Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybliven ägare till gård  (läst 7775 gånger)

NyhovsGård

• Gäst
SV: Nybliven ägare till gård
« Svar #20 skrivet: 28 jan-13 kl 15:22 »
Förstår att du ångrar det då..  :-\ Jag hade gärna tagit tjänsteledigt för att studera motsvarande utbildning inom lantbruk. Dock så har jag mitt egna hus som står och måste betalas. Dock blir jag sambo till sommaren så kanske kan lösa sig då. Nu i början kan ju bidraget vara till stor nytta.

Hur driver du ditt jordbruk idag? Driver du det på heltid? Vad livnärar du dig på?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #21 skrivet: 28 jan-13 kl 15:38 »
Förstår att du ångrar det då..  :-\ Jag hade gärna tagit tjänsteledigt för att studera motsvarande utbildning inom lantbruk. Dock så har jag mitt egna hus som står och måste betalas. Dock blir jag sambo till sommaren så kanske kan lösa sig då. Nu i början kan ju bidraget vara till stor nytta.

Hur driver du ditt jordbruk idag? Driver du det på heltid? Vad livnärar du dig på?

Jag driver det på halvtid och har en webbutik . Har jobbat halvtid på olika ställen också tidigare och söker extrajobb nu med. Tjänar inte tillräckligt för att bara ha gården. Gården är också liten med 15 ha plus 5 extra ha bete på arrende. Av de 15 är det bara ca 9 som går att använda. Skulle behöva utöka antalet tackor, har 60 idag men, skulle då behöva ett nytt fårhus eftersom det redan idag är för tungjobbat med de tackor vi har. Det som är tungt är både foderhantering och utmockning av ströbädd. Vi har också lite lite bete om vi skulle dubblera antalet tackor t ex men, det är ganska lätt att få tag på mer bete här bara man stängslar själv. Vi har faktiskt börjat titta lite på hur vi skulle kunna utforma en ny byggnad på ett billigt och bra sätt.
Kika på om Dingle naturbruksgymnasium fortfarande har sin grundutbildning på distans. Det kan ju vara ett alternativ för dig så kan du jobba samtidigt. Men, kolla vad som krävs för startstödet i ditt län först.
« Senast ändrad: 28 jan-13 kl 15:40 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #22 skrivet: 28 jan-13 kl 15:44 »
Startbidraget är nog något annat.

Det här har bara med skatteverket att göra...

Men man måste ju betala mer än 100 000 i skatt för att kunna få tillbaka pengarna.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #23 skrivet: 28 jan-13 kl 15:51 »
Startbidraget är nog något annat.

Det här har bara med skatteverket att göra...

Men man måste ju betala mer än 100 000 i skatt för att kunna få tillbaka pengarna.

/M

Det är jättebra ifall man har annat arbete vid sidan om. Vi använde det när vi köpte gården. Om jag minns rätt så är det väl så att man kan kvitta sitt företags förlust mot inkomst av annan tjänst? Så om ditt företag går med 50 000:- i förlust år ett och du tjänar 300 000:- det året på ditt vanliga jobb så sänker du din beskattningsbara inkomst med de 50 000:- och skattar bara för 250 000:-  .

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #24 skrivet: 28 jan-13 kl 15:54 »
Om du har annat arbete och just tagit över gården, så glöm inte att utnyttja möjligheten till skatteavdrag från din A-skatt till max.

100 000 kr per år i 5 år är inte fy skam.

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/svarpavanligafragor/inkomsteravdrag/foretagunderskottfaq/jagraknarmedattaretsresultatavminnaringsverksamhetblirettunderskottharjagnagramojligheterattkvittaunderskottetmotminatjansteochkapitalinkomsterellerframtidaoverskottiminnaringsverksamhet.5.18e1b10334ebe8bc8000118931.html

Det man får göra är att kvitta underskott mot inkomst av tjänst. Dvs. du skjuter upp beskattningen på hundra tusen lönekronor per år och får dämed ~trettio tusen över per åt. Detta kan vara trevligt om man har en mindre verksamhet eller rörelse som inte ger de grova pengarna närsta tiden. Om man däremot ska driva en större verksamhet så går man då miste om avdrag när de stora pengarna kommer. Det är effektivare att spara underskotten om man har råd och räknar med större inkomster och slippa betala egenavgifterna på underlaget. Ville bara mest understryka att utnyttja kvittning mot inkomst av tjänst inte alltid är det mest lönsamma.

Existens!

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 28 jan-13 kl 16:25 »
Nej, allt hänger ju på vad man tror om framtiden.  Detta handlar ju inte direkt om ett torpställe  :)

En sak man kanske glömmer när man tar över efter sin far sådär är ju att köpa in maskinerna så man får avskrivningsunderlag.
Man måste ju inte betala nåt, utan skriver en revers på lång tid.

Ek

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 28 jan-13 kl 22:41 »
Jag börjar närma mig gränsen för att kanske kunna försörja mig på mitt jordbruk . Det har tagit mig 20 år. Jag är stolt ägare och arrendator till sura mossar och steniga grusbackar på falbygden.Du har alla förutsättningar i världen att kunna driva jordbruk...Du kommer förmodligen inte bli rik men försörja dig kan du.Inser du verkligen hur privigilerad du är.175 ha i skåne .. jag skulle kunna ge min högra hand för det.

Existens!

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 28 jan-13 kl 22:47 »
Ja, och jag skulle se det som ett helgerån att plantera energiskog där.. :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #28 skrivet: 28 jan-13 kl 22:50 »

Jag med!  ;D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #29 skrivet: 28 jan-13 kl 22:56 »
Och välkommen till detta forum!  Ett litet tips:  Kolla noga vad Existens! säger.  Han är rätt haj på det där med pengar och paragrafer.

Lycka till; vi är flera som gärna skulle byta med dig - tänk, en hel gård bara så där ...  Och så trivs du med den också, längtar inte till New York och Tokyo hela tiden ...  Grattis!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #30 skrivet: 28 jan-13 kl 22:58 »

Jo, det är väl bara frälse och riskkapitalbolag som ägnar sig åt den typen av satansdyrkan.

En tanke till Ivarsson: Om du ska dra igång större odlingar så kan det vara ide att leja ut vissa bitar som innebär kostsamma investeringar. Tröskning, betupptagning, pressa och plasta balar måste man ju inte göra själv från dag ett.

Men du har kanske 'lite' annat att fundera på innan du är där  :)

hayproducer

• Jämtland
« Svar #31 skrivet: 29 jan-13 kl 00:05 »
Hej på Er, är ny här på forumet!

Nu har jag sedan några månader tillbaka blivit ägare till min familjegård  :)

Det har alltid varit en dröm att kunna jobba med jordbruket sedan barnsben, då man har hjälpt far att bruka jorden. Men far la ner jordbruket för 8 år sedan och arrenderar ut marken. Nu vill jag höra mig för vad ni tror. Ska man våga förverkliga drömmen som heltidsbonde och föra arvet vidare? Jag jobbar idag som säljare inom telekom branschen och trivs inte alls, utan längtar varje dag efter att få komma hem och jobba med det som finns på gården, t.ex. dem 10 dikor som än finns kvar.

Jag brinner för både djur, odling och skog. Min filosofi är att närproducerat är det bästa. Vad tror ni? Kan man lyckas?

Gården ligger i Nordvästra Skåne, bestående av ca 175 hektar fördelat på 90 åker, 25 bete, 60 skog och mosse.

Jätte tacksam för alla svar som kan hjälpa mig vidare ::)

Grattis till Gården

Det är givetvis endast du själv som kan avgöra om du vill binda upp dig med ett heltidsjordbruk!

Men helt novis in lantbruk tror jag inte att du är, har du vuxit upp på din fars gård så vill jag påstå att du kan åberopa den erfarenheten när du söker startstöd hos Länsstyrelsen i ditt län.
Det skadar inte att du ringer och frågar, men som jag har tolkat dessa regler så är det ok, om du dessutom aktivt driver ditt jordbruk så ska det mycket till för att få avslag.
Din Far får skriva ett intyg som visar på att du har till viss del deltagit i Jordbruket, för det har du väl?
(har du ingen erfarenhet alls av jordbruk, så har du 2 år på dig att införskaffa dessa)

Sverige formligen skriker efter unga bönder som vågar starta och driva Jordbruk.
Jorbruksverket premierar även bönder under 40år med ett högre värde på stödrätterna!

Vem står skriven för driften av jordbruket idag?( produktionsplatsnummer?) ni har ju redan 10 dikor i drift som jag förmodar att  din far sköter om när du jobbar?? 

Hur många Dikor kan ni ha idag i era djurstallar? är de gamla och utslitna? Behövs det nyinvesteringar?

När det gäller maskiner och inventarier ingick dessa vid köpet? och blev de upptagna till dess rätta återanskaffningsvärdet? detta är väldigt viktigt enär det kan ligga tillgrund för ditt avskrivningsunderlag i deklarationen!

Hur blev det skrivet när arrendatorn övertog marken vad gäller stödrätterna? är det era stödrätter eller är det arrendatorns? kommer de då att återföras på dig om du tar tillbaka marken? det är ju 115st stödrätter som det är frågan om.

När det gäller vnst eller förlust i jordbruket så beror det inte bara på omständigheter runtomkring, en del Bönder har alltid svarta siffror, medans andra har röda!

Ansökan om startsök tar några timmar att gå igenom men det är bra att vara nogrann! ett råd är att du i ansökan tar upp mer än en näringsgren!
Tar du upp tex: att du ska bedriva Diko-produktion, och att du efter ett eller 2 år kommer på att du endast vill ha spannmålsodling så kan du bli återbetalningsskyldig!

Hur får ni tag på foder till era 10 Dikor idag? har ni mark kvar som ni brukar?

Äger du 175ha varav 115ha åker och beten då sitter du i förarsätet och håller i taktpinnen!

Jag har en bekant som har 30 dikor och 50ha åker och beten, han klarar sig på det!
en fördel är om någon i din närhet kan laga och reparera dina maskiner om de går sönder,där kan man tjäna många kronor.

Hur ser åldersfördelningen ut på skogen? går det att hämta pengar där till en del investeringar?

Många frågor här, förutsättningar för gårdar är olika, likaså dess ägare, viktigt att du analyserar nogrant vad du än planerar at investera i?
Din sambo eller blivande fru, hur ser hon på tanken att du ska driva jordbruk? hon blir vare sig hon vill det eller inte involverad i ditt arbete, och kanske till och med att hon aktivt måste delta om du tex blir sjuk!

lycka till, friskt vågat är hälften vunnit!

NyhovsGård

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 29 jan-13 kl 12:21 »
Jag börjar närma mig gränsen för att kanske kunna försörja mig på mitt jordbruk . Det har tagit mig 20 år. Jag är stolt ägare och arrendator till sura mossar och steniga grusbackar på falbygden.Du har alla förutsättningar i världen att kunna driva jordbruk...Du kommer förmodligen inte bli rik men försörja dig kan du.Inser du verkligen hur privigilerad du är.175 ha i skåne .. jag skulle kunna ge min högra hand för det.

Du som har hållit på ett tag, vad har du för tips till mig som nystartande? Vad bör jag tänka på? Vad bör jag undvika? Vad försörjer du dig främst med?

NyhovsGård

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 29 jan-13 kl 12:25 »
Nej, allt hänger ju på vad man tror om framtiden.  Detta handlar ju inte direkt om ett torpställe  :)

En sak man kanske glömmer när man tar över efter sin far sådär är ju att köpa in maskinerna så man får avskrivningsunderlag.
Man måste ju inte betala nåt, utan skriver en revers på lång tid.

Nej det har du rätt i, är ju lite att ta tag i och arbeta med  :)

Jag har tänkt på det här med avskriningsunderlag, finns lite kvar på dem befintliga maskinerna.

NyhovsGård

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 29 jan-13 kl 12:26 »

Instämmer helt och hållet, inget vacker att se, och vill behålla den vackra landsidylen om inte göra den ännu bättre! ;)

NyhovsGård

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 29 jan-13 kl 12:32 »
Och välkommen till detta forum!  Ett litet tips:  Kolla noga vad Existens! säger.  Han är rätt haj på det där med pengar och paragrafer.

Lycka till; vi är flera som gärna skulle byta med dig - tänk, en hel gård bara så där ...  Och så trivs du med den också, längtar inte till New York och Tokyo hela tiden ...  Grattis!!
[/quote

Tack så mycket :) Det ska jag ha i minnet om där kommer upp några frågor så man vet vem man ska fråga :)

Ja man inser verkligen vilken tur man har som har fått denna möjligheten, är många som har intresset men aldrig får chansen så kommer att ta vara på den.

Jag är väl den personen som trivs bäst hemma, resa är trevligt men inget måste för min del.

NyhovsGård

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 29 jan-13 kl 12:56 »

Grattis till Gården

Det är givetvis endast du själv som kan avgöra om du vill binda upp dig med ett heltidsjordbruk!

Men helt novis in lantbruk tror jag inte att du är, har du vuxit upp på din fars gård så vill jag påstå att du kan åberopa den erfarenheten när du söker startstöd hos Länsstyrelsen i ditt län.
Det skadar inte att du ringer och frågar, men som jag har tolkat dessa regler så är det ok, om du dessutom aktivt driver ditt jordbruk så ska det mycket till för att få avslag.
Din Far får skriva ett intyg som visar på att du har till viss del deltagit i Jordbruket, för det har du väl?
(har du ingen erfarenhet alls av jordbruk, så har du 2 år på dig att införskaffa dessa)

Sverige formligen skriker efter unga bönder som vågar starta och driva Jordbruk.
Jorbruksverket premierar även bönder under 40år med ett högre värde på stödrätterna!

Vem står skriven för driften av jordbruket idag?( produktionsplatsnummer?) ni har ju redan 10 dikor i drift som jag förmodar att  din far sköter om när du jobbar?? 

Hur många Dikor kan ni ha idag i era djurstallar? är de gamla och utslitna? Behövs det nyinvesteringar?

När det gäller maskiner och inventarier ingick dessa vid köpet? och blev de upptagna till dess rätta återanskaffningsvärdet? detta är väldigt viktigt enär det kan ligga tillgrund för ditt avskrivningsunderlag i deklarationen!

Hur blev det skrivet när arrendatorn övertog marken vad gäller stödrätterna? är det era stödrätter eller är det arrendatorns? kommer de då att återföras på dig om du tar tillbaka marken? det är ju 115st stödrätter som det är frågan om.

När det gäller vnst eller förlust i jordbruket så beror det inte bara på omständigheter runtomkring, en del Bönder har alltid svarta siffror, medans andra har röda!

Ansökan om startsök tar några timmar att gå igenom men det är bra att vara nogrann! ett råd är att du i ansökan tar upp mer än en näringsgren!
Tar du upp tex: att du ska bedriva Diko-produktion, och att du efter ett eller 2 år kommer på att du endast vill ha spannmålsodling så kan du bli återbetalningsskyldig!

Hur får ni tag på foder till era 10 Dikor idag? har ni mark kvar som ni brukar?

Äger du 175ha varav 115ha åker och beten då sitter du i förarsätet och håller i taktpinnen!

Jag har en bekant som har 30 dikor och 50ha åker och beten, han klarar sig på det!
en fördel är om någon i din närhet kan laga och reparera dina maskiner om de går sönder,där kan man tjäna många kronor.

Hur ser åldersfördelningen ut på skogen? går det att hämta pengar där till en del investeringar?

Många frågor här, förutsättningar för gårdar är olika, likaså dess ägare, viktigt att du analyserar nogrant vad du än planerar at investera i?
Din sambo eller blivande fru, hur ser hon på tanken att du ska driva jordbruk? hon blir vare sig hon vill det eller inte involverad i ditt arbete, och kanske till och med att hon aktivt måste delta om du tex blir sjuk!

lycka till, friskt vågat är hälften vunnit!

Tack så mycket för alla frågor, dessa hjälper mig verkligen :)

Eftersom det är något jag brinner för så känner jag mig väldigt motiverad. Jag har hjälpt min far sedan jag var liten dock så vid 17 års ålder så kommer mycket annat in i livet och lantbruket glömdes bort. Först nu när man blivit lite äldre som man inser att detta verkligen var vad man ville jobba med, nu har jag testat på något annat vilket inte gjort mig lyckligare.

Eftersom vi fortfarande håller på med överlåtelsen, vill säga en del papper återstår innan allt är över så står den väl ännu på mig. Jag registerade min enskilda firma i Dec.

Dikorna är ungefär hälften äldre blandade raser och dem andra fem är kvigor (röd angus) som jag köpte i somras varav fyra är dräktiga. Stallen vi haft är gjord för 70 uppbunda djur men är delvis nerplockat eftersom far inte planerade någon verksamhet. Stallen är endast 10 meter bredd.
Jag har dock rivit ut en ungdjurstall som idag fungerar som ligghall med djupströbedd, får plats med ca 15-20 djur. Planen är att ev. sälja 2 tomter vi har på dålig mark för att då få in pengar för att bygga en ny ligghall med trappa och skrapgång.
Kanske förberätt för 50 djur? Har fungerat på byta ras till Hereford för att hört att dem är snällare och då klart lättare att hantera. Även fars fru som jobbar som seminör har sagt att dem är trevliga.

Maskiner och andra redskap ingick i överlåtelsen och där finns en del i värde på pappret.

Stödrätterna har jag faktiskt inget svar på, får kolla med fars gubben om dem. Är också rätt avgörande.

Foder till djuren tar vi på gammal vall på ca 15 hektar. Dock plöjt en 8 av dem för att så spannmål med insådd av vall i och ensilera detta.

Jag har en bekant som är duktig på och skruva, börjar dock komma till åldern, men han kan mina Volvo BM maskiner utantill :)

Skogen är väldigt blandad, min far köpte för 6-7 år sedan ihop ett antal mosskifte som istortsätt var orörda, så är väldigt blandad skog men finns mycket att hämta ut och framförallt ge skogen ett värde också eftersom det är så blandat idag, har rensat upp en del gamla diken och marken har torkat upp lite. Stod ungefär en halvmeter vatten och nu är det fin skogmark igen. Har avverkat en del men mycket återstår och en del plantering av gran. Fick hem en skogsmaskin jag köpte nu i julas. En Terri 2020D som kommer väl till pass för att ta sig runt.

Ang. flickvännen som snart blir sambo har jag berättat för henne, hon får höra det ena och det andra om alla idéer och planer man får. Hon är införstod med att jag kommer jobba mycket, och att även hon kommer få hjälpa till ibland om jag blir sjuk. Men hon vill stöta mig eftersom hon vet att det är detta jag vill.

Tack för alla frågor, detta gör verkligen skillnad.

kurt

« Svar #37 skrivet: 30 jan-13 kl 10:55 »
Brittiska Channel 4 kör just nu TV-dokumentären "First time farmers", om unga personer som skall ta över eller starta eget jordbruk

http://www.channel4.com/programmes/first-time-farmers

Ek

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 31 jan-13 kl 10:58 »
Du som har hållit på ett tag, vad har du för tips till mig som nystartande? Vad bör jag tänka på? Vad bör jag undvika? Vad försörjer du dig främst med?
Jag har ekologisk köttproduktion, dikor föder upp tjurkalvarna själv+en del får.Men jag har heltidsjobb på en indusrtri vid sidan om.Det skulle nog vara lagom med halvtid men det går inte slavägaren som jag jobbar hos med på..Det är inte lätt att ge råd om vad och tänka på. Men intresse förutsättningar får väl styra produktinsinriktning.I dittfall låter det som spannmål kött.Eko är väl bra men lunga dig tills du kommit igång.Sitt still ibåten första året tills du får ett hum om inkomster utgifter.Läs på gör studiebesök om du ska bygga förhör dig om andras misstag inte alla vill prata om dom ..Det är lätt att bli kompis med maskinhandlaren bankmannen revisorn djurinköparen.Låt dom gärna tro det men glöm aldrig att dom vill tjäna pengar på dig då är det lättare att byta ut dom!Der är inte dom stora inkomsterna utan dom små utgifterna man blir rik på.Viktigast av allt . Det är lätt att tappa modet när politiker ock marknad härjar med en. Det är då man inte får glömma att sätta sig ner i åkerkanten och titta ut över en nyvältad åker eller njuta av när kreaturen kommit ut på sommarbetet.Lycka till.

hajens

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 31 jan-13 kl 11:09 »
Det skulle nog vara lagom med halvtid men det går inte slavägaren som jag jobbar hos med på..Det är inte lätt att ge råd om vad och tänka på.

Går med på, avgör hen det? Ingen kan väl knappast tvingas att jobba heltid mot sin vilja? Har svårt att se att du skulle ha lagen mot dig här om du vill gå ner i arbetstid.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare
torbjorn, Wairam66

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser