Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  var i örat?  (läst 1636 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
var i örat?
« skrivet: 22 jan-07 kl 08:29 »
Upptäckte att min kaninhane hade något kletigt och sårigt i ena örat. Vad kan det vara? Inte skabb, va? Det har inte smittat någon av honorna han har parat och ingen annan i kaningården har några öronproblem.

Detta är min viktigaste avelshane så det skulle vara bra om han blev bra, annars tvingas jag att ta bort honom... :'(

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kerstin Linnea

Re:var i örat?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-07 kl 12:09 »
Jag skulle prova att sköja ur örat försiktigt med koksaltslösning så du ser hur det ser ut innanför ....Om det är en infektion kanske timjanolja skulle hjälpa...Det finns eteriska oljor att köpa men den sak vara 100%
timjanolja sen blandar du upp den med tex olivolja och häll i örat några gånger om dagen (överskottet rinner ut).Timjan är en starkt bakteriedödande ört och jag brukar ge min frasse en kvist då och då att käka på :)..Det kan vara ett bett eller skråma som blivit infekterat
så det är bra att ha en liten ficklampa och lysa i örat så syns det bättre...Lycka till...

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 22 jan-07 kl 13:28 »
Hej Linda!

Det kan vara resultat av kvalster.

Spolning är bra. om det finns kvalster behövs dock medikament mot de och sanering av bur. OBS: det är inte nödvändigtvis så att andra kanienr blir angripna, men möjligt.

MVH

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 23 jan-07 kl 12:58 »
Jag får väl prova koksaltlösning och se om det blir bättre. Var hittar man timjanolja eller kan man göra det själv?

Jag vet inte riktigt hur länge han har haft "gojset" för jag har fått honom från en annan kaningård ganska nyligen och inte upptäckt det förrän nu. Han verkar ju inte ha speciellt ont av det.

Funkar inte saltlösningen eller olja får väl jag överväga om det blir veterinären eller grytan....
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 12:59 av bondelinda »
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 23 jan-07 kl 14:03 »
Hej Linda.

Om du har fått honom nyligen skulle jag pratar med säljaren..

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Kerstin Linnea

« Svar #5 skrivet: 23 jan-07 kl 15:37 »
Eteriska oljor (den äkta varan) kan finnas på hälsokostaffären eller hos en Aromaterapeft (stavas det så?), eller hos en örtläkare.
Det finns även läkare som är utbildade i kina som kör vanlig medicin och kompletterar med örter...Kinesolog tror jag det kallas...
Lavendelolja kan man blanda till och massera sin nacke och huvud om man känner att huvudvärk är på gång...

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #6 skrivet: 24 jan-07 kl 15:28 »
Säljaren har gjort sig av med alla djur de hade till mig. De andra var inga problem med.

Kinesilogi (?) undrar om inte jag har en kompis som praktiserar, hmm får ringa och kolla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 4 användare
skräptanten, DaisyMalone, beekeepern, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser