Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gamla tackor kan man betäcka (första gången)?  (läst 7827 gånger)

Luppa

• Norrbotten
Hur gamla tackor kan man betäcka (första gången)?
« skrivet: 22 jan-13 kl 11:08 »
Frågan kom upp på ett annat forum...
Personligen skulle jag inte låta en tacka stå över mer än ett år, alltså vara max 2 år vid lamning.
Men är lite nyfiken på vad ni anser? Går det att betäcka äldre tackor eller är risken för komplikationer för stor?
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

skogaliten

• -
SV: Hur gamla tackor kan man betäcka (första gången)?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-13 kl 18:30 »
Har aldrig i praktiken betäckt äldre tackor (över två år), men kan inte se några problem med att betäcka ett friskt djur i 3-5 års åldern i varje fall.

När det gäller andra djurarter som jag har erfarenhet av, i synnerhet hästar då, så är det helt enkelt så att "för gamla" (ett relativt begrepp) helt enkelt inte blir dräktiga, eller kastar på så tidigt stadium så det bara hunnit bli en slemklump.

Betäck du dina äldre tackor, men undvik för säkerhetsskull att korsa med enras där det riskerar att bli lamm som är större än tackornas rasegna.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 jan-13 kl 18:38 »
Nja, det är ju det där med rörligheten i bäckenet. Äldre tackor har svårt att utvidga sig, om de inte har fått lamm tidigare. Hundar vet jag att man ska betäcka innan 4-5 års ålder, annars kan man få problem!!
Jag betäcker aldrig mina får förrän "andra" året. Dvs de är två år när de lammar första gången. Det är aldrig något problem för dom...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 jan-13 kl 19:30 »
Läste (här på alternativ tror jag?) att man inte ska betäcka en tacka för första gången efter 4års ålder.. Har ingen erfarenhet själv men det skulle tydligen vara av samma anledning som vallhunden nämde här ovan..

MVH

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 jan-13 kl 19:35 »
Hundar kan man ju para upp till 10-11 års ålder. (Är fertila tills dess) I allafall mina hundar som är av rasen Border Collie. De har en livslängd ungefär 12-14 år gamla. Jag har känner till några hundar som har levt till 17 års ålder av rasen BC.

Jag har haft en tacka som fick lamm tills jag var tvungen att ta bort henne. Hon var då 14 år gammal.
Får kan bli lite äldre än så, tror jag, men kanske inte är fertila så länge.

Om man jämför dessa djurslag,  så skulle man kanske kunna gissa att de är ungefär jämförbara... Fast det förstås, lamm är ju mycket större än en hundvalp. Hundvalpar kommer ju i mängd, medans lamm kommer i storlek, oftast...

Tja, 3-4 år kanske är lagom för en tacka att senast lamma ??? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #5 skrivet: 22 jan-13 kl 19:48 »
Har aldrig i praktiken betäckt äldre tackor (över två år), men kan inte se några problem med att betäcka ett friskt djur i 3-5 års åldern i varje fall.

När det gäller andra djurarter som jag har erfarenhet av, i synnerhet hästar då, så är det helt enkelt så att "för gamla" (ett relativt begrepp) helt enkelt inte blir dräktiga, eller kastar på så tidigt stadium så det bara hunnit bli en slemklump.

Betäck du dina äldre tackor, men undvik för säkerhetsskull att korsa med enras där det riskerar att bli lamm som är större än tackornas rasegna.

Nu är hästar unika djur då dom inte växer ihop i bäckenet med stigande ålder, en häst kan få sitt första föl hur sent som helst i livet utan komplikationer andra djurslag bör man inte vänta för länge med och jag förstår inte vitsen med att vänta med att betäcka en tacka, står hon själv över första året så kan man betäcka om men sen hade jag inte väntat längre.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 22 jan-13 kl 19:50 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=145783.0

denna blev tydligen avrådd av veterinär vid 5års ålder, hittade dock inte den gamla tråden jag vill minnas att ja läst tidigare..

Luppa

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 22 jan-13 kl 20:49 »
Det gäller INTE mina tackor, utan frågan kom som sagt upp på ett annat forum.
Det är en tjej som har sina tackor som sällskapsdjur, pysslar med dem och är väldigt fäst vid dem.
Hon vill inte riskera att de dör. Så frågan är ju om risken är större om hon väntar med att betäcka dem så de lammar vid 3 års ålder?

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 22 jan-13 kl 21:11 »
Det gäller INTE mina tackor, utan frågan kom som sagt upp på ett annat forum.
Det är en tjej som har sina tackor som sällskapsdjur, pysslar med dem och är väldigt fäst vid dem.
Hon vill inte riskera att de dör. Så frågan är ju om risken är större om hon väntar med att betäcka dem så de lammar vid 3 års ålder?

Ja, risken ökar betydligt om hon väntar tills dom är tre år
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Luppa

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 22 jan-13 kl 21:59 »
Ok, det var det jag misstänkte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 4 användare (1 dolda)
Byggarmamman, Galaxie, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser