Man ska tänka på också att ju fler brodd ju större motstånd, det fäster bra men sliter på leder och ben när man förlorar glidmomentet vid isättning av hoven, hovslagare brukar inte rekommendera fler än två om det inte är absolut nödvändigt, hästen blir inte halt av att gå med två brodd eftersom brodden sjunker ner i is snö underlag...
Nej inte jag heller därför skrev jag "om man inte behöver" det finns ju de som kör fyrbroddat och bara lunkar runt på vägen eller fram och tillbaka till ridhuset då kan det göra större skada än nytta. I skogen är underlaget i regel mjukare än på tillkörda vägar med så där behöv broddfästet av flera anledningar, en körhäst behöver dessutom det extra greppet i tån för att kunna få fäste när de drar lass
Ang glidmomentet. Det blir ju inte glidmoment åt rätt håll om man har två brodd i trakten. Glidmomentet inträffar när hästen rullar över tån och halkar bakåt strax innan den lyfter foten när man har bara brodd i trakten. Vill man ha det skonsamma glidmomentet så behövs den i nedslaget, men det inträffar inte med traktbrodd. Och tänker man på hovens utvigdningsmoment, så är det ändå kört pga traktbrodden, men att ha brodd bara i tån funkar ju inte heller.Så det finns bara fördelar att ha minst 4 brodd i skon, såvida man inte är lite lat o snål för då är det fördel 2 broddar
Det jag menar är att skon hämmar ju utvidgandet i vilket fall, så det saknar betydelse, man kan lika gärna ha 4 brodd ur den synvinkeln.
Glidmomentet vid isättning av foten sker först i tån, de rör sig inte som en människa som sätter i hälen först, med brodd i tån på ett stumt underlag får du en stum isättning med brodd bak får du en ett litet glidmoment innan trakten tar i, störst glidmoment har du utan brodd...