Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köra med getter  (läst 46676 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: köra med getter
« Svar #60 skrivet: 07 mar-09 kl 15:48 »
Verkar som om Du kan det där.  Vi ser fram emot fortsatt rapportering, gärna med bilder av såväl lyckade som mindre lyckade expeditioner!  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nåvälid

« Svar #61 skrivet: 20 aug-09 kl 12:42 »
Hittade denna tråd och tänkte att jag borde passa på att fråga lite.
Jag ska skaffa en dvärgget i nästa månad och vill köra in henne så småningom.
Är det någon som vet hur mycket en dvärgget orkar dra?

Och är det någon som har koll på hur stort utrymme en dvärgget måste ha utomhus när den går på lösdrift?

Jag har kollat överallt men tycker att det är väldigt svårt att hitta all information man vill ha när det gäller getter.

Trollmor

• -
« Svar #62 skrivet: 20 aug-09 kl 13:46 »
Jag börjar alltmer tro att getter inte är så anpassade för att dra.  Deras flocksystem innebär att de ska byta plats med varandra ideligen (för att förvirra rovdjur, tror jag), och därför borde det gå lättare att få dem att trivas med ett par klövjeväskor.  Och tänk på att de inte är några långdistanslöpare, som hästar, hundar och människor!  De kan springa fort på en kort sträcka, men deras våm är för stor för att lämpa sig för uthållighetsprov.

Nåvälid

« Svar #63 skrivet: 20 aug-09 kl 20:05 »
Jag tänkte inte utsätta henne för något större arbete på den fronten, utan tycker mer att det skulle vara mysigt att ha med henne i ett Luciatåg där hon drar en liten släde eller vagn  :)

Skulle hon och en till getkompis tillsammans orka dra ett barn som sitter där i då?
Har svårt att tänka mig det eftersom att dvärggetter är så pass små, men man vet ju inte!

Trollmor

• -
« Svar #64 skrivet: 02 sep-09 kl 10:50 »
Tja, flera faktorer som Du inte nämner:

diameter på hjulen
antal hjul
hur stort barn
hur lång stund
hur lång sträcka
vilket slags underlag:
uppför, nerför (kan behövas bromsar) kuperat, ojämnt

I ett luciatåg är det nog bra om geten/getterna också har en omfattande miljöträning i bagaget.  Den som ska klara den stimmiga miljön bör ha varit med Dig "överallt", precis som familjens hund, och ha stor erfarenhet av att Du klarar av "alla" situationer.  Ett nervöst dragdjur är en fara för sig själv och andra!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #65 skrivet: 22 nov-09 kl 20:35 »
Hur styr man? Har ni grimma, träns med bett eller hur kontrollerar ni färden? Har just hittat en halv loksele för hund och segebadenpulka hos en bonde. Den fick jag! Bocken Alfred får nog bli julbock i år.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

mamman

« Svar #66 skrivet: 26 nov-09 kl 22:22 »
Å, det vore ju superhäftigt att köra med getterna! Det får bli min och bockens överraskning till nästa jul.... Tänk er en vit lappbock med en släde efter....... Eller att spänna bägge två framför barnens pulka och låta dem ösa på nere på gärdet. Härligt! Tur att getter är lättmutade.....våra gör vad som helst för lite kalvpellets. :)

Trollmor

• -
« Svar #67 skrivet: 27 nov-09 kl 11:34 »
Ja, det enklaste och säkraste är nog att ha en förutbestämd färdväg, där en vuxen släpper ekipaget, och en annan står vid hemknuten med den alltid lika populära havredosen!  ;)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #68 skrivet: 27 nov-09 kl 18:33 »
Kul länk med sadlar täcke m.m. Säljer även till europa.

http://www.northwestpackgoats.com/index.htm

nuppaoboy

• Je!
« Svar #69 skrivet: 02 dec-09 kl 13:10 »
Hallå, Hallå...

Det här låter ju otroligt kul det!!!
Jag har 5 getter hemma och 3 får.. Så nog finns det att köra in om jag vill det..
Men hur e det med lättlärdhet och ålder tror ni?
Den ena geten är ca 2 1/2 år och de andra två är 8 mån. och minstingarna är 3 mån.
Jag tänkte om någon hade erfarenhet!

Mvh Maria

Amamfa

• Västergötland
SV: Re:köra med getter
« Svar #70 skrivet: 05 feb-10 kl 16:04 »
precis min tanke också. men lyckas man komma förbi det "lilla" *fniss* problemet så fungerar det nog  ;D

Exakt en sådan sele har jag till största geten ;D Inte ett dugg svår att trä över hornen, det finns nämligen ett spänne på kransen, så den går att spänna upp. Kör fyrspann med mina getter, så de selarna funkar super ;D

Trollmor

• -
« Svar #71 skrivet: 05 feb-10 kl 16:09 »
Nä, vet ni vad, nu får ni ta fram kameran, båda två!!!

SV: Re:köra med getter
« Svar #72 skrivet: 13 maj-10 kl 18:04 »
Jag vill också köra med getter. Kan vi få kontakt? Jag har hemsidan www.sundhast.se
Jag har en bockkilling som jag kastrerat och tänker köra in. Vore kul att få kontakt med likasinnade.

Tutan: kul att fler i landet är intresserade  :D

hemsida med bla."bruksgetter" är på G. MEN jag behöver hjälp med bra billig plats att lägga den på och framförallt hjälp med att lägga ut den och att få den att fungera på nätet.

« Svar #73 skrivet: 13 maj-10 kl 18:23 »
Jag har en vagn som jag tänkte använda till min lilla bock som nu är fyra månader gammal. Vi har börjat att gå i koppel .
Vagnen köpte jag på lantmännen och det är Globus shettissulky. Jag såg på en av länkarna till en USAsida att det är den vagnen som de använder till getter. Min är exakt en sådan som de hade på en bild där. Vad glad jag blev när jag såg det.
Vi måste väl snart ha en klubb vi som vill köra get?
Är det fler som bor i Småland?

Amamfa

• Västergötland
« Svar #74 skrivet: 13 maj-10 kl 21:35 »
Jag tänkte inte utsätta henne för något större arbete på den fronten, utan tycker mer att det skulle vara mysigt att ha med henne i ett Luciatåg där hon drar en liten släde eller vagn  :)

Skulle hon och en till getkompis tillsammans orka dra ett barn som sitter där i då?
Har svårt att tänka mig det eftersom att dvärggetter är så pass små, men man vet ju inte!

Jag har en dvärggetsbock som iochförsig är kastrerad sent och är då väldigt stor, men han drar mig utan proble, och jag väger uppåt sextio kilo.  Man märker när de inte orkar dra. Dssutom har geten utan problem dragit min farbror, och han anses vara "kraftig"  ;)

Amamfa

• Västergötland
« Svar #75 skrivet: 13 maj-10 kl 21:38 »
Hallå, Hallå...

Det här låter ju otroligt kul det!!!
Jag har 5 getter hemma och 3 får.. Så nog finns det att köra in om jag vill det..
Men hur e det med lättlärdhet och ålder tror ni?
Den ena geten är ca 2 1/2 år och de andra två är 8 mån. och minstingarna är 3 mån.
Jag tänkte om någon hade erfarenhet!

Mvh Maria

Det gäller att börja i tid! Kört med mina getter i över två år. Mina minstingar som visserligen inte är mer än snart två, har redan fått vänja sig vid selen :)

Amamfa

• Västergötland
« Svar #76 skrivet: 13 maj-10 kl 21:42 »
Ja!! Svenska getdraget eller något sådant  ;D Haha!

Amamfa

• Västergötland
« Svar #77 skrivet: 15 maj-10 kl 11:15 »
Har blivit intresserad av körning med get.
googlade och hittade denna bild:
PS. om det finns någon som har en gammal vagn/släde som är gjord för getter - hör av er till mig. Söker även selar och andra detaljer.

Jag har köpt en sennenvag ( till hund igentligen) :P Funkar super!

Nickan

• -
« Svar #78 skrivet: 29 maj-10 kl 22:40 »
Men kan man inte leta reda på en lättare vagn som man har till shettisar??
drag selen borde väl funka med sådant man har för hundar? (större varianten i läder) ??

Likaså till vintern kan man väl köpa en sån släde man kör med hundar?

Kan man inte ha samma kommandon som när man kör häst?

Tror ni man kan köra med två getter ihop?

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser