Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  simmental på angus  (läst 1889 gånger)

rackarns

• Närke
simmental på angus
« skrivet: 04 feb-13 kl 15:23 »
Vi har endast två kvigor, de är angus med en liten gnutta charolais.
Vi har velat fram och tillbaks huruvida vi ska köpa en egen tjur eller inseminera. Vi har ingen erfarenhet av något av dem.
Härom dagen erbjöd sig våran granne att låna ut sin tjur om vi ville det. Det är en simmental. Han hade en låg födelsevikt.
Är det dumt att låna tjuren pga hans storlek?

//Linda

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Tjur
« Svar #1 skrivet: 04 feb-13 kl 22:18 »
Jag skulle inte betäcka anguskvigor med simmental. (Att tjuren har låg födelsevikt spelar inte så stor roll det är födelsevikten på hans avkommor som är viktig.) I snitt väger nyfödda simmtaltjurkalvar 49kg  det är nästan 10kg mer än en nyfödd angus tjurkalv..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Moëll i Trädet

• -
SV: simmental på angus
« Svar #2 skrivet: 05 feb-13 kl 00:10 »
Jag skulle inte betäcka anguskvigor med simmental. (Att tjuren har låg födelsevikt spelar inte så stor roll det är födelsevikten på hans avkommor som är viktig.) I snitt väger nyfödda simmtaltjurkalvar 49kg  det är nästan 10kg mer än en nyfödd angus tjurkalv..

Jag skulle inte heller betäcka dem med en Simmentaltjur. Seminera med Angus eller Hereford och välj då en tjur med anlag för låg födelsevikt på avkomman. Det är så tråkigt med svåra kalvningar, och i värsta fall kan man mista både mor och kalv.
"Kärleken är livets bäste vän"

rackarns

• Närke
SV: Tjur
« Svar #3 skrivet: 05 feb-13 kl 09:33 »

okej så de sljuger på hemsidan.

"Kalvning
Genetiskt samband finns mellan tjurens födelsevikt och avkommans födelsevikt. Därför tillämpas för närvarande de 54 kg som högst tillåtna födelsevikt för intagning i individprövningen."

rackarns

• Närke
SV: simmental på angus
« Svar #4 skrivet: 05 feb-13 kl 09:35 »
Jag skulle inte heller betäcka dem med en Simmentaltjur. Seminera med Angus eller Hereford och välj då en tjur med anlag för låg födelsevikt på avkomman. Det är så tråkigt med svåra kalvningar, och i värsta fall kan man mista både mor och kalv.

Ja det var så tanken från början. Men efter att grannen påpekat att han problemfritt använt sin tjur på mindre kvigor så ville jag höra vad andra anser. Jag har ju förstått för länge sedan att det är en mindre tjur vi ska använda på kvigorna, så håller oss till det!
tackar för svar.

rackarns

• Närke
SV: Tjur
« Svar #5 skrivet: 05 feb-13 kl 09:37 »
okej så de ljuger på hemsidan?

"Kalvning
Genetiskt samband finns mellan tjurens födelsevikt och avkommans födelsevikt. Därför tillämpas för närvarande de 54 kg som högst tillåtna födelsevikt för intagning i individprövningen."

10 kilo är bra mycket skillnad. Vi får skaffa en kvigtjur eller seminera

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser