Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på tapeter och färg!!  (läst 7647 gånger)

malarmaster

• Gäst
SV: Tips på tapeter och färg!!
« Svar #20 skrivet: 19 feb-13 kl 10:43 »
själv använder jag uteslutande Ottosson och Engvall & claesson,dock finns det fler på marknaden som är bra.
det du skall titta efter är innehålsförteckningen på burken,finns det mer än linolja och pigment i burken(kan finnas lite torkmedel) bör du vara kritisk.
en del fabrikat säljer linoljefärg som är "förstärkt" med alkydolja (gjöco,liwa m.fl.) men de är alltså inga linoljefärger och funkar annorlunda.det kan också vara alkydolja som är tillsatt linolja,vad som är vitsen med det vet jag inte.
anledningen till mina val ,förutom att de är högkvalitativa, är att de är tillgängliga lokalt samt priset är rätt.
linoljefärg kan tyckas vara dyrt men räknar man på åtgång(linoljefärg räcker långt) och jämför med en modern färg t.ex demidekk(som har stor marknadsandel)så är priset likvärdigt.
skillnaden är att linoljefärg bevarar och skyddar fasaden,något som inget modernt alternativ gör idag.
näst bäst är en ren alkydoljefärg men de är i stort utfasade från marknaden. ulf

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #21 skrivet: 19 feb-13 kl 13:11 »
Ja, rena alkydoljefärger har jag använt ganska mycket och tycker de fungerar bra. Särskilt om man vill sprutlacka saker. Fasader har jag aldrig målat med det, men mycket annat från bilar till inredning. Biltemas alkydoljefärger är faktiskt helt ok, men finns ju bara i ett synnerligen begränsat urval av kulörer. Jag sprutade ett gäng köksluckor med deras ljusgrå för inte så länge sedan med väldigt gott resultat. Antagligen kan BT sälja "riktig" färg eftersom de säljer till privatpersoner. Fönsterfärgen är riktigt bra och borde gå att använda som brytbas. Den kritar inte.

Färgen torkar fort och blir hård och hållbar. Det verkar vara en "äkta" alkydoljefärg. Sen har man de som kallas alkydoljefärg, men har vattenbas. Jag misstänker att de i princip är blandade med diskmedel för att lösa sig i vatten. Dessa är i mitt tycke värdelösa om man inte späder dem med lättflyktig förtunning. Och vad är då poängen? Inte ens då blir de bra. De flyter ut dåligt, men är ändå rinnbenägna. Nej, att gå mot vattenbas är inget framsteg kvalitétsmässigt som jag ser det.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Kullan

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 20 feb-13 kl 19:46 »
Länkar till några tillverkare av linoljefärg och pigment.

Själv har jag bara använt ottosonsfärg med mycket bra erfarenhet.
http://www.ottossonfarg.com/
http://www.kulturhantverkarna.se/Linoljefarg.htm
http://www.avjord.se/
http://ovolin.jetshop.se/

Använd ren såpa för att tvätta penslar/dig själv och spill innan färgen torkar.
Om man använder trasor så måste man vara försiktig så dom ej självantänder. häng trasan på tork på tvättställningen. lägg den i vatten eller elda upp den direkt.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #23 skrivet: 21 feb-13 kl 13:13 »
Ottoson verkar ju helt ok. De har också en massa filmer på sin hemsida som säger en del, men det väcker också flera frågor.

Bland annat använder de rå linolja som iblandning i grundfärgen, även vid målning av redan målade ytor och det tycker jag är lite märkligt.

Vad har den rå linoljan för egenskaper i de här sammanhangen egentligen!?

/M

VikingaDotter

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 04 mar-13 kl 21:20 »
Målarmaster är det svårt att lära sig att bland egen färg eller är det ett säkrare kort att köpa färdig blandad och börja med att lära sig att måla??? Om man i så fall köper färdigblandad finns det utan miljögiftiga ämnen och som ej kostar sjortan?

Klara

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 04 mar-13 kl 21:37 »
Jag brukar måla med Allbäcks linoljefärger eftersom jag har en bra återförsäljare i närheten. De är utan tillsatser, bara linolja och färgpigment. Man köper färdigblandade och vill man ha andra nyanser så blandar man t ex i vit färg. Jag tror det kan vara ganska svårt att själv blanda i pigmentet i linoljan, olika pigment har olika egenskaper och kräver olika mycket olja. Jag är väldigt nöjd med Allbäcks variant. Håller med Målarmaster, linoljefärger kan verka dyrt men de är väldigt dryga. Och det bästa skyddet för träet.

bua

« Svar #26 skrivet: 04 mar-13 kl 22:16 »
Jag gör min egen färg av linolja och torrpigment. Jag hade ingen aning om att det skulle vara svårt eller att man behövde recept. Det är 10 är sen jag började och än har inget jag målat trillat av. Däremot märker jag att jag har lite för mycket pigment i förhållande till olja på köksväggarna, fast de "fäller" inte lika mycket nu när jag slutat skura dem med såpa ;).
Så det beror nog på vilket som är viktigast - ett perfekt resultat eller att det är otroligt roligt att få experimentera.
Fördelen med att blanda själv är att man kan blanda till 1/2 dl för att måla detaljer och man får inte en massa färgskvättar kvar.

malarmaster

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 06 mar-13 kl 17:18 »
Målarmaster är det svårt att lära sig att bland egen färg eller är det ett säkrare kort att köpa färdig blandad och börja med att lära sig att måla??? Om man i så fall köper färdigblandad finns det utan miljögiftiga ämnen och som ej kostar sjortan?
nej,det är inte svårt,man lär sig rätt snabbt hur färgen skall vara i konsistens för att vara lättstruken.
givetvis är det lättare att köpa en färdig färg och det allra viktigaste är att lära sig måla linoljefärg.
det är en helt annan teknik än med alkydoljefärg eller moderna färger.
måla tuuuunt är grundregel ett.
låta det torka mellan lagren är grundregel två.
samt att, särskilt vid utomhusmålning,beakta traditionella regler avseende spädning. (mager/fet färg).
våra förfäder hade genom lång erfarenhet lärt sig hur man skulle göra för att få lång hållbarhet på sitt arbete,något som numera förfuskas bort på många hemsidor.
en äkta linoljefärg är det miljövänligaste du kan använda,det är vissa pigment som kan vara miljöpåverkande men de farligaste är sedan länge förbjudna.
linolja i sig går att förtära,smakar skit men renad linolja säljs i hälsokostaffärer samt vissa bakar bröd med linoljefrö i.
pigment bör man dock undvika att äta.
det farligaste är balsamterpentinet som ger nervskador vid långvarig exponering,farligt också vid förtäring men huruvida det skulle vara farligt för miljön låter jag vara osagt då det förekommer naturligt i form av terpener i de flesta barrskogar.
många färgtillverkare propagerar idag för att använda linoljefärgen ospädd i alla lager,detta tror jag enbart beror på att man vill undvika terpentinet av "miljöskäl".det är ju enklast att marknadsföra produkten som giftfri och miljövänlig,att det kanske inte ger lång hållbarhet kan man kanske bortse ifrån?att många kunder dessutom idag är privatpersoner med lite produktkunskap spelar nog också in.
icke desto mindre går det att skydda sig från de skadliga effekterna från terpentinet med hjälp av ventilation och därmed ändå kunna utföra ett korrekt och hållbart arbete. ulf

Jenny på Stora Väsby

• Aspirerande torpare
    • Södermanland
    • http://www.jennyklemming.se
« Svar #28 skrivet: 06 mar-13 kl 17:35 »
Mitt främsta skäl att använda linolje-, äggolja- och limfärger är att de inte läcker kemikalier efter det att torktiden passerat. Det sjyssta med dem är också att de fäller/kritar när de åldras vilket gör att det i de flesta fall räcker med att borsta innan man målar nytt. Precis som falurödfärg. Dryga, hållbara och med bra "miljövärden".
Som man skördar får man skafferi

Broberg

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 06 mar-13 kl 20:41 »
det farligaste är balsamterpentinet som ger nervskador vid långvarig exponering,farligt också vid förtäring men huruvida det skulle vara farligt för miljön låter jag vara osagt då det förekommer naturligt i form av terpener i de flesta barrskogar.

Högg några döda bergstallar en gång. Att såga i dem var typ värre än att köra snoken rätt i terpentindunken..
« Senast ändrad: 06 mar-13 kl 20:45 av Lopt »

lantisse

• Bohuslän
« Svar #30 skrivet: 07 mar-13 kl 09:17 »
Har i dagarna varit på Boråstapeter, där all färg i tapettillverkningen är vattenbaserad, bättre än många europeiska tillverkare som använder lösningsmedel i sin färg. Att köpa svensktillverkade tapeter är ett steg mot bättre miljötänk. Eco wallpapers, Boråstapeter, Sandberg eller Duro är några svenska alternativ.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #31 skrivet: 07 mar-13 kl 09:43 »
Har i dagarna varit på Boråstapeter, där all färg i tapettillverkningen är vattenbaserad, bättre än många europeiska tillverkare som använder lösningsmedel i sin färg. Att köpa svensktillverkade tapeter är ett steg mot bättre miljötänk. Eco wallpapers, Boråstapeter, Sandberg eller Duro är några svenska alternativ.
Finns i princip ingen färg som är vattenbaserad, skulle vara kalkfärg i så fall. Vattenspädbar och där penslar etc går att rengöra med vatten, det finns. Lösningsmedlet i sk vattenbaserade färger är någon polymer, dvs plast. Och man har hittat många negativa hälsoeffekter på lång sikt med denna typ av färger.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #32 skrivet: 07 mar-13 kl 09:56 »
Latexbaserad/alkydbaserad och vatten_buren_ .... Dvs .. jag antar att de helt enkelt hällt diskmedel i färgen för att den skall emulgera och lösas i vatten.

/M

malarmaster

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 07 mar-13 kl 19:37 »
vattenbaserad=miljövänlig är världens största överdrift.
en gammaldags limfärg baserad på krita och vatten samt  någon typ av lim kan möjligtvis uppfylla kraven men moderna färger baserade på latex/akrylbindemedel är förutom att råvaran kommer från petroleumindustrin så fyllda med olika kemikalier att ingen vet vad som händer i långa loppet med oss som vistas i dessa miljöer dagligen.
inomhusfärgerna typas med svanensymboler m.m och testas för att olika ämnen skall hålla låga gränsvärden men likafullt läcker de olika ämnen.är det ofarligt bara man sätter ett gränsvärde?
utomhusfärgerna är etter värre,tillsatta med fungicider för att hålla mögel och alger ifrån sig.att grundproblemet för påväxt är själva färgens uppbyggnad och struktur ser man inte.
dessa fungicider läcker ner i jorden och så småningom i grundvattnet.
att folk dessutom tvingas tvätta dessa fasader med olika desinfektionsmedel  späder ju på problemen ytterligare.
de moderna färgerna orsakar dessutom byggnadstekniska problem med rötade fasader,rostande plåt m.m.
dessa problem är betydligt mindre med de äldre färgerna,en linoljefärg integrerar sig med virket och skyddar det mot fukt,en kalkfärg förenar sig med underlaget och andas,slamfärger är oöverträffade när det gäller hållbarhet.
jag hävdar att det finns inga moderna färger som kan mäta sig med de äldre avseende underhåll och skydd.
att de äldre färgerna försvunnit hänger ju främst ihop med att byggindustrin kräver korta byggtider samt att färgmarknaden numera främst vänder sig till GDS-folk som vill ha snabbtorkande produkter,lättarbetat samt luktfritt.
måleribranschen har dessutom i stort tappat kunnandet gällande måleri och äldre färger.
givetvis är det dessutom en fördel för färgindustrin att alla blir beroende av fabrikstillverkad färg,färg som kostar lite i tillverkning men är dyr i färgbutiken.en vinst på 500-600 kronor för en 10 liters burk i butiksledet  är inget ovanligt.
att man dessutom bildar kedjor för att inga småtillverkare skall sticka upp och pressa priser hör också till bilden.
ulf

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #34 skrivet: 08 mar-13 kl 14:06 »
Kan bara hålla med.

/M

VikingaDotter

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 08 mar-13 kl 22:22 »
malarmaster: Har aldrig målat med "vanlig" färg så det blir att lära sig helt från grunden... Det blir nog att jag köper en färdig blandad färg (om det inte kostar sjortan) . Skall bara hitta var men det var någon som skrev tidigare i tråden några länkar som jag kan kolla upp.

Finns i princip ingen färg som är vattenbaserad, skulle vara kalkfärg i så fall. Vattenspädbar och där penslar etc går att rengöra med vatten, det finns. Lösningsmedlet i sk vattenbaserade färger är någon polymer, dvs plast. Och man har hittat många negativa hälsoeffekter på lång sikt med denna typ av färger.

Gäller detta även tapeter???

malarmaster

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 09 mar-13 kl 00:36 »
dagens tapeter är tryckta med plastfärger,dessutom överdragna med ett plastskikt för att tåla vatten.
dessutom är papperstapeter på utgående,dagens version är non-woven,baserade på en glasfiber.lätta att sätta upp och resultatet brukar bli bra men kostnaden för tapeten hög,ännu ett sätt för branschen att öka sina vinster.
pålägg i butik brukar ligga på 100 %,dvs kostar tapeten 100:- i inköp kostar den 230-250 ut.
tänk på det när du tittar på tapeter i 300-450 kr klassen,inget ovanligt pris i dag.
jämför med papperstapeter som brukar ligga på 150-180,även om de blir mer o mer sällsynta.
det finns miljövänliga papperstapeter med limfärgstryck på gammalt vis men tyvärr är priset på de högt.oftast pga liten produktion då mönstren oftast är gammaldags och vänder sig främst till lite gammaldags folk med äldre hus. ulf

bua

« Svar #37 skrivet: 09 mar-13 kl 08:23 »
Man kan måla istället för att tapetsera. Göra egna schablontryck - behöver inte vara avancerat med små mönster kan man använda t ex en potatis, eller kartong som man skär ut och moddlar. Sen kan man stänka istället för en stänktapet. Med linolja kan man måla i lager med olika färger och på så sätt få fram en flammig struktur (som kan vara rak, rutig, cirkulär eller spiralformad beroende på hur man målar.
Filmjölk som bindemedle är ett enkelt sätt att måla och hållbart men resultatet blir lika platt som med plastfärger. Till skillnad från linoja så är det snabbtorkande.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #38 skrivet: 09 mar-13 kl 19:08 »
Vilken spännande tråd!

Citera
Googlade på byggnadsvård +Helsingborg men det verkar inte finnas nån byggnadsvårdbutik där. En välsorterad färgaffär KAN ha, men de har ofta ingen bra linolja. Den skall vara av en bra kvalité. Ren och kallpressad. Handla på nätet? http://www.claessons.com/index.asp

Jag har problem med att få tag i rå, kallpressad linolja. Har hittat tre internetförsäljare, men två vet jag inte om jag litar på, och den tredje ligger i fel land = för dyrt att skicka. Kan man använda den man köper i matbutiken? Det blir dyrare, men enkel att få tag på och slipper massa frakt och tull.
Finns det någon anledning att jag INTE skulle använda den oljan?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #39 skrivet: 09 mar-13 kl 19:33 »
Mina tankar om pigment:

metalloxider och liknande
- De flesta är giftiga och/eller miljöfarliga, men titan och järn är ok.
- Konsistenta och man vet vad man får, liten risk för obehagliga överraskningar eller okända, giftiga föroreningar
- Råmaterialet kommer från gruvdrift, som sällan brukar vara miljövänligt
- Tillverkningen kräver både mycket energi och kemikalier

jordpigment
- Färgerna här kommer ju också från metalloxider, men blandningarna har ju uppstått av sig själv, genom erosion av berg därför mindre miljöbelastande tillverkningsprocess
- Måste ju också brytas på något sätt, jag vet inte hur, om det är något bättre än gruvdrift i övrigt.
- Inte lika konsistenta, kan variera mer i kulör och jag vet inte vilka slags giftiga föroreningar de evt. kan innehålla.
- umbror innehåller mangan, som är giftigt för människor, åtminstone vid långvarig regelbunden exponering. Kan ge parkinssonliknande symptom. Tvivlar dock starkt på att användning som pigment i en färg skulle innebära någon hälsorisk.
- Råmaterialet (och även den färdiga färgen) till falu rödfärg innehåller bly och zink, men i så små mängder att det inte anses vara ett miljöproblem.

sot
- kallas kimrök, bensvart, osv. beroende på varifrån det kommer
- traditionell kimrök tillverkades genom att elda trä.
- Kommersiell kimrök är ofta producerad genom ofullständig förbränning av petroleumbränsler säger wikipedia.
- Bensvart framställs traditionellt genom att elda djurben.
- sot är cancerframkallande vid inandning och är en otrevlig luftförorening.
- bunden i en färg tror jag inte att det har några negativa effekter på hälsa eller miljö.

växtpigment
- jag vet att det går att färga trä med henna och indigo, men har aldrig provat och vet inte hur man gör.

boken "Jordens färg" från avjord innehåller recept på äggoljetempera. Det går också att googla...
« Senast ändrad: 09 mar-13 kl 19:38 av Midvinter »
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 3 användare (1 dolda)
Carolina, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser