Står inhyrd på lösdrift med mitt shiresto på 2,5 år. Fungerar jättebra bortsett från att hon vid vissa tillfällen blir trängd av de äldre hästarna som ligger högre i rang. Det här är tredje gången jag får ett samtal om att hon tagit sig ut ur hagen.
Hon har respekt för elstängslet och gör aldrig några utbrytningsförsök. Första gången drog hon genom stängslet, alla hagkompisar följde med. Andra gången hoppade hon över och ställde sig på åkern och tredje gången, idag, fick hon med sig flera stolpar och alla andra igen. De var ute på vägen, hos grannen och jag vet inte vad. Totalt kaos. Det är pinsamt, oroande och jag vet inte vad jag kan göra åt det. Känns som om jag är skyldig och anar en viss irritation i rösten hos stallägaren. Saken är ju den att hon är så stor och stark att det inte är några problem för henne att dra rakt igenom, dessutom en hel del vinterpäls. Det blir väl en lätt flykt för henne antar jag. Sen är hon ju ganska lunsig och klantig överlag, svårt att hålla koll på stora fötter och långa ben.
Måste jag själv punga ut för att sätta trästaket när hon blir trängd? Alternativt att det finns någon annan i stockholmsområdet som kan erbjuda lösdriftsplats så vi kan flytta och komma undan sura, bitiga och sparkande hästdamer. Fast vi trivs ju så bra, bortsett från det...

Snälla, jag behöver tips, råd och framför allt peppning tror jag. Känns helt kolsvart och även om vi planerar att flytta hem henne till sommaren/hösten så är det alltför avlägset. Fan, blir alldeles matt när stallägaren ringer...