Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Båtbygge  (läst 5549 gånger)

tretrop

• Södermanland
Båtbygge
« skrivet: 23 jan-13 kl 20:35 »

Hittade till denna sida om båtbygge, mycket snyggt ! En sådan eka skulle jag också vilja ha! Båtbyggeri

Huggorm

• Gäst
SV: Båtbygge
« Svar #1 skrivet: 23 jan-13 kl 21:01 »
Men jag hittar inga bilder på färdiga båtar?

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 jan-13 kl 13:04 »
Klicka på "Båtar" och ritningar (som är till salu)...där finns bilder
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 24 jan-13 kl 16:20 »
Vad det gäller själva träarbetet verkar det inte vara speciellt svårt att bygga en öppen klinkbyggd båt men att få bra form på den är en riktig konst det. Tänker du på en eka med gavlar i båda ändorna eller en stäveka?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

mohsart

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 25 jan-13 kl 08:55 »
Bra form och fina linjer får man med hjälp av ritningen.
Men att säga att träarbetet är enkelt låter lite förenklat. Visst, känner man till alla tekniker och knep så; men så är det ju med allt.

Vill man ha en träbåt kan jag annars rekommendera att köpa en begagnad.
Jag betalade 6 000:- för en 100 år gammal bohussnipa i fint skick och 5 700:- för en 60 år gammal blekingseka i utmärkt skick, bägge inklusive rigg. Nytillverkade bör man inte kunna få motsvarande för under 60 000:-

Med detta sagt så är jag själv sugen på att börja bygga båtar :-)

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Humle

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 25 jan-13 kl 16:02 »
Med tanke på hur endel plastbåtar varit som jag rott så tror jag inte man behöver oroa sig så mycket över att få de rätta linjerna i sin träbåt! Bygg på ett ungefär och se om den flyter!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 25 jan-13 kl 16:44 »
Med tanke på hur endel plastbåtar varit som jag rott så tror jag inte man behöver oroa sig så mycket över att få de rätta linjerna i sin träbåt! Bygg på ett ungefär och se om den flyter!
;D

Skall man en gång sätta ned tid på att hugga virke och gräva upp stubbar och såga virket och torka det och sedan bygga en båt av det skall det bli en bra båt. Annars kan man lika gärna köpa en billig missbildad plastbunke av den sorten som Humle har rott med. Ett sätt att ta sig runt problemet med formen är som mohsart säger att köpa en begagnad båt och renovera den. Ingenting fördärvar så effektivt glädjen med att ro som en tungrodd och svårstyrd båt där man hela tiden skall vara rädd att få en våg över fören och sjunka. Så brukar många amatörbyggen bli och de har avskräckt mig från att försöka bygga båtar.

Jag har bytt bord i en träbåt och bytt spant och bytt stamkrafter och varit med och bytt köl och ingendera var speciellt svårt om man är van att arbeta nogrannt med handverktyg och har bra tålamod och mycket tid. Likväl tror jag inte att jag skulle klara av att bygga en båt från början helt på egen hand..... fast å andra sidan har jag inte provat på så det kanske skulle gå på något vis men risken är väldigt stor att den skulle bli missformad och bara duga till ved.

Ett sätt att ta sig runt problemet med formen är att göra som mohsart säger och köpa en gammal båt med bra form och renovera den. Bara man pallar upp den rakt och stöttar i alla riktningar så att varken stävar eller reling eller köl förlorar formen så kan man byta ganska mycket rötskadat virke utan att båten förlorar formen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 jan-13 kl 16:48 »
Man kan ju till och med köpa en begagnad träbåt i så gott skick att den inte behöver renoveras. Gamla träbåtar är oförskämt prisvärda.

mohsart

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 25 jan-13 kl 19:24 »
Man kan ju till och med köpa en begagnad träbåt i så gott skick att den inte behöver renoveras. Gamla träbåtar är oförskämt prisvärda.
Exakt vad jag menade, jag behövde inte renovera någon av båtarna jag köpte.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 28 jan-13 kl 21:35 »
Det finns en film (SVT) om en båtbyggare (tyvärr glömt namnet), som beskriver hur man bygger en eka utan ritning. Han berättar alla mått medan han bygger vilket är ganska fascinerande, försökte skriva av allt....men han höll ett enormt tempo.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser