Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska vi i framtiden få ha en ekonomisk möjlighet till självhushåll?  (läst 4209 gånger)

fleming

Hur ska den ekonomiska framtiden bli för oss som lever med självhushåll men även för de som inte har möjlighet till detta?
Att begrunda och skapa strategi inför för att bygga bättre ekonomiska förutsättningar för ett hållbart jordbruk och samhälle.

Nigel Farage Was Right!

fleming

Då förstår man i ljuset av detta varför Sverige har ansökt om att få "medlemsrabatt"( vilket ord, man väljer för att dölja sanningen). Det betyder att vi börjar dras ned i raset av Eurons ekonomiska kolapps. "Medlemsrabatt", det är löjligt, samtidigt som den tredje statsmakten inte med ett ord talar om vad som händer ute bland europas medlemsländer och vad Euron ställer till.

Har men en gång gjort länderna "bankrupt" så har de inte längre tillgång till sina demokratiska grundlagstiftade funktioner eftersom det är bankirerna som "lånat ut" pengarna och på så sätt "äger" landet/länderna som dikterar villkoren för vad landet/folket får och inte får. Så tvingar man till sig makten över länder som inte snabbt nog vill underordna sig EU:s våld.

Existens!

• Gäst
Hur ska den ekonomiska framtiden bli för oss som lever med självhushåll men även för de som inte har möjlighet till detta?
Att begrunda och skapa strategi inför för att bygga bättre ekonomiska förutsättningar för ett hållbart jordbruk och samhälle.

Ligger det inte lite i sakens natur att det är upp till självhushållaren själv hur han vill ha sin ekonomi? Eller menar du att staten ska subventionera de som lever självhushållande?

Humle

• Västerbotten
Ja men tänk så enkelt det är att slippa växla valutor när man är ute och reser  ::). Minns hur många det var som på fullt allvar hade det som bästa argument för att gå med i euron.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

fleming

Det är genom att utnyttja människors lättja som man lätt få folk att "svälja betet" av sådant som i sin yttersta konsekvens bara berövar dem dess frihet och rörelseutrymme i sina liv.

fleming

Citera
Ligger det inte lite i sakens natur att det är upp till självhushållaren själv hur han vill ha sin ekonomi? Eller menar du att staten ska subventionera de som lever självhushållande?

Jo, till stora delar men vi är ändå många som är beroende av omkringliggande faktorer som gör det möjligt för oss att vara i många fall "månskensbönder" eller deltidsbonde . Hur många skulle klara att vara helt självförsörjande helt oberoende av den ekonomiska omvärlden?

Existens!

• Gäst
Det är väl därför man vill vara självhushållande, för att komma ifrån beroendet av omvärldens ekonomi.  På vad sätt påverkas din möjlighet att odla dina potatisar och grönsaker av att euron krisar?

fleming

Försök att bara leva på potatis du!

vindensbonig

• Gäst
Var före skulle man bara leva på potatis ?

Existens!

• Gäst
Jag förstår att det är lockande att ta fram så mycket negativt med Euron och storpolitiken som möjligt, och jag är själv ingen anhängare av Euron.
Men att det skulle ha så rasande stor inverkan på möjligheten att självhushålla, det förstår jag inte.

sydtobak

• Skogstorpare
Går alldeles utmärkt. Fast det går åt ca: tre kg/dag
Min bästa ägodel är min vedspis!

sydtobak

• Skogstorpare
Titta gärna på denna video
Överdos - en film om nästa finanskris on Vimeo
Ger en liten antydan om vad som komma kan.
Min bästa ägodel är min vedspis!

fleming

Citera
Jag förstår att det är lockande att ta fram så mycket negativt med Euron och storpolitiken som möjligt, och jag är själv ingen anhängare av Euron.
Men att det skulle ha så rasande stor inverkan på möjligheten att självhushålla, det förstår jag inte.

Det trodde jag var självklart att det var uppenbart att tråden inte var för "att ta fram så mycket negativt med Euron" som var syftet (den negativiteten tala Euron så bra för sig själv ändå). Tanken är att detta synnerligen viktiga förhållande överhuvud taget nästan aldrig tas upp eller dryftas i svenska medier, som det görs utanför sveriges gränser. Utanför Sverige syns och finns diskussioner angående vad som händer beroende på Eurons verklighet bland människornas levnadsvillkor. Varför inte i Sverige?
Detta har en stor och viktig påverkan för oss alla inom EU men som medierna nogsamt undanhåller svenskarnas medvetanden.

Alla blir vi påverkade av detta förhållande och mycket få har självhushåll som de kan leva helt på för att kunna leva i totalt oberoende, om det nu skulle gå vill säga. Det är ju inte så att det är "synd om" Euron för att man "pratar skit om den" = genomskådar dess framfart och vad verkningarna av den i verkligheten åstadkommer för oss. 
Någonstans måste man kunna titta på vad som händer och vad man pratar fritt om i vår omvärld, men som undanhålles oss svenskar.

Existens!

• Gäst
Det trodde jag var självklart att det var uppenbart att tråden inte var för "att ta fram så mycket negativt med Euron" som var syftet (den negativiteten tala Euron så bra för sig själv ändå). Tanken är att detta synnerligen viktiga förhållande överhuvud taget nästan aldrig tas upp eller dryftas i svenska medier, som det görs utanför sveriges gränser. Utanför Sverige syns och finns diskussioner angående vad som händer beroende på Eurons verklighet bland människornas levnadsvillkor. Varför inte i Sverige?
Detta har en stor och viktig påverkan för oss alla inom EU men som medierna nogsamt undanhåller svenskarnas medvetanden.

Alla blir vi påverkade av detta förhållande och mycket få har självhushåll som de kan leva helt på för att kunna leva i totalt oberoende, om det nu skulle gå vill säga. Det är ju inte så att det är "synd om" Euron för att man "pratar skit om den" = genomskådar dess framfart och vad verkningarna av den i verkligheten åstadkommer för oss. 
Någonstans måste man kunna titta på vad som händer och vad man pratar fritt om i vår omvärld, men som undanhålles oss svenskar.

Vad, lite mer exakt, är det som medierna 'nogsamt undanhåller svenskarnas medvetanden'?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Euron kan aldrig bli ett problem. Den är bara en valuta. Alla valutor värderas olika, beroende på var man befinner sig. Du får olika mycket för en Euro i Spanien och i Finland. Den värderas lokalt.

Jämför med den svenska kronan. I Ljusaste Småland kostar ett hus med stor tomt t.ex. 500 tusen SVENSKA KRONOR. I Nacka kostar ett likadant hus, med lika stor tomt kanske 6 gånger så mycke, alltså 3 miljoner SVENSKA KRONOR.

Ett autentiskt exempel c:a 10 år gammalt:
I Tyskland kostade en Trummotor med en viss kvalite och prestanda 1020 Euro från tillverkaren. Då prisläget var ett annat i Sverige blev priset satt till 886 Euro, fortfarande från tillverkaren..

Valuta i sig kan aldrig bli ett problem.
« Senast ändrad: 24 feb-13 kl 13:32 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

fleming

Det är inte själva valutan i sig som skapar problemet, valuta är alltid valuta oavsett vad den kallas. Utan hur den fungerar i ett gemensamt system där länderna inte längre har tillgång till sitt räntevapen mot fluktuationer på marknaden. Det är det vi ser i de länder som håller på att rasa samman och har gått på knä i sina finanser.
Då de länder som ska "räddas" ställer banken villkor som gör att de grundlagstadgade demokratiska funktionerna i landet sätts ur spel. På så sätt är det ägarna av landet, banken, som bestämmer villkoren och folket har inget att säga till om längre.
Det finns en anledning varför både Danmark och Sverige tackat nej till att ingå i den monetära unionen. Det är nog illa att vi gått med på att låsa inflationsnivån i ett gemensamt avtal, där Sverige ska vara ännu duktigare och pressar inflationen neråt ytterligare vilket ökar arbetslösheten ännu mer.
Som tur är har Sverige gjort Norge, som står utanför EU, till sin största handelspartner. 

Halte

• Gäst
Det är inte själva valutan i sig som skapar problemet, valuta är alltid valuta oavsett vad den kallas. Utan hur den fungerar i ett gemensamt system där länderna inte längre har tillgång till sitt räntevapen mot fluktuationer på marknaden. Det är det vi ser i de länder som håller på att rasa samman och har gått på knä i sina finanser.
Då de länder som ska "räddas" ställer banken villkor som gör att de grundlagstadgade demokratiska funktionerna i landet sätts ur spel. På så sätt är det ägarna av landet, banken, som bestämmer villkoren och folket har inget att säga till om längre.
Det finns en anledning varför både Danmark och Sverige tackat nej till att ingå i den monetära unionen. Det är nog illa att vi gått med på att låsa inflationsnivån i ett gemensamt avtal, där Sverige ska vara ännu duktigare och pressar inflationen neråt ytterligare vilket ökar arbetslösheten ännu mer.
Som tur är har Sverige gjort Norge, som står utanför EU, till sin största handelspartner.

Där är vi överens för omväxlings skull. . Ska man bergsklättra med en partner i andra änden av repet vill man inte ha en halvdöd pensionär i den änden.. det oundviklig fallet kommer dra med samtliga ned eller kräva omänskliga ansträngningar av de som fortfarande har grepp

Existens!

• Gäst

För det första så är det ett faktafel att Norge skulle vara den största handelspartnern. Sett till enskilda länder så är Tyskland störst. Men den absolut största partnern är EU som helhet.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Utrikeshandel/Sveriges-handelspartners/

Sen kan jag inte se sambandet mellan låg inflation och ökad arbetslöshet..?  Låg inflation ger låga räntor och därmed är det enklare att starta företag och skapa jobb. 
De som förlorar på en låg inflation är de som äger fast egendom och inte kan låta inflationen devalvera deras skulder.  Som man gjorde på 70-talet då huslån försvann realt snabbare än huset ökade i värde.

Däremot kan man hitta ett samband genom att låg inflation och låga räntor oftast följer i en lågkonjunktur. Och då är den ökade arbetslösheten ett resultat av konjunkturen.

Självklart påverkas sverige av den oroliga Euron. Men det uppvägs enkelt av alla fördelar handelsmässigt som man har genom att vara med i EU. 
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter för alternativ?  Att sverige återgår till 70-80-talets devalveringspolitik där man trycker upp nya pengar?  Det är ju ett effektivt sätt att åter driva upp inflationen till 7-8% och därmed räntor på 18% som var den nivån när jag startade företag 1986.

Förklara gärna ditt alternativ, istället för ett mässande om hur dålig euron är för en självhushållare. ( som jag fortfarande inte fattar kopplingen till )

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Citera
Självklart påverkas sverige av den oroliga Euron.
.............. precis som vi påverkas av alla andra valutor vi handlar mot.
Citera
Att sverige återgår till 70-80-talets devalveringspolitik där man trycker upp nya pengar?  Det är ju ett effektivt sätt att åter driva upp inflationen till 7-8% och därmed räntor på 18% som var den nivån när jag startade företag 1986.
.......eller som USA gjort långt senare  ;).

Kanske vi ska värdera vår egna krona alldeles själva? Var och en bestämmer hur mycke smör man ska få för en tjuga? *om jag skulle testa ICA-handlaren på det*  ;D Eller att man i Torslanda bestämmer enväldigt hur mycke en V70 ska kosta i Milano?

Eller hur menar du? Jag fattar inte heller.  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

blizzard

Då förstår man i ljuset av detta varför Sverige har ansökt om att få "medlemsrabatt"( vilket ord, man väljer för att dölja sanningen). Det betyder att vi börjar dras ned i raset av Eurons ekonomiska kolapps. "Medlemsrabatt", det är löjligt, samtidigt som den tredje statsmakten inte med ett ord talar om vad som händer ute bland europas medlemsländer och vad Euron ställer till.

Har men en gång gjort länderna "bankrupt" så har de inte längre tillgång till sina demokratiska grundlagstiftade funktioner eftersom det är bankirerna som "lånat ut" pengarna och på så sätt "äger" landet/länderna som dikterar villkoren för vad landet/folket får och inte får. Så tvingar man till sig makten över länder som inte snabbt nog vill underordna sig EU:s våld.

:) Jag håller med dig till 100%  Roligt att se att det finns någon mer som inte har överdoserat sitt intag av flourprodukter, utan fortfarande kan tänka själv  ;)
Lyckas inte bankirerna så tar man till "rebeller",titta bara på den sk Afrikanska våren...Sorligt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser