Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utrobidragen tas bort för kor  (läst 1352 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Utrobidragen tas bort för kor
« skrivet: 22 jan-13 kl 17:08 »
Läste någonstans att EU-bidraget för hotade koraser kommer att tas bort i sverige! (inte i andra länder) ett typiskt svenskt beslut, så man ska väl inte bli förvånad.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Utrobidragen tas bort för kor
« Svar #1 skrivet: 22 jan-13 kl 17:17 »
Va? Vill gärna ha mer info...
Självhushåll till nytta och nöje

Hägglund

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 23 jan-13 kl 18:03 »
Jag vill också veta mer. Varför skulle man göra så?
Bor med sambo på landet med FFF och Isbarhöns. Blandrasfår och en Nordsvensk häst.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #3 skrivet: 23 jan-13 kl 18:44 »
Det finns en mängd organisationer och personer som har åsikter och önskemål på hur nästa landsbygdsprogrammet skall utformas, jag har dock inte hört något om att Mutro skulle försvinna snarare tvärt om. Förslag om att man skall höja bidraget och att handjur skall få en högre premie har kommit fram.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 23 jan-13 kl 22:48 »
Här finns ett annat förslag.

I samband med en översyn, på uppdrag av regeringen, inför perioden 2014-2020 har Jordbruksverket och Skogstyrelsen föreslagit att ett stort antal miljöåtgärder som finns i det nuvarande programmet stryks.
Ett antal av de åtgärder som myndigheterna vill ta bort är viktiga i arbetet att nå miljömålen.
Det handlar exempelvis om bidrag till restaurering av slåtterängar och betesmarker,
hotade husdjursarter, växtskyddsplaner, skyddszoner och hotade åkerogräs.
Skälet de anger är att de anser att programmet därigenom ska bli mindre krångligt och omfattande.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #5 skrivet: 24 jan-13 kl 19:46 »
Olika avdelningar har säkert olika önskemål och insikt i olika frågor jag kan bara svara för vad jag som ledamot i referensgruppen för husdjursgenetiska resurser har diskuterat och där har frågan om att slopa Mutro ens tagit upp.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #6 skrivet: 28 jan-13 kl 08:39 »
Här finns ett annat förslag.

I samband med en översyn, på uppdrag av regeringen, inför perioden 2014-2020 har Jordbruksverket och Skogstyrelsen föreslagit att ett stort antal miljöåtgärder som finns i det nuvarande programmet stryks.
Ett antal av de åtgärder som myndigheterna vill ta bort är viktiga i arbetet att nå miljömålen.
Det handlar exempelvis om bidrag till restaurering av slåtterängar och betesmarker,
hotade husdjursarter, växtskyddsplaner, skyddszoner och hotade åkerogräs.
Skälet de anger är att de anser att programmet därigenom ska bli mindre krångligt och omfattande.

Skogsstyrelsen vill väl helst att man ska få bidrag för att plantera gran på gamla slåtterängar!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tur-Johan, Mia Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser