Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koka potatis på vedspis, vilken temperatur behövs??  (läst 4639 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Koka potatis på vedspis, vilken temperatur behövs??
« skrivet: 24 jan-13 kl 12:06 »
Tänkte koka överblivna potatisar till hönsen, tänkte också vara snål och låta grytan stå på vedkaminen som ändå är igång och småbrinner hela dagarna. Jag har nu lagt i 5 bakpotatisar och två liter vatten i en femlitersgryta, räcker det att de står där ett par timmar utan att koka, ev. bara sjuda, kankse inte ens så varmt. Eller måste vattnet bli så varmt att det bubblar? Det gör ju inget om grytan står där ett tag.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Jennyt

• Västergötland
SV: Koka potatis på vedspis, vilken temperatur behövs??
« Svar #1 skrivet: 24 jan-13 kl 12:11 »
Potatis blir mjuka även om vattnet inte bubblar..... men varför i herrans namn har du en så stor kastrull till bara några få potäter  ??? ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jan-13 kl 12:15 »
Det är ju bara att låta den stå, det kostar inget extra även om grytan är stor om man ändå måste elda för stugvärmen. Det gör ju heller inget om man överkokar potatisen, hönsen klagar inte. Se bara till så att det inte kokar torrt

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #3 skrivet: 24 jan-13 kl 13:20 »
Då kan den ju stå där så länge den vill, de blir mjuka till slut!! Storleken på kastrullen beror delvis på att det var den enda rena för tillfället :-[ och det är 5 bakpotatisar, de fick inte plats i 1-literskastrullen! Större botten på 5-literskastrullen så då blev det bara 1 lager potatis, med vatten precis över potatisarna ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 24 jan-13 kl 13:25 »
Det är ju likadant med potatis-skalen då, de kan ju stå i en gryta och mjuka till sig lite och bli hönsmat istället för att de åker i komposten!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 jan-13 kl 13:58 »
Nu tänker du helt rätt! :)

hallonblå

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 jan-13 kl 14:47 »
kommer ihåg första gången jag skulle koka potatis på vedspisen jag tänkte det tar säkert minst 3h men oj i doj där hade jag fel hade potatis på typ 1h men då hade jag varmt redan i spisen =) kolloa potatisen i mellan varven du lär dig din spis rätt fort =)

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #7 skrivet: 25 jan-13 kl 18:13 »
Det är ju likadant med potatis-skalen då, de kan ju stå i en gryta och mjuka till sig lite och bli hönsmat istället för att de åker i komposten!
Om jag skalat potatisen innan kok brukar det gå bra att hälla kokvattnet över skalen, sen äter hönsen skalen med glädje.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #8 skrivet: 25 jan-13 kl 18:16 »
Tack för tipset Lädertommy, då behövs det ju inte så stor ansträngning för att skalen ska bli ätbara! Bakpotatisen blev mjuk och fin, vet inte hur länge den stod där men 2 timme minst blev det, kanske var klar innan men det var ju inte så noga om de blev för mjuka, hönsen blev glada i alla fall ;D

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #9 skrivet: 25 jan-13 kl 18:21 »
höns blir glad för litet.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 27 jan-13 kl 20:11 »
Det här med att hålla vattnet så varmt att det sjuder är ett mycket osäkert sätt att bedöma temperaturen. Det beror nämligen på hur mycket syre och andra gaser som finns lösta i vattnet. Vatten från vissa brunnar sjuder inte alls innan det börjar koka, medan annat vatten kan sjuda redan vid 45-50 grader. Har man kokat upp vatten, låtit det kallna och värmer det igen så sjuder det vanligen inte alls vid den andra värmningen eftersom de lösta gaserna redan är borta.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #11 skrivet: 27 jan-13 kl 20:42 »
Oj, nu blev det nog överkurs för mig ;D ;) Potatisen stod på en längre tid och blev perfekt för hönsen!! :D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 27 jan-13 kl 20:49 »
Grattis, hönsen!  :)  Det kan bli ganska hett även på en vedeldad kamin, bäst att du håller koll de första gångerna.  Jag fick en tryckkokarexplosion en gång på vedspisen, kladdet satt kvar i taket så länge jag bodde i kåken ...

Om du ska hålla huset varmt, så vill du antagligen inte ha ut alltför mycket vattenånga i rummet.  Ett väl passande lock, alltså!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #13 skrivet: 14 mar-13 kl 20:33 »
Hur svårt är det att koka potatis?
Antingen bubblar det lite eller mycket. Om vattnet inte bubblar så kokar det inte. Det tar 20 - 30 minuter beroende på storleken på potatisen att koka. Oavsett om du har gas, el eller vedspis, kamin. Är potatisen stor tar det minst 30 minuter. Delar du den kanske det tar 20 minuter. Stick en gaffel eller sticka i potatisen, inget större motstånd, potatisen är klar. Tar det stopp efter en cm, koka en stund till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser