Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köra med getter  (läst 46686 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: köra med getter
« Svar #80 skrivet: 30 maj-10 kl 02:06 »
Mja, geten är inte någon långdistanslöpare som hästen och hunden, trots att den kan komma upp i bra fart på korta sträckor.  Selar för hund går väl bra så länge geten inte har horn.  De är nog inte lika starka som en häst eller hund.

Jag har bara försökt dressera getter med hjälp av godis, så "kommandon" blev snarare "affärsförbindelser":  "Om du gör det här, så får du godis strax!"  Försökte jag fuska, och inte dela ut godis för varje cirkuskonst, så blev jag genast bestraffad genom att min vän struntade i att göra vad jag bad om.

Att ha dom tillsammans funkar nog bäst.  De är ju flockdjur, även om de knyter an fint till oss människor.  Om inte annat kan det bli ett fasligt liv på den/dem som blir kvar i stallet, och inte får vara med om det roliga!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Amamfa

• Västergötland
« Svar #81 skrivet: 31 maj-10 kl 21:31 »
http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H

Kör med en het vanlig spark med normallånga medar :) Jättebra när man kan både stå upp och sitta ner, och då man kan köra på snöig grusväg också! Går super att köra flera getter samtidigt! :D

Banshee

« Svar #82 skrivet: 08 apr-11 kl 21:05 »
Har inte läst hela tråden, men jag har en lantrasbock (kastrerad) som jag tolkade med med vanlig pulka i vintras. Otroligt stark var han fast han inte är så stor, och fort gick det! Nu när barmarken är här så blir det nog lite mer finlir. Man blir ju inspirerad när man ser sånna här ekipage:
Driving goats

Jag använder loksele för hund, och segerbadenskaklar. Men tänker göra vanliga skaklar av hästvagnstyp till den lilla skrindan jag har. Bilder på honom finns här: http://www.leineri.com/hem.html om man klickar på "de andra" till vänster och sedan "lusse" till höger.

Trollmor

• -
« Svar #83 skrivet: 09 apr-11 kl 00:28 »
Vad är det för en snodd som förlöparna ska snubbla på?  Hur är anspänningen; jag ser bara något som närmast liknar ett traktordrag ...

Trollmor

• -
« Svar #84 skrivet: 01 sep-11 kl 17:00 »
Här är fler som fått getkörning i skallen:

http://thegoatspot.net/phpbb/viewtopic.php?f=10&t=24503

Beisla

• Västergötland
« Svar #85 skrivet: 22 sep-11 kl 11:13 »
Hur har det gått för er som hade planer på att köra?
Blev väldigt sugen själv på att köra in både geten och bocken. Särskilt nu när hundens artros blivit värre, tror inte han orkar dra barnen så mycket längre.
Måste först uppfinna sele, de har ju horn båda två, så det är ju inte så lätt att ta hundens grejer på.

Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #86 skrivet: 29 sep-11 kl 19:40 »
Loksele för hund, som är lätt att modifiera till get finns hos Börjes i Tingsryd. Billigatre än Segebadens (hur stava ?). Med den orkade en av mina getter ta hem regäla risknippen från skogen!
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

pålle

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 29 sep-11 kl 20:24 »
Loksele för hund, som är lätt att modifiera till get finns hos Börjes i Tingsryd. Billigatre än Segebadens (hur stava ?). Med den orkade en av mina getter ta hem regäla risknippen från skogen!
H/Tt
Men är inte Börjes sele hel i lokan eller mins ja fel  till skillnad mot segelbadens som är öppningsbar ?

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #88 skrivet: 30 sep-11 kl 13:10 »
Nej, den ena av Börjes hundlokor är öppningsbar nertill.  Den går mycket bra att trä över halsen på en behornad bock eller get.

Det behöver vara ordentlig vaddering både vid bogarna och på ömse sidor av ryggraden, för den rem som går runt ryggen och ner bakom frambenen.  Detta eftersom en del av draglasten annars kan ge upphov till ömhet i musklerna för geten.

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

pålle

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 30 sep-11 kl 13:24 »
Nej, den ena av Börjes hundlokor är öppningsbar nertill.  Den går mycket bra att trä över halsen på en behornad bock eller get.

Det behöver vara ordentlig vaddering både vid bogarna och på ömse sidor av ryggraden, för den rem som går runt ryggen och ner bakom frambenen.  Detta eftersom en del av draglasten annars kan ge upphov till ömhet i musklerna för geten.
ok fatta att Börjes selen är ok då men fattar inte var för du får tryck skader  kan du lägga in en blid på hur du menar?
« Senast ändrad: 30 sep-11 kl 13:27 av pålle »

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #90 skrivet: 30 sep-11 kl 17:20 »
Hittade Börjes men vilken sele är det man ska ha?

http://webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Beisla

• Västergötland
« Svar #92 skrivet: 30 sep-11 kl 19:35 »
H/Tt
Jaja, så sele går relativt lätt att fixa.
Då är det bara att tänka ut en tränings-strategi då.

Med endast två djur i hagen kanske det blir svårt för dem att "släppa" varann... Jag vet ju att geten är lite mildare och antagligen lättare att jobba med, men hon är nog lite nervösare lagd. (kastrerade) bocken är  mer framåt men lite skarpare och puffar gärna med hornen om han inte gillar vad man gör, t.ex. är gotterna slut kan han bli störd över det och slå till lite på benen på mig.
Jag skulle ju gärna köra in som jag gjorde med hunden, med bara positiv förstärkning, klicker. Men samtidigt vill jag ju att han ska sluta puffa med hornen på oss människor, med negativ förstärkning (kanske vattenspruta?) så han fattar.

Hur gjorde ni andra rent praktiskt när ni körde in första gången? Fast först får jag ju lägga tid på att vänja honom vid selning och hantering lite mer såklart. Han går nu i koppel, men lite ovilligt ibland.
Är det verkligen möjligt att lära dem höger/vänster och andra röstkommandon? Har alla getraser samma intelligens och samarbetsvilja, eller går det att generalisera som i hundvärlden?( bordercollies lär sig snabbast, blodhund har bäst luktsinne o.s.v. )

Oj, det blev kanske lite väl mycket funderingar nu, :P men är det nån som kan ge mig mer kött på benen i en enda fråga så mottages det gärna!  :)
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

getalina

• Halland
« Svar #93 skrivet: 30 sep-11 kl 20:13 »
Börjes länkar visar inte selarna  :-\

Så jag gjorde något jag aldrig gjort förut få se om det fungerar. Är det denna sele som är bra till getter?
ok funka inte nu då?

« Senast ändrad: 30 sep-11 kl 20:15 av getalina »

pålle

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 30 sep-11 kl 20:14 »
Börjes länkar visar inte selarna  :-\

Så jag gjorde något jag aldrig gjort förut få se om det fungerar. Är det denna sele som är bra till getter?

resource://jid0-gxjllfbcoax0lcltedfrekqdqpi-at-jetpack-as-ff-data/edit.html
Vae det för länk? :-\

getalina

• Halland
« Svar #95 skrivet: 30 sep-11 kl 20:16 »
Äsh försökte på skrenspott  :-[  är inge bra på sånt.

pålle

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 30 sep-11 kl 20:18 »
Äsh försökte på skrenspott  :-[  är inge bra på sånt.
Hehe vet ju inte ens va de är  :)

getalina

• Halland
« Svar #97 skrivet: 30 sep-11 kl 20:21 »
Hehe vet ju inte ens va de är  :)

Någon grej som gör att datorn fotograferar av det man har framme på skärmen just då. Fast jag fattar inte hur.  :-[

pålle

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 30 sep-11 kl 20:24 »
Någon grej som gör att datorn fotograferar av det man har framme på skärmen just då. Fast jag fattar inte hur.  :-[
Oki tack för förklaringen .Ps du kan ju berätta hur du gör när du vet kan ju va bra att veta liksom  :)

getalina

• Halland
« Svar #99 skrivet: 30 sep-11 kl 20:32 »
Ja annars får vi skrika på Torbjörn han vet allt.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 2 användare
ärt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser