Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har du slaktat idag...  (läst 2875 gånger)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
Vad har du slaktat idag...
« skrivet: 06 feb-13 kl 19:48 »
... och vad blev det för mat av det?

Med tanke på en vegetarisk tråd i samma ämne så tycker jag att det är dags att starta den animaliska systertråden

Jag har slaktat 5 ungtuppar som kommer att bli kycklinggryta eller något annat gott :)

Den vegetariska tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=113445.0
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Vad har du slaktat idag...
« Svar #1 skrivet: 06 feb-13 kl 20:09 »
Jag har inte slaktat något idag men tränar i sinnet på att snart ska tuppar slaktas och ätas upp :-\ Vid vilken ålder kan det vara lämpligt att slakta om man vill laga till någon god mat av dem? Det är Hedemora och blandisar av raserna Hedemora/Araucana/Isbar.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 06 feb-13 kl 20:13 »
vi blev tvungna att slakta en av avelskaninerna efter att ho fastnat i höhäcken och skadad bakbenet,
Det kommer att bli en god gryta av henne. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 06 feb-13 kl 20:18 »
Jag har inte slaktat något idag men tränar i sinnet på att snart ska tuppar slaktas och ätas upp :-\ Vid vilken ålder kan det vara lämpligt att slakta om man vill laga till någon god mat av dem? Det är Hedemora och blandisar av raserna Hedemora/Araucana/Isbar.
6-10 månader, om det ska vara något kött på dem. Mumsigt kött blir det från egna tuppar, men de raser du beskriver är ju inte direkt köttiga och snabbvuxna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Valmet

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 feb-13 kl 20:28 »
Slaktade 6 ungtuppar igår, 4 månader gamla.
Tog vara på bröstfileerna som fick ligga i kylen över natten.

Gjorde ikväll en utsökt Sweet n sour-gryta med ris.
Slurp!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 06 feb-13 kl 20:30 »
Men det är ju låren som är det bästa köttet. Förutom inälvsmaten då, den är ändå bättre. Muskelmage, hjärta, lever, det är mums på riktigt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Valmet

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 feb-13 kl 20:38 »
Tja det mörkare köttet kan man ju skoja till oxå.

Förra veckan malde jag ner en tupp, och några lår som sparats i frysen.
Gjorde hamburgare av honom  ;D

Såå gottigt

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #7 skrivet: 06 feb-13 kl 21:37 »
Slaktade sju tuppar idag. Fem (gula ben) Blomme/Indisk strids, en Blomme/Maran och en ren Maran. Ca 8 månader. De var rejält stora och tunga. Tog bara bröstköttet och benen. Ska frysa in fileerna men vet inte riktigt vad jag ska göra med benen, tips?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 feb-13 kl 21:50 »
Av benen ska du göra långkok! Tupplår är bland det finaste kött man kan hitta att koka, bara såå gott!

Hamstern

• jodå en hamster är jag allt, men bara lagom
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 06 feb-13 kl 21:53 »
släng inget! typ... :P...jag gjorde en supergod kycklinglevermousse vid nyår....å sen rostade jag skråv efter kyckling (som jag bara styckat) i ugnen och kokade detta bara med salt till en vansinnigt god buljong! jag säger bara att jag komme alldrig köpa kycklingfile igen, här är det hela kycklingar som gäller!

en fråga bara vilken ras för kött och äggprod är att rekomendera?

tinaw

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 feb-13 kl 15:41 »
Sju ungtuppar varav några åkte i frysen och några är urbenade, strimlade och ligger i marinad för att bli wok-kött.  ;D

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #11 skrivet: 07 feb-13 kl 15:54 »
Anette, Det var bra att se den bilden, ser ju fint ut. Bra, när jag ska ta tag i tuppslakt framöver ;D
Nu är mina båda tilltänkta tuppar bortskänkta denna vecka som livtupp till egna damsällskap så då är nästa gäng tuppar kläckta i oktober, slaktfärdiga i april-juni då.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

tinaw

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 feb-13 kl 21:30 »
släng inget! typ... :P...jag gjorde en supergod kycklinglevermousse vid nyår....å sen rostade jag skråv efter kyckling (som jag bara styckat) i ugnen och kokade detta bara med salt till en vansinnigt god buljong! jag säger bara att jag komme alldrig köpa kycklingfile igen, här är det hela kycklingar som gäller!

en fråga bara vilken ras för kött och äggprod är att rekomendera?

Det finns flera kombinationsraser. Jag tycker att Wyandotte och Maran är jättebra, många gillar Faverolle och det finns massa andra kombiraser också.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 08 feb-13 kl 10:39 »
Igår slaktade jag den näst sista av våra "överskottstuppar" från sommarens kläck. En liten stackare framkläckt ur ett ägg från Willys.

Av den ska jag till helgen göra en Chicken Galantine, alltså bena ur och fylla med spenat (blir mangold), svamp och vitlök. Hittade recept och framför allt en inspirerande film om hur man benar ur på tinaws hemsida (http://tinaw.se/kackel/). Det ser lätt ut men det återstår väl att se om det ÄR lika lätt
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

tinaw

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 feb-13 kl 14:01 »
Åh, det måste du berätta om sen! Jag lyckades *hrm* inte riktigt att bena ur som Pepin...

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 09 feb-13 kl 19:56 »
Lite feed back om Kyckling galantine. Det var ganska lätt att bena ur, tycker jag. Det kanske såg nog lite taffligare ut än när Pepin gjorde det på filmen men det blev ok. Själva maträtten smakade utsökt! Och så ser det så snyggt ut! Skrytmiddag som rekommenderas.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

tinaw

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 feb-13 kl 10:11 »
Jättekul  :D jag får träna mer med andra ord :-)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #17 skrivet: 01 apr-13 kl 22:52 »
Två Plymouth rock tuppar blev slaktade idag. En av tupparna gick till attack idag och drygt en timme senare var han middag :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 01 apr-13 kl 23:28 »
5kaniner slaktades idag..
Fjäderfän och kaniner

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #19 skrivet: 26 jun-13 kl 19:01 »
Paduaner

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser