Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köra med getter  (läst 46767 gånger)

Weronicha

• "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
Re:köra med getter
« Svar #40 skrivet: 25 feb-07 kl 17:54 »
Nu har vi fotat Lilleman med hunddragselet på.
http://svaleng.se/PICT0031.jpg
http://svaleng.se/PICT0036.jpg
"to boldly go where no goat has gone before"

Balbina

• -
« Svar #41 skrivet: 26 feb-07 kl 05:41 »
Wiwwi: vad är det för storlek på selen??

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #42 skrivet: 27 feb-07 kl 02:42 »
Jag började själv tro att jag var knäpp. Men verkar som om vi är flera här som är ordentligt knäppa  ;)

Aaah!  Härligt!  Jag trivs i sällskap med andra knäppisar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• -
« Svar #43 skrivet: 27 feb-07 kl 02:55 »
Annars är jag allmänt trött på getterna just nu då nya bocken som jag sett fram emot bara stångas  :'(

Aj, det var väl ett viktigare problem att börja med.  Jag är nykomling, så kanske någon redan har kommenterat detta.  Jag kanske har lite idéer i annat fall.

PS Nu har jag läst alla Era härliga inlägg, och fått mig ett antal goda skratt, vilket jag behövde, särskilt idag.  Tack!!

Nyinköpta bockar som stångades råkade jag ut för ett fåtal gånger under min tid som getherde (35 år), och de flesta gick att bota.  Fråga ett:  Hur har han fått själva idén, varifrån kommer han?  Om det är en vana från killingdomen (heter det väl?), så är det kanske inte så mycket att göra åt.  Någon enstaka individ är sån.  Men de flesta är helt enkelt stressade, ofta av att vara skild från flocken.  Min Fludde-Ludde hade lärt sig av sin förra matte att om hon kom med gröna kvistar, så skulle han stånga henne, då släppte hon dem.   ::)  Dessutom hade han stått tjudrad ensam i flera år.  Snacka om stress!  Så jag släppte honom helt lös, och han blev snäll på en vecka.  Men när jag behövde binda honom senare, kom det tillbaka med full kraft.  En annan orsak kan vara ren oppositionslusta, då brukar det hjälpa att välta omkull bocken (lättare sagt än gjort  :-\).  Håll i honom en stund och låt honom känna lukten av Dig samtidigt som han känner hur mycket starkare Du är.  Släpp honom och se hur han beter sig.  Akta Dig noga för att orsaka honom smärta, det ökar driften att stångas.  Och så fort Du fått ordning på det här problemet, kan Du börja roa Dig - och oss - med körning igen!

« Senast ändrad: 27 feb-07 kl 03:38 av Trollmor »

Trollmor

• -
« Svar #44 skrivet: 27 feb-07 kl 03:05 »
Och så försöker jag klura ut hur tusan man knyter en repgrimma - tummen mitt i handen känns det som!  :-\
Någon som har en bättre beskrivning än dessa?
http://www.naturalhorsesupply.com/tiehalter.shtml
http://www.sadelmakeriet.com/repgrimma.htm

Tja, som utfattig leklysten getherde uppfann jag en "grimma" av balsnören - gratismaterial!  Lägg en slinga av ett vanligt (ej uppskuret!) balsnöre om halsen på geten, stick änden igenom öglan och du har en lös snara.  Trä in handen medhårs innanför snöret, tag tag i den lösa snöränden (skarva om det behövs), drag tillbaka handen, nu med en ny slinga i.  Håll kvar änden med den andra handen.  Vrid den nya slingan ett halvt varv, och trä den över nosen på det stackars kräket, som nu inte kommer någonstans som du inte vill.  För en lyxigare variant börja med ett hundhalsband av läder runt halsen, det blir stumt och brett.  Nosryggen är känslig; var lätt på handen.   Fast, det begriper nog alla läsare av den HÄR tråden!!! :)

Duger ju till att prova med, tills Du vet vad Du vill lägga pengar och tid på.  Och till diverse nödlägen typ du står med en rymlings skägg i ena handen, och hittar ett snöre i fickan.

« Senast ändrad: 27 feb-07 kl 03:45 av Trollmor »

Trollmor

• -
« Svar #45 skrivet: 27 feb-07 kl 03:20 »
Nu har vi fotat Lilleman med hunddragselet på.
http://svaleng.se/PICT0031.jpg
http://svaleng.se/PICT0036.jpg

Sela nånn så sööt!  Men han är ju inte fullvuxen?  Det finns väl spännen att ge efter på?  Med en liknande sele fick jag problem med skavning mot ryggradsutskotten; de är ju ganska "tydliga" på get.  Jag skaffade putor som jag lät sätta fast på ömse sidor om ryggraden.  Och fortsätt för allt i världen att berätta hur det går!

Tutan

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 27 feb-07 kl 11:27 »
Nu har Jocke fått jobba! Förutsatt att någon (jag) håller honom på rätt spår så drar han villigt allt vi spänner fast i skaklarna där bak. T ex spark med barn, pulka med barn och pulka med björkkubbar. Kanske ska vi ploga snö också...?
Jag fick bygga om skaklarna så att han inte blev "påkörd" bakifrån av den tvärslå som går mellan skaklarna en bit bak men nu funkar det OK.
Längdrekord 1 km (spark i bitvis högt tempo!), tyngdrekord: nioåring på plastpulka i 1 dm lössnö. Flås. Han blir stark om vi håller på, så det gäller nog att träna det där med lydnad parallellt. Typ stanna och sånt...
Jag tror att han tycker det är roligt för nu står han helt stilla utan tjafs medan jag "spänner för". Det var lite fighting kring det de första gångerna men sedan kom jag på att det går enklast om jag står grensle över honom och "håller fast" honom men knäna... och nu går det som sagt bra, även om det förstås går åt lite godis.

hustigern

• Östergötland
« Svar #47 skrivet: 27 feb-07 kl 13:03 »
Heja Tutan! Heja! Heja!

Hur ser dina skaklar ut? Bild? Någon annan som har?

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Tutan

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 27 feb-07 kl 13:41 »
Jag har bilder men vet inte hur jag får upp dem här. Jag har ingen hemsida... Jag har försökt med "Bifoga" som finns i formuläret men det funkar dåligt. Jag försöker igen med detta svar så får vi se.

Tutan

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 27 feb-07 kl 13:44 »
Jamen nu gick det ju bra! En bild till där man ser hela "fordonet". Dock utan själva geten...

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #50 skrivet: 02 mar-07 kl 16:31 »
Jag har använt Hundlokan från Börjes i Tingsryd. Det gick utmärkt att få den över huvudet, eller rättare om halsen på bockarna.
De är, i motsatts till vad som visas på bilden och står i texten i karalogen försedda med en liten rem och ett litet spänne nedtill på lokan. Min keritik mot debba är att den behöber kompleteras med en deckel inkl dekeljord och bukjord för att inte glida ner av sdkaklarnas tyngd. Bäst har jag jag tyckt det gått om jag även försett bockarna med en bakksele samt två draglinor förutom skaklarna. Bakjorden har jag försett med en egen bukjord vilken sitter precis framom bakbenen. (Mycket spännen blir det!) Det fungerade även utmärkt till min tyngsta get som då var väl rund om kroppen - utan att vara dräktig. Det vi gjort mest är att med släpa ta hem ris från skogen. Det är kuperat och vi har gjort detta både på barmark och i snö. Mitt godis har varit/är morot och när vi är hemma lite havre blandat med korn. På vintern har de fått en bannan innan hemfärden och även solrosfrön i "belöningshinken"

Den ena bocken var (är nu tyvärr av ålderdom borta :'() så lätt att jobba med, enbart röstkomandon behövdes. :) Den andra bocken är  arbetsskygg och lägger sig ned, om vikten av det som skall flyttas överstiger ca 1/50-del av hans egen vikt, ifall han får jobba ensam.  Dessutom kan han stånga husse på pint kiv, utan föregående varning! >:( Det kommer att bli frysboxen då snönn smält, för honom.
Nu har jag ett litet gäng killingar som får nappflaskan var tredje timma utom på natten. Dessa hoppas jag kunna köra in med början under våren. De älsta är tre veckor och har börjat träna att gå i koppel med bra resultat.

Om det kommer att behövas "töm och betsel" för att styra dem
kommer jag hellre än betsel att försöka förstärka tömmens drag i grimman med en att ha lagt en slinga runt vart öra, ungefär som på oxar. Jag är inte helt klar över utformnngen än men skall försöka återkomma om detta.

För mig har alla dessa Era "smått galna" ideér och försök givit mig riktigt mycket. Tänk vad kul och upplivande saker vi kan göra utan att spä på koldioxidmängden eller tära på jordens ändliga resurser  och samtidigt ge både djuren och oss själva både omväxling och motion!!!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Balbina

• -
« Svar #51 skrivet: 02 mar-07 kl 17:06 »
Aj, det var väl ett viktigare problem att börja med.  Jag är nykomling, så kanske någon redan har kommenterat detta.  Jag kanske har lite idéer i annat fall.

PS Nu har jag läst alla Era härliga inlägg, och fått mig ett antal goda skratt, vilket jag behövde, särskilt idag.  Tack!!

Nyinköpta bockar som stångades råkade jag ut för ett fåtal gånger under min tid som getherde (35 år), och de flesta gick att bota.  Fråga ett:  Hur har han fått själva idén, varifrån kommer han?  Om det är en vana från killingdomen (heter det väl?), så är det kanske inte så mycket att göra åt.  Någon enstaka individ är sån.  Men de flesta är helt enkelt stressade, ofta av att vara skild från flocken.  Min Fludde-Ludde hade lärt sig av sin förra matte att om hon kom med gröna kvistar, så skulle han stånga henne, då släppte hon dem.   ::)  Dessutom hade han stått tjudrad ensam i flera år.  Snacka om stress!  Så jag släppte honom helt lös, och han blev snäll på en vecka.  Men när jag behövde binda honom senare, kom det tillbaka med full kraft.  En annan orsak kan vara ren oppositionslusta, då brukar det hjälpa att välta omkull bocken (lättare sagt än gjort  :-\).  Håll i honom en stund och låt honom känna lukten av Dig samtidigt som han känner hur mycket starkare Du är.  Släpp honom och se hur han beter sig.  Akta Dig noga för att orsaka honom smärta, det ökar driften att stångas.  Och så fort Du fått ordning på det här problemet, kan Du börja roa Dig - och oss - med körning igen!

Det började med att han flyttade från en flock med två äldre starka bockar och fick då för sig att NU är jag herre på täppan.... Han blev snabbt varse att så var inte läget (fast jag hann få riktigt fina blåmärken av honom först). Använde mig av metoden att lägga ned honom. Nu har han i stället fått för sig att jag är en elak häxa och börjar darra när jag kommer. En banan och ett par brödskivor funkar dock (vägen till en gets hjärta går genom magen  ;D) och vi börjar få ordning på lilleman och hoppas han blir en fin och duktig körget. Vi ska börja jobba med honom till sommaren. Nu först ska Nora get köras in och ska även köra in Nelly åsna först.

Weronicha

• "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
« Svar #52 skrivet: 17 mar-07 kl 16:21 »
Wiwwi: vad är det för storlek på selen??

Det är st. 90
(90 cm runt bröstkorgen, med ett par extrahål islagna)

/Wiwwi
"to boldly go where no goat has gone before"

Nying

SV: köra med getter
« Svar #53 skrivet: 28 jul-08 kl 09:09 »
Hittade den här tråden och blev givetvis nyfiken på hur det har gått för er och era körförsök! Blev det någon hemsida med inkörningstips?

Kram Maria

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #54 skrivet: 28 jul-08 kl 10:29 »
Vilka kul ideer. Jag sitter och fnittrar och småskrattar här för mig själv när jag läser om dessa getkörarbravader.

När det gäller hemsida undrar jag också? Detta måste bara få en hemsida, kuturhistoria på hög nivå (i modern tappning).
Om ni inte hittat någon billig enkel hemsidemotor kan jag rekomendera mysite. http://www.infoom.se/mysite/ Är man villig att ha en helt vansinniga adress är den helt gratis, men för 100:-/år kan man få en mycket bättre självvald (till vissa delar).

Den är väldigt enkel men till vissa delar begränsad eftersom man inte själv kan bestämma var bilder ska sitta utan de hamnar i bokstavsordning efter en kant. Tyvärr kan man inte heller lägga till text mellan bilderna utan bara text nedanför hela bildraden. Men de är så enkel att hantera att till och med en total nybörjare fixar en snygg hemsida på nolltid.

Vill man har en speciell layoute och bilder på andra vis kan man göra ett dokument i word som man sedan infogar på de sidor man vill ha dem.
Annars, välj vilka färger du vill ha, skriv in texten, lägg in bilder, klar  ;D!!!!

Bra avanserad besöksräknare också, kul!
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #55 skrivet: 15 feb-09 kl 22:50 »
Här ska köras in getter för att ha till dagdjur på vissa speciella evenemang, någon som har fler tips än de som finns i tråden redan på tränings sätt för att få geten att gå framåt ?
 ;D
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

hafvstrom

« Svar #56 skrivet: 01 mar-09 kl 14:10 »
Jag har en bångstyrig bock som jag länge har funderat på att köra in men har inte vågat (trodde jag var galen att tänka tanken=O) men nu när jag läst inläggen i denna tråd så var jag nog inte så galen ;D...
Har en afrikansk dvärg bock som verkligen skulle behöva göra något med sin energi för att bråka ;)..
Men då är frågan hur mycket klarar en dvärg av?
Sen vilket är bäst... Denna vagn från jula (äger en sådan) eller ska jag svetsa om min gamla cykelkärra till honom? Som sele har jag en lokhundsele som skulle passa honom..

tack å bock ;)
(¯`•.¸ Hafvstrom ¸.•´¯)

hafvstrom

« Svar #57 skrivet: 02 mar-09 kl 10:27 »
Ingen?!

Någon som känner någon som är händig på att sy?
Har en miniatyrbock som jag ska köra in men har svårt att hitta saker till
honom grimma och dylikt...
(¯`•.¸ Hafvstrom ¸.•´¯)

Trollmor

• -
« Svar #58 skrivet: 02 mar-09 kl 21:43 »
Du får tänka på att vagnen, oavsett hur den ser ut, måste kunna bromsas i nerförsbackar, och att getter inte är några långdistanslöpare.  När en getflock är på promenad, brukar de ständigt skifta plats, för att förvirra rovdjur, och det vill de gärna göra.  Så det är inte riktigt naturligt för dem att hela tiden behålla sin plats i förhållande till andra flockmedlemmar (t ex Dig).  En fyrhjulig vagn har fördelen att inte delvis bäras upp av dragdjuret; blir ju lättare då.  Jag har ingen aning om hur starka de är, men börja alltid lätt och träna upp krafterna vartefter.  Den som har en hel flock kan göra som himalaya-borna:  När de ska ner till marknaden lasatar de förnödenheter och varor på fåren, i klövjeväskor.

hafvstrom

« Svar #59 skrivet: 07 mar-09 kl 10:48 »
jo precis :). hade dock tänkt att han ska få dra på våran väg och den är relativt plan ;D.
tänkte att han med sin överskotts energi skulle behöva aktiveras lite då han jämt emot dom
andra är "tokig" ;).

Ska sakta vänja honom nu i 3 månader,  lite varje dag men ej fort. Har vant in hundar vid pulkor samt kärror
& då får man tänkta lite men ofta & inga långa stunder ;D.

Det han ska få hjälpa till med i sommar är att få dra lite grejjer till hagen och så kanske mitt kusin barn
på två år men det blir också på vägen.

Stark tror jag att han (vet dock ej hur stark) är för han lyckas alltid dra omkull mig samt släpa mig efter sig innan han märker att jag
har ramlat ??? och jag väger ändå 100 + hehe...

Du får tänka på att vagnen, oavsett hur den ser ut, måste kunna bromsas i nerförsbackar, och att getter inte är några långdistanslöpare.  När en getflock är på promenad, brukar de ständigt skifta plats, för att förvirra rovdjur, och det vill de gärna göra.  Så det är inte riktigt naturligt för dem att hela tiden behålla sin plats i förhållande till andra flockmedlemmar (t ex Dig).  En fyrhjulig vagn har fördelen att inte delvis bäras upp av dragdjuret; blir ju lättare då.  Jag har ingen aning om hur starka de är, men börja alltid lätt och träna upp krafterna vartefter.  Den som har en hel flock kan göra som himalaya-borna:  När de ska ner till marknaden lasatar de förnödenheter och varor på fåren, i klövjeväskor.
(¯`•.¸ Hafvstrom ¸.•´¯)

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare
haakonkarlsson, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser