Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svartvinbärsbuskar  (läst 12024 gånger)

spektorn

• Gäst
SV: Svartvinbärsbuskar
« Svar #20 skrivet: 23 mar-13 kl 18:58 »

När jag såg Helena R:s bild på sin svartvinbärsbuske, kunde jag inte motstå frestelsen att blanda mig i lite.
Hoppas att du inte har avverkat hela busken vid roten ännu!

När man ser närmare på bilden är busken full av nya årsskott, inte de som är i grenändarna utan i mitten på busken,
de kommer från roten direkt .Dem skall du spara resten skall bort.

De syns på bilden som uppåtväxande med ljusbrun mjuk bark.

Till i nästa vår får du en fin buske av de nya skotten.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #21 skrivet: 24 mar-13 kl 09:52 »
Tack spektorn. Jag var på väg att sätta tänderna i buskarna men så kom massa snö igen. Dina ord bekräftar vad jag kommit fram till. Tänkte klippa bort allt som böjer ner. Sen tänkte jag klippa gamla grenar som har mörk bark och spara de unga grenarna. :)
« Senast ändrad: 24 mar-13 kl 10:44 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Bonnafan

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 24 mar-13 kl 10:19 »
Alla gör vi olika å på olika sätt,
ja har ca 8 st svarta å 8 röda vinbärsbuskar i min trädgård och en vit,
och man behöver föryngra dom ibland så då tar ja halva beståndet med Motorsågen å sågar så nära marken ja kan, så blir det nya fina bärbuskar igen tar typ två år så är dom som nya, så varvar jag så på det visset så finns det alltid friska fina bärbuskar som ger möe goda bär, och har man Bin nära så blir det Extra stora vinbär å möe bär,,

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 24 mar-13 kl 11:57 »
Alla gör vi olika å på olika sätt,
ja har ca 8 st svarta å 8 röda vinbärsbuskar i min trädgård och en vit,
och man behöver föryngra dom ibland så då tar ja halva beståndet med Motorsågen å sågar så nära marken ja kan, så blir det nya fina bärbuskar igen tar typ två år så är dom som nya, så varvar jag så på det visset så finns det alltid friska fina bärbuskar som ger möe goda bär, och har man Bin nära så blir det Extra stora vinbär å möe bär,,
Jo, men om du beskar som många beskriver ovan, så fick du många och fina bär från alla buskarna varje år. Då kunde du t ex dela med dig av bären, genom att byta med någon annan. Eller så kunde du ha färre vinbärsbuskar och istället få plats med något annat ätligt. Att kapa med motorsågen fungerar säkert, buskarna överlever. Men det är inte det mest produktiva sättet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bonnafan

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 24 mar-13 kl 12:42 »
ja får Bär så det räcker å blir över å min granne med, så det är ett bra sätt,
men kom gärna å plocka till hösten om du vill, ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 2 användare
Stengrim, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser