Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mongolisk ponny ?  (läst 4814 gånger)

ßullerßytjejen

• Östergötland
Mongolisk ponny ?
« skrivet: 02 feb-13 kl 08:52 »
Hej hej, jag har en liten fundering, finns det några mongolponnys i Sverige idag? Jag har läst en del om dom och tycker dom verkar väldigt intressanta. Starka och väldigt ihärdiga hästar. Deras utseende tilltalar mig också väldigt mycket ^^

Och om det inte finns, vilken häst/ponny ligger då närmast med tanke på styrka och storlek.. ?
Jag tänker ju först och främst på islänningen, men finns det andra?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mongolisk_ponny

Jogar

• Gäst
SV: Mongolisk ponny ?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-13 kl 09:25 »
Mongolisk ponny känner jag inte till.

Gotlandsruss, connemaraponny och norska fjordhästen bla. är ju små, starka hästar med "ursprungskaraktär" annars.

Kirre

• Västergötland
    • min sällan uppdaterade blogg
« Svar #2 skrivet: 02 feb-13 kl 09:55 »
Är inte Konik polski ganska lika mongoliska ponnys tro?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konik

ßullerßytjejen

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 02 feb-13 kl 09:57 »
ja jag tänkte på gotlandsrusset också, men jag tror dom är lite för klena i jämförelse med de andra =(

ßullerßytjejen

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 02 feb-13 kl 09:59 »
Är inte Konik polski ganska lika mongoliska ponnys tro?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konik

ja titta, jo det e ju sant, finns några i sverige med står det :D
Jag gillar utseendet så starkt på dom där mer uråldriga hästraserna, så himla fiina !!

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 feb-13 kl 10:48 »
Nordlandshästen är en gammal norsk hästras, som kanske kan vara intressant? Ungefär som en islänning i storlek, och av ursprunglig typ. Det är dessutom en ganska ovanlig hästras, som kanske kan vara väl värd att bevara... http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordlandsh%C3%A4st

Petar in en bild på min mammas nordlandshäst, Pål. Jag tror han är 136 cm i manken, och väldigt lugn och trevlig.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 02 feb-13 kl 10:49 »
När jag var i mongoliet insåg jag att de mongolska hästarna och islandshästarna stort sett är samma ras. Islandshästen spreds till Europa genom Gingis Khans härjningar, och vikingarna tog den med sig till Island. Islandshästen skulle faktiskt kunna kallas mer ursprunglig än de mongolska hästarna, eftersom de på Island hållits helt isolerade i över tusen år, utan inblandning av andra raser. Så ikke med hästarna i mongoliet.

Men jag har lyckats få en mongolsk häst i tölt, och då är jag inte ens någon erfaren ryttare alls! :D
(Så glöm att det bara är islandshästen som kan tölta!)

Sen vet inte jag vilka andra ställen som mongolerna spred sina hästar, och hur de har utvecklats där efteråt, men att Islandshästarna är bra nära, det är jag ganska säker på. Till och med det att kulturen har så stort fokus på hästen är ju likt på Island och i Mongoliet! Trots att de länderna i övrigt är så olika!
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

nandi1

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 02 feb-13 kl 11:22 »
Jag har snöat in mig  :-[ på Basjkir, min dröm är att ha 2 sådana och arbeta i skogen med, även för ritter så klart!
nu är jag så himla dålig på datorer så jag kan inte kopiera en bild från nätet  :-[ men googla, jättefina!
// Nandi1
Wannabe bonde som är på väg till en gård med självhushållning <3

Kirre

• Västergötland
    • min sällan uppdaterade blogg
« Svar #8 skrivet: 02 feb-13 kl 11:30 »
ja titta, jo det e ju sant, finns några i sverige med står det :D
Jag gillar utseendet så starkt på dom där mer uråldriga hästraserna, så himla fiina !!

såg ett par till salu på blocket.

ßullerßytjejen

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 02 feb-13 kl 12:30 »
När jag var i mongoliet insåg jag att de mongolska hästarna och islandshästarna stort sett är samma ras. Islandshästen spreds till Europa genom Gingis Khans härjningar, och vikingarna tog den med sig till Island. Islandshästen skulle faktiskt kunna kallas mer ursprunglig än de mongolska hästarna, eftersom de på Island hållits helt isolerade i över tusen år, utan inblandning av andra raser. Så ikke med hästarna i mongoliet.

Men jag har lyckats få en mongolsk häst i tölt, och då är jag inte ens någon erfaren ryttare alls! :D
(Så glöm att det bara är islandshästen som kan tölta!)

Sen vet inte jag vilka andra ställen som mongolerna spred sina hästar, och hur de har utvecklats där efteråt, men att Islandshästarna är bra nära, det är jag ganska säker på. Till och med det att kulturen har så stort fokus på hästen är ju likt på Island och i Mongoliet! Trots att de länderna i övrigt är så olika!

ÅÅÅh vad avundsjuk jag blir, det e en av mina drömmar att åka till mongoliet och rida runt i gengis khans fotspår(hovavtryck kanske mer passande) Jag har hållt en del med islandhästar, men jag känner att det e redan så många som gör det redan, vill ha något lite mer speciellt.
Nu e det dock drömmar som ligger långt fram i tiden. Hur länge var du där? vart red ni någonstans? :D

ßullerßytjejen

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 02 feb-13 kl 12:33 »
Nordlandshästen är en gammal norsk hästras, som kanske kan vara intressant? Ungefär som en islänning i storlek, och av ursprunglig typ. Det är dessutom en ganska ovanlig hästras, som kanske kan vara väl värd att bevara...

Ja har kikat lite på dom också, riktigt fina hästar :D ! Din mammas häst var verkligen ståtlig  <3

ßullerßytjejen

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 02 feb-13 kl 12:35 »
Jag har snöat in mig  :-[ på Basjkir, min dröm är att ha 2 sådana och arbeta i skogen med, även för ritter så klart!
nu är jag så himla dålig på datorer så jag kan inte kopiera en bild från nätet  :-[ men googla, jättefina!
// Nandi1

Ja dom e jättefina också, lite störe och mäktigare  :) E det dom som "fryser fast" på stället om dom blir rädda för någonting?
ska googla lite, det enda jag tänker på är att dom e från ryssland och har krullig päls, mykcer mer vet jag inte ^^

Nina W

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 02 feb-13 kl 13:25 »
Jag vet inte mycket om dom mongoliska hästarna. Om Baskierna vet jag i alla fall att dom är väldigt flockberoende så det kan vara lite problematiska att bara ta ut en på jobb... Och att dom inte är så speciellt målmedvetet avlade mot ett avelsmål så därför är dom olika varandra. Islänningarna avlas numera som sporthästar på bekostnad av goda arbetsegenskaper. Jag menar, vem har glädje av jättehög resning och höga frambenslyft och att den är lättbyggd om den ska användas som skogshäst?! I detta land så får man endast betäcka med avelsgodkänd hingst = hingst som ser ut sådär om man vill registrera fölet. Jo - man får regga ändå, men först efter blodtypning och då kommer fölet in i ett b-register. (Pris ca 6000 kr.) Nordlandshäst har jag bara träffat på en enda men han var jättefin och allsidig. Tror inte vi behöver mongol-ponnyer, utan det är bättre att leta upp några islänningar på Island som är av den mer robusta och tuffa typen! Och bryr man sig inte om tölt så finns ju Nordlandshästen.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 02 feb-13 kl 18:07 »
Citera
ÅÅÅh vad avundsjuk jag blir, det e en av mina drömmar att åka till mongoliet och rida runt i gengis khans fotspår(hovavtryck kanske mer passande) Jag har hållt en del med islandhästar, men jag känner att det e redan så många som gör det redan, vill ha något lite mer speciellt.
Nu e det dock drömmar som ligger långt fram i tiden. Hur länge var du där? vart red ni någonstans?

Men åk dit, då! Vansinnigt vackert land, rekomenderas! Behöver inte kosta skjortan. Tillsammans med Island ligger det på delad förstaplats bland mina favoritländer.
Var där i 6 veckor. Åkte mest runt med bil, red gjorde jag i närområdet till Ulan Bator. Det var en engelsk tjej som skulle ta transibiriska till Peking, med ett kort stopp i Mongoliet, men hon förälskade sig i landet och stannade. Skaffade sig en ger och började sälja ridturer till backpackers. Dessutom var det några av folken på ett ställe som övertalade mig att rida på en av deras hästar. "Var inte rädd", sa de "hon tar hand om er" och pekade på en pytteliten tjej, kan inte vart många år gammal, som satt på hästryggen!
Vanligast turistfällan i Mongoliet är nog att man vill se hela landet, så hela resan blir ett runtskumpande i bil - Mongoliet är stort och vägstandarden är en "bilstig" över stäppen. Varken grus eller asfalt.
Jag tror att man kan få minst lika fina upplevelser runt Ulan Bator, alternativt välja ETT annat område och stationera sig där. Minimerar man bilåkandet blir det mer tid över till annat.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Vitkål

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 02 feb-13 kl 18:41 »
Ooh, har varit på turridning på baskjirer och blev så paff! Min första tanke var att "men jag kan ju inte rida ponny, den lär gå av på mitten"
Fick rida en valack som var precis 1.48 men han kändes så mycket större, så otroligt säker på foten och stabil som berget. Jag var så imponerad! Om vi inte hade valt att hästmodell enorm hade det definitivt blivit basjkir, även om det bara var en gång! 

ßullerßytjejen

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 02 feb-13 kl 20:00 »
Ooh, har varit på turridning på baskjirer och blev så paff! Min första tanke var att "men jag kan ju inte rida ponny, den lär gå av på mitten"
Fick rida en valack som var precis 1.48 men han kändes så mycket större, så otroligt säker på foten och stabil som berget. Jag var så imponerad! Om vi inte hade valt att hästmodell enorm hade det definitivt blivit basjkir, även om det bara var en gång!

oj dom e inte större alltså? Jag trodde dom var som stora hästar, se vad man har koll  8) ha ha ha.

såg att jag hade knasat till det med ett citat lite längre upp xD ) my bad !

Hägglund

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 04 feb-13 kl 11:33 »
Annars finns ju många små nordsvenska hästar som fungerar utmärkt i vårt svenska klimat.
Bor med sambo på landet med FFF och Isbarhöns. Blandrasfår och en Nordsvensk häst.

nordtravare

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 07 feb-13 kl 21:00 »
två bekanta åkte på en ridresa till mongoliet .Efteersom man i huvudsak var ute o red kostade det inte mycket att vara där hela resan kostade bara drygt tjugotusen per pers och det var nog inte mer än 2 år sedan.

ßullerßytjejen

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 09 feb-13 kl 22:56 »
nu ska jag åka till vimmerby...det e typ samma sak? ^^

vindensbonig

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 feb-13 kl 23:13 »
nu ska jag åka till vimmerby...det e typ samma sak? ^^
Bara det inte kostar 20 tusen

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser