klara sig året runt. Tiden med en bra skruvkork i metall och en gummiliknande tätning är förbi. Flaskor som har skruvkork i metall har ju bara en hård plasttätning. Flaskor med plastkork har jag inte ens provat.
Det jag har tänkt köra på är IKEAs saftflaskor med snäppkork. 19 kr/st är det klart billigaste jag har hittat. Nackdelar är att snäppkorken är av plast och inte keramik samt att de är onödigt stora (1 l).

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 11 feb-13 kl 11:38 »
Det jag har tänkt köra på är IKEAs saftflaskor med snäppkork. 19 kr/st är det klart billigaste jag har hittat. Nackdelar är att snäppkorken är av plast och inte keramik samt att de är onödigt stora (1 l).

Är det silikonringar på dem? Isf är de nog inte alls täta. Jag har några burkar från IKEA, de är helt värdelösa...  ::)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

VillVill

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 feb-13 kl 12:21 »
Ikeas patentlocks burkar duger till att ha mjöl och diverse torrvaror, det har jag :) blir snyggt i skafferiet :)

Någon som har en sån maskin man sätter på kapsyler med? isåfall, funkar det bra med kapsyler?
tanken slog mig när jag titta i vår glassamling här hemma, nästan bara ölflaskor i glas, det kanske går att återanvända dem om man har en kapsylmaskin?
Var det så ni menade christelle och Malin som svarade tidigare i tråden?

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 feb-13 kl 13:49 »
Nej, jag köper bara öl med keramikkork. Går knapp att få tag på, om man inte har en ohängd bror som är för ofta i Tyskland, eller råkar åka förbi en container utanför ett sommarstugeområde och hittar en back urdrucken och klar. Det är så jag fått mina.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 feb-13 kl 14:01 »
Om nu flaskor är svårare... Kan man inte peta in en liten bild på flaskor som funkar? (lättare att leta då.. ;) )

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 11 feb-13 kl 14:13 »
MED KERAMIKKORK. Det är viktigt, i synnerhet om man vill undvika konserveringsmedel, för plast smälter och tappar formen vid sterilisering och efterkonservering har jag märkt.

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 11 feb-13 kl 14:56 »
Jag har hämtat vinflaskor på en restaurang och korkar mitt vin själv, numera med kork i något plast/gummiliknande material, förr var det "riktiga" korkar av kork. En billig mojäng och en liten hammare är allt som behövs för att korka själv och korkarna förstås.
Flädersaft fryser jag in i små flaskor med vanliga skruvkorkar - det är bara i infrysningsskedet som de inte kan ligga rakt ner. Annars kan man frysa in saft etc i vanliga diskade mjölkpaket och hälla upp i snygga flaskor när det tinat. Infrysning gäller alltid enär jag inte använt konserveringsmedel.
Till ölflaskor finns oxå kapsyler att köpa och nån annan mojäng att trycka dit dom med. Sök där man säljer vin- och ölgrejer.

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 11 feb-13 kl 15:01 »
Jag fryser ingen saft eller sylt, tycker att det är att slösa med utrymme. Kokar saften, slår på väl rengjorda, heta flaskor och efterkonserverar om det är sånt jag tror blir ståendes länge, annars inte. Använder aldrig konserveringsmedel, och har aldrig haft möglig saft.

Gullregn

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 feb-13 kl 15:09 »
Jag har gjort saft en gång utan andra tillsatser än socker.
Gjorde i saftmaja, rabarber och socker.
Slog på flaska och ställde i kylens svalavdelning.
Det blev mögel.
Inte tillräckligt rengjorda flaskor eller felaktiga korkar?
Har nu antagligen kommit över ett stort lager glasburkar och glasflaskor
och ska prova igen när säsong.
Denna gång antingen sätta i konserveringsmedel eller skriva en
not/påminnelse i almanacka om att inspektera ofta?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #17 skrivet: 11 feb-13 kl 15:26 »
Malin: Tyvärr bor jag långt ifrån Trollhättan, men om du åker neråt Marks kommun nån gång så finns burkar till dig!

Jag använder heller aldrig konserveringsmedel, men upphettning av flaskor, burkar och lock är viktigt. Jag får mycket sällan mögel, och i princip aldrig så länge burken/flaskan är oöppnad.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

christelle

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 11 feb-13 kl 15:33 »
Jag diskar allt noga, travar sedan in alla flaskor och burkar av glas i kall ugn och värmer dessa sedan till 100 grader under tiden det tar att göra iordning och greja med koket - allt som tas ur ugnen ska vara absolut torrt och 100 grader varmt, lock och korkar ska diskas i skållhett vatten och diskmedel och torkas noga innanför kanterna etc med en ren och luddfri diskhandduk. Häll i sylt och saft och sätt på locken direkt så blir det oftast vaccum som gör att det håller bättre.

Jonas L

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 11 feb-13 kl 19:29 »
Men var får man tag på vettigt prissatta flaskor av den typen som Malin visade? Helst vill jag ha ofärgade flaskor på 0,75 l eller något sådant. Då funkar det inte att betala 50 kr för varje flaska.

Sorten jag har hittat på IKEA ser likadan ut förutom att korken är i plast. Så länge tätningsringen är ok borde det ju inte spela någon större roll att själva korken är i plast. Det som däremot stör mig är att den som är på bilden på hemsidan ser inte likadan ut som den jag har här hemma, så det är nog inte är något alternativ längre. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30213552/

Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 4 användare (1 dolda)
ärt, Mashakaks8276, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser