Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köra med getter  (läst 46511 gånger)

Balbina

• -
köra med getter
« skrivet: 22 jan-07 kl 00:25 »
Har blivit intresserad av körning med get.
googlade och hittade denna bild:
PS. om det finns någon som har en gammal vagn/släde som är gjord för getter - hör av er till mig. Söker även selar och andra detaljer.

Balbina

• -
Re:köra med getter
« Svar #2 skrivet: 22 jan-07 kl 13:51 »
Tack för länkarna. men de är väl igenomgångna redan.
Verkar som det bara finns en och samma vagn ute på marknaden. Lite tråkigt. Så en god vän har lovat ställa upp och svetsa en vagn till mig. Han har vana av hundvagnar sedan tidigare och jag har hittat en bra skiss över en liten rockard.
Skulle vara kul att få tag på en sådan vagn som finns i England. se bild nedan.
Men hittar ingen butik i england som säljer dessa vagnar så det blir till att bygga egen i så fall.

Weronicha

• "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
« Svar #3 skrivet: 25 jan-07 kl 16:50 »
Hej, jag är också sugen på att köra in min bock. Har inte heller någon lämplig vagn eller släde men jag kan visa en trevlig bild från vår hembygdsgård (bor i Småland) där jag är aktiv. Det skulle vara riktigt kul om sulkyn som "Bagg-Elin" använde finns kvar på Berga gård, men den ser ut att ha varit rätt gammal redan 1888, jag funderar nästan på att fråga släkten om det. :D

Kanske smeden och snickaren på herrgården tillverkade den en gång i tiden, eller så kanske det faktiskt fanns att köpa även i Sverige en gång i tiden, för det var tydligen inte helt ovanligt att köra med bagge eller bock förr. Men det var nog mest ett privilegium för barn i välbärgade familjer.

Jag har fascinerats av den här bilden sedan jag såg den första gången. För den som skulle vilja ha en ännu bättre närbild för att ev. studera sulkyn närmare så kan jag skicka originalinscanningen som är mycket större.

Hälsningar Weronicha
« Senast ändrad: 25 jan-07 kl 17:24 av svaleng »
"to boldly go where no goat has gone before"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 25 jan-07 kl 19:59 »
Även trädgårdsmästare, mjölkutkörare och andra använde get som dragdjur. Så något nöje för enbart fint folk var det inte.

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 25 jan-07 kl 23:25 »
Du styr en get med röstkommandon och använder tömmarna som en extra hjälp. De flesta kör sina getter utan bett men har sett att en del använder bett.

Balbina

• -
« Svar #6 skrivet: 25 jan-07 kl 23:29 »
Häftigt!
 Kanske ett lämpligt projekt för sommaren... köra in mina bockar!!! ;D

Tycker jag att du ska göra. Vi är snart tillräckligt många för att bilda en förening för körgetter  ;D ;D

Weronicha

• Småland
« Svar #7 skrivet: 26 jan-07 kl 00:23 »
Bra idé Balbina, då kan vi samla våra kunskaper och skriva ett kompendium om hur man kör in sin get eller bock. ;D

Skämt åsido, men all kunskap om getter är viktig, det finns ju inte så många källor att ösa ur.

Balbina

• -
« Svar #8 skrivet: 26 jan-07 kl 09:26 »
Jippie.... de hade selar och grimmor till getter, dvärggetter OCH miniåsnor (får hem en om någon vecka)
Kul att det är fler än jag som vill prova. Nu är jag otroligt dålig på engelska men har iaf. lyckats läsa mig till att getter gillar att få jobba och faktidkt är otroligt samarbetsvilliga.
Har har en bra getlady som jag ska börja med. Hon är van vid det mesta och mycket hanterad från början. Jag och en kompis tänkte börja köra in henne så snart som möjligt.
Även min ilskna bock ska få prova. Kanske kan gå att ändra hans dåliga attityd.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 26 jan-07 kl 09:49 »
 ;D Coolt..jag har alltid trott att jag var helgalen som hade en inkörd och inriden bock som liten.. Jag o brorsan byggde en vagn själva med barnvagnshjul (vi var inte särskild stora då..)
 Men det borde funka..iallafall för inkörning och testa om det är nåt...
Jag tror vi gjorde sele av gammal hästgrimma som vi trädde på bocken upp och ner och bak o fram. Alltså det som är på nosryggen på hästen hamnar som brösta på bocken.. det passade väldigt bra, vi vaderade ordentligt.
Så här i vinter tid åkte vi pulka bakom bocken och vi hade även inkörda kalvar.. En kviga hade jag riktigt ordentligt inriden så vi t.o.m. hoppade, 80 cm för en lantraskviga tycker jag är mycket bra resultat.. :D
Alltså detta har jag aldrig pratat om offentligt   :-X Trodde att det inte var "riktigt normalt.."  :-[
Men nu kan jag ju komma ut ur garderoben med det tydligen  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Texaz

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 26 jan-07 kl 09:53 »
Hahaha, det märks att du är hästtjej!!!
Visst var det så att man tog det som fanns till hands i brist på häst.
Välkommen ut ur garderoben! ;D
Ensam trebarnsmamma som håller på att förverkliga sin dröm om en gård med lantrasdjur, som helst ska bli självbärande. Lever lycklig i södra Dalarna!!

Balbina

• -
« Svar #11 skrivet: 26 jan-07 kl 10:14 »
;D Coolt..jag har alltid trott att jag var helgalen som hade en inkörd och inriden bock som liten.. Jag o brorsan byggde en vagn själva med barnvagnshjul (vi var inte särskild stora då..)
 Men det borde funka..iallafall för inkörning och testa om det är nåt...
Jag tror vi gjorde sele av gammal hästgrimma som vi trädde på bocken upp och ner och bak o fram. Alltså det som är på nosryggen på hästen hamnar som brösta på bocken.. det passade väldigt bra, vi vaderade ordentligt.
Så här i vinter tid åkte vi pulka bakom bocken och vi hade även inkörda kalvar.. En kviga hade jag riktigt ordentligt inriden så vi t.o.m. hoppade, 80 cm för en lantraskviga tycker jag är mycket bra resultat.. :D
Alltså detta har jag aldrig pratat om offentligt   :-X Trodde att det inte var "riktigt normalt.."  :-[
Men nu kan jag ju komma ut ur garderoben med det tydligen  ;)

Jag började själv tro att jag var knäpp. Men verkar som om vi är flera här som är ordentligt knäppa  ;)

Weronicha

• Småland
« Svar #12 skrivet: 26 jan-07 kl 11:17 »
Jippie.... de hade selar och grimmor till getter, dvärggetter OCH miniåsnor (får hem en om någon vecka)
Kul att det är fler än jag som vill prova. Nu är jag otroligt dålig på engelska men har iaf. lyckats läsa mig till att getter gillar att få jobba och faktidkt är otroligt samarbetsvilliga.
Har har en bra getlady som jag ska börja med. Hon är van vid det mesta och mycket hanterad från början. Jag och en kompis tänkte börja köra in henne så snart som möjligt.
Även min ilskna bock ska få prova. Kanske kan gå att ändra hans dåliga attityd.

Hej Balbina.
Vilken site hittade du grejerna på? Har du lust att lägga in en länk till just den sidan? Jag har inte sovit så mycket i natt, mest legat och tänkt på var jag ska kunna få tag på seldon och en liten barnsläde i trä att börja med.  ::) ;D

Vem är inte knäpp......  8)
« Senast ändrad: 26 jan-07 kl 11:18 av svaleng »

Balbina

• -
« Svar #13 skrivet: 26 jan-07 kl 11:42 »
svaleng: kolla mmmm:s senaste inlägg i denna tråd så hittar du länken. llamaproducts.

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 26 jan-07 kl 12:10 »
Hihi..  ;D tack tack..
Fast jag hade visst inte brist på häst heller.. Hade några ponnyn och pappa hadett 3o tal hästar hemma..Men det var väl ungdomens iver  eller vad vet jag. Vi hade jättekul iallafall! Hoppas att djuren kände likadant.....  :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Balbina

• -
« Svar #15 skrivet: 26 jan-07 kl 12:59 »
Förresten... är det ett sådant  du beställt Balbina? Då kan väl du rapportera sedan hur det funkade! ;)

Jag har inte beställt något ännu. Ska göra ganska snart. letar fortfarande efter olika modeller. Men tror att jag personligen ska satsa på en grimma som påminner om en kapson (utan metall på nosryggen) men som man kan spänna åt ganska ordentligt så det sitter stadigt. Och med öglor på sidorna till tömmarna.
Mvh.

Weronicha

• Småland
« Svar #16 skrivet: 26 jan-07 kl 13:03 »
svaleng: kolla mmmm:s senaste inlägg i denna tråd så hittar du länken. llamaproducts.

Tack, jag hittade dem. Men Libanon, kan det gå smärtfritt att få hem grejer därifrån?

Frances

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 26 jan-07 kl 13:45 »
hmm.. har tänkt lite på det här.. Kan ren körningsgrejer vara användbara..?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 26 jan-07 kl 14:59 »
Hrm, hrm.....Lebanon, Oregon i USA.

http://www.ci.lebanon.or.us/

;D

Weronicha

• Småland
« Svar #19 skrivet: 26 jan-07 kl 15:20 »
Hrm, hrm.....Lebanon, Oregon i USA.

http://www.ci.lebanon.or.us/

;D

Ha ha så fel det kan bli...  ;D ;D
Återstår att gräma sig över Tullverkets pålagor.  >:(

/W

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser