Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla med färgpigment?  (läst 6057 gånger)

VikingaDotter

• Skåne
Måla med färgpigment?
« skrivet: 01 feb-13 kl 23:35 »
Hej! Jag har ett gammalt vitrinskåp som jag hade tänkt renovera. Vet att pappa har färgpigment liggades någonstans i garaget men jag vet icke hur jag skall använda det. Han nämnde något att han använde bindningsmedel men jag vet som sagt varken ut eller in. All information om hur jag skall gå till väga för att måla skåpet godtages gärna!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Måla med färgpigment?
« Svar #1 skrivet: 01 feb-13 kl 23:39 »
Det går väl antingen blanda färgpigmentet med linoljefärg eller äggoljetempera.

Jag har inte några recept i huvudet men det går säkert googla fram. Till ett skåp blir nog äggoljetempera jättefint!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

VikingaDotter

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 feb-13 kl 23:47 »
Det går väl antingen blanda färgpigmentet med linoljefärg eller äggoljetempera.

Jag har inte några recept i huvudet men det går säkert googla fram. Till ett skåp blir nog äggoljetempera jättefint!
Får ursäkta men jag är helt novis i detta området så det var rena grekiskan det du skrev.

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 feb-13 kl 09:18 »
jag förmodar att det är så kallade torra pigment dvs i pulverform.
för att du skall kunna måla med dem måste de blandas i något bindemedel.
ett bindemedel är linolja som var vanligast på möbler förr.
problemet med torra pigment är att de oftast är grovt rivna så färgen blir grynig.
men vill du prova ändå så går det,
så här gör du en enkel linoljefärg.välj det eller de pigment du vill ha,(det går att blanda flera pigment för att få fram en speciell kulör)
börja med att lösa upp pigmenten i ytterst lite balsamterpentin,detta för att pigmenten inte skall klumpa sig i linoljan.
sedan tar du kokt linolja i en burk/skål och rör ner lite pigment i taget så du ser att det blandar sig bra,generellt kan man säga att man kan blanda hälften av varje.
efter rejäl blandning kan du kolla konsistensen,känns den bra kan du provmåla,är den för lös blandar du i mer pigment och motsatsen om du tycker den känns för hård,i med mer linolja.
då du tydligen är novis när det gäller målning så är grundregeln avseende linoljefärg att du skall måla tunt.
det gäller att stryka ut färgen rejält då den annars när den torkar skinnar sig och i värsta fall bildar korvar.händer sådant får man börja om.
du får nog stryka minst tre lager med en torktid på 3-5 dagar mellan lagren.mycket beror på temperaturen där du målar,under 15 grader bör undvikas,torktiden blir lång.bäst är runt 20.
detta var en enkel handledning avseende linolja.
överkurs är att linoljefärg bäst blandas med en färgrivare(finns att köpa i konstnärsbutiker) för att få en jämn och fin färg.
likaså att linoljefärg målas i lager med olika spädning,detta är inte nödvändigt med en möbel och heller inte med inredningar inomhus men skall det hålla i generationer är det enormt viktigt.
äggoljetempera nämndes också men det kräver lite vana vid målning.
vill du ha recept och handledning avseende det får du återkomma.
men i vilket fall bör du ha en linoljefärgsgrund på möbeln innan äggoljetemperan så börja med det. ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

1271 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser