Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolonilottsoskuld.  (läst 5514 gånger)

Mourningwood

• Studerande smyckesdesigner med gröna fingrar.
    • Uppland
    • MourningWood Design
Kolonilottsoskuld.
« skrivet: 21 jan-13 kl 19:53 »
Hej Alternativare.

I höstas fick jag äntligen tillgång till en 10x10 lott på promenadavstånd från hemmet. Lycka!

Jag är inte helt novis när det kommer till odling, men har inte tidigare haft en så stor yta att nyttja, så därför önskar jag lite hjälp med mina kanske högtflygande planer för lotten.

Lotten har sedan 70-talet brukats av en man som på senare år inte orkade ta hand om ogräset, främst kirskål, som hade tagit över halva plätten. När vi fick tillgång till lotten hade de fräst jorden så rottrådarna fanns överallt!. Jag kommer inte ens försöka mig på att gräva bort den, utan tänkte täcka med växter och annat organiskt material.

Jag tänkte odla på ca 72m2 uppdelat i 6 avlånga land där växelodling tillämpas, 2 gröngödselplättar och 4 köksväxtplättar.

1. Gröngödsel och fjärils- och biväxter.
2. Broccoli, brysselkål, grönkål, rucola och mizunakål.
3. Uppdelat i 2, potatis, bondbönor och tagetes i ena halvan, jordärtskockor i andra halvan.
4. Gröngödsel och fjäril- och biväxter.
5. nakenfröpumpa.
6. Morot lök och ringblomma, mangold och rödbeta samt svartrot och spenat.

Jag hade tänkt täcka med halm och odla tex subklöver för att försöka kväva kirskålen. Hur tror ni att detta kommer att fungera? Är kanske subklöverns rotsystem för kraftigt och konkurrerande?

Ser ni något som verkar direkt tokigt?

Fler frågor kommer i andra trådar. Ville inte trötta ut er med för mkt text.   ;D
in vino veritas

Malines här igen

• Gäst
SV: Kolonilottsoskuld.
« Svar #1 skrivet: 21 jan-13 kl 23:18 »
Min erfarenhet av kirskål är att det enda sättet att bli av med den är att kategoriskt klippa ner den/beta av den. Jag har testat att täcka med papp, och det brydde den sig inte om. Men kirskål är både gott och nyttigt! ;)

Subklöver har jag ingen erfarenhet av.

Halm i kombination med envist kirskålsätande (eller bara klippande) tror jag kommer att fungera utmärkt.  :)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 21 jan-13 kl 23:37 »
Ett annat bra sätt att dämpa kirskålen är att gräva igenom jorden och ta bort alla rötter. Kirskål är inte kul men kan vara riktigt gott om det inte växer i landet enligt mig :) Om man sliter upp så mycket rötter man kan/orkar och sen kör täckodling så lär de få sig en törn. Men ack vara kvar. Om du gör samma sak nästa år och så vidare så borde du få bukt med det. Det ända som är säkert är att om man inte gör något så tar de över.

Har själv kirskål på vissa ställen och jag river upp rötterna när jag rensar ogräs (om jag orkar). Annars så rycker jag bara av det som kommer upp. Denna säsong så har jag fått tag på massa täckmaterial så nu kanske det går ännu bättre :) Om nu inte alla skogens sniglar flyttar in under täckmaterialet för det är värre än kirskål :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Mourningwood

• Uppland
    • MourningWood Design
« Svar #3 skrivet: 22 jan-13 kl 10:30 »
Tack Malines och MickeM.

När jag i höstas försökte räffsa och gräva bort det ytligaste passade jag på att plocka hem en del späda blad att blanda i salladen... Sambon var föga imponerad.  :-\
Blir till att prova soppa istället.

Sniglar vet jag att det finns gott om i området (halkrisk på sommarpromenaderna) men då jag vet med mig att jag kommer att spendera all min lediga tid med händerna i jorden så hoppas jag kunna gräva fram dem från täckmaterialet. Får se om jag är lika naiv nästa år. Haha

Tips och funderingar på samodling och passande bottengrödor mottages fortfarande varmt
in vino veritas

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 22 jan-13 kl 10:36 »
Ett tips är att inte ha för mycket ringblomma i odlingarna. De blir stora och kväver andra växter. Hade ringblommor både bland mina bönor och morötter och de tog över.

Bönor majs och pumpa är en bra kombination :)

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 23 jan-13 kl 17:35 »
Bondbönor är nog min favoritgröda, då särskilt den höga "Imperial Green Longpod". Jag brukar gräva igenom jorden ordentligt och leta rötter (lerjord) innan sådd, sedan så raka rader och ogräsrensa ordentligt tills de blir ett par decimeter höga. Då brukar jag täcka jorden med mängder av Kirskål som jag slår utanför landet. Den har då ännu inte börjat blomma och ger heller inga frön. Detta håller tillbaka ogräset så pass att bondbönorna blir höga och skuggar mycket. Till hösten syns inte ett spår av täckningen längre, utan det finns bara som ökad mullhalt och välmående maskar.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Mourningwood

• Uppland
    • MourningWood Design
« Svar #6 skrivet: 23 jan-13 kl 19:36 »
Så mkt täckning alltså.
Såhär de första åren blir det en hel del experimenterande, vilka nackdelar som väger tyngre än fördelarna och så; Täckodla= mindre vattning/Ökad mullhalt= Snigelkollektiv.

Jag har läst om skräckhistorier där kirskål överlevt 7 år under heltäckning, så jag har förstått att det blir ett evigt arbete bara att hålla tillbaka den. bah!  :)

@ MickeM, vad för ringblomma har du provat? det finns ju mindre sorter, men de kanske inte är lika effektiva och avskräckande för fly?
in vino veritas

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 23 jan-13 kl 20:52 »
Jag hade vild ringlomma :) och den var verkligen vild. Jag har så nu att jag odlar dem lite vid sidan av precis så mycket så att de inte skuggar och kväver. De är ju så goda och vackra och säkert bra för insekter och så.

Lövet 58

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 25 jan-13 kl 19:30 »
Om jag var du skulle jag försöka hitta en lämplig plätt nån annanstans på lotten och odla jordärtskockor som perenn. Den lär vara svår att bli av med, så i en hörna eller som häck kan den passa bra. Då blir det ju också mer plats till potatis och bondbönor som båda är rätt skrymmande. /Kerstin
Lövet

Mourningwood

• Uppland
    • MourningWood Design
« Svar #9 skrivet: 25 jan-13 kl 22:09 »
Jag har tidigare läst att jorsärtskockor bör ha en egen plats för ett par år, men naiv som jag är tänkte jag att jag i och med rotandet efter alla rötter bearbetar jorden och då blir av med visst rotogräs.
Planerna på att ge potatis och skockor 1:6 av landet är slopade sen igår. Jag vill gärna odla sånt jag kan frysa in och faktiskt äter, så potatis köper jag och skockor sås i komposten. :)
in vino veritas

vidar b

• Halland
« Svar #10 skrivet: 07 feb-13 kl 18:25 »
Kirskål... Jag tillhör inte dem som vill äta upp det problemet. Lite hellre än sniglarna, men inte mycket. Om kirskål kan vara bra att veta att kompensationspunkten, dvs det tillfälle när den har minst reserver i plantan, är när den har mellan 5 och 10 blad. Iaf enligt "ograsradgivaren.slu.se"
Där det är möjligt ska man alltså vänta tills så många plantor som möjligt ligger i den zonen innan man slår till, rycker dem eller slår av gröngödslingen. Blir kanske framför allt där som det applicera principen.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 07 feb-13 kl 18:55 »
Bra tips !

fishyerik

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 17 feb-13 kl 11:35 »
Om du ska "bo" på lotten dagtid sommartid så är det fullt möjligt att "nöta ut" kirskålen genom att gräva upp det som kommer, förutsatt att den inte frodas bredvid din lott och kan växa in på nytt hela tiden.

Jag rekommenderar att inte ha alltför romantiska drömmar om hur det är att sköta en kolonilott, själv gav jag upp en lott på grund av stöld/skadegörelse och ogräs, huvudsakligen då kvickrot, men även tistlar, maskrosor och vallört. Inte för att jag störde mig så mycket på ogräset eller att det omöjliggjorde odling, men grannarna störde sig ofantligt på det lilla ogräset som växte på min lott även om luften var full av ogräsfrön från allmänningen.  Enligt min erfarenhet är kirskål en barnlek jämfört med en kompakt rotmatta av kvickrot. Sniglar och ogräs gör i sin tur sammanlagt ingen nämnvärd skada på odlarglädjen jämfört med tjuriga fördomsfulla kolonilottsgrannar. Prioritet ett är att hålla grannarna glada. Lyssna på dina grannar, visa tydligt att du lyssnar på dom med både ord och handling. Väl inställda grannar kan vara mer behjälpligt än något annat, relationen till dom är det viktigaste man kan odla i kolonin.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Mourningwood

• Uppland
    • MourningWood Design
« Svar #13 skrivet: 22 apr-13 kl 14:48 »
En uppdatering.

Nu är äntligen allt vatten borta, såg tidigare ut som en pool, så nu tänkte jag börja gräva och placera ut odlingsramar. Tänkte bara kasta in min planering för odlingsåret och se om ni mer erfarna ser något tokigt med den.
(Observera att skissen med vissa växter är inaktuell, men att formen på den kommer vara densamma)

http://gardenplanner.suttons.co.uk/garden-plan.aspx?p=392796

6 breda land, växelodling;

1: Gröngödsel och rosenböna
2: Grönkål, broccoli, brysselkål, spetskål samt rädisa och ruccola där plats finnes
3: 2 sorters potatis, bondbönor och tagetes
4: Gröngödsel och ärtor
5: Pumpa
6: Morötter, lök, purjolök, rödbetor, mangold, spenat och ringblomma

Jag tror mig ha matchat växter som gillar varann, men er erfarenhet och upplevelser välkomnas.
in vino veritas

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #14 skrivet: 22 apr-13 kl 15:01 »
Och varje gång jag ser rubriken på denna tråden så hajar jag till pga felläsning  :-[

kolonilotto-skuld registrerar mig hjärna  o:)

Lycka till och hoppas att det går bra med odlandet!
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 22 apr-13 kl 21:59 »
Ser bra ut med växterna, men jag är själv lekman :)

Börja inte gräva för tidigt bara. Man ska ju vänta tills jorden rätt sig så att den inte blir kompakt.

Lycka till!

Mourningwood

• Uppland
    • MourningWood Design
« Svar #16 skrivet: 23 apr-13 kl 09:25 »
Haha Tallgrinden. Jag kanske har gått för långt i mina försök att undvika särskrivningar. Detta blir då resultatet. :D

MickeM, Jag trodde att jorden rett sig då tjälen släppt? Bör den alltså torka upp lite mer eller betyder det ngt annat?  :P

Jag känner mig lite stressad då jag är rädd att vissa grödor inte ska hinna utvecklas. En del är försått men det mesta tänkte jag ta på friland. Kanske (förhoppningsvis) oroar jag mig i onödan. :)
in vino veritas

mr_snifer

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 23 apr-13 kl 12:40 »
Hej Vi kör fyrskifte på växtföljden och det är vi väldigt nöjda med. Vi kör rotsaker. (morot,lök, kålrot, palsternacka, rädisa, potatis mm) Baljväxter(ärtor, bönor) Gröngödsling Och till sist kålskiftet(broccoli, purjo, blomkål, vitkål, grönkål mm) Och i den ordningen, nästa år skiftar man = Rotsakerna på baljväxterna osv. Det pga av alla grödor skall ge tillbaka vad de kan till jorden eller plätten skall få tillbaka de en gröda "tagit" av jorden i form av kväve mm.. lite slarvigt förklarat men i grunden så... Sedan så är det bara att täcka så fort alla plantor blivit så pass stora att man inte kväver plantorna av misstag när man täcker. vi täcker helst med gräsklipp, så om det är några på koloni området som klippergräs eller i närheten som inte täcker själva så var med och säg till att du vill ha.

Mvh Tom

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 23 apr-13 kl 17:09 »
Jorden måste få torka upp. Den har rätt sig när den inte klibbar mellan fingrarna eller vad man ska säga. Det får inte vara för blött för du sätter det sig och det blir inte så bra.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 23 apr-13 kl 19:09 »
Hej Vi kör fyrskifte på växtföljden och det är vi väldigt nöjda med. Vi kör rotsaker. (morot,lök, kålrot, palsternacka, rädisa, potatis mm) Baljväxter(ärtor, bönor) Gröngödsling Och till sist kålskiftet(broccoli, purjo, blomkål, vitkål, grönkål mm) Och i den ordningen, nästa år skiftar man = Rotsakerna på baljväxterna osv. Det pga av alla grödor skall ge tillbaka vad de kan till jorden eller plätten skall få tillbaka de en gröda "tagit" av jorden i form av kväve mm.. lite slarvigt förklarat men i grunden så... Sedan så är det bara att täcka så fort alla plantor blivit så pass stora att man inte kväver plantorna av misstag när man täcker. vi täcker helst med gräsklipp, så om det är några på koloni området som klippergräs eller i närheten som inte täcker själva så var med och säg till att du vill ha.

Mvh Tom

Men du har ju kålväxter i två skiften, då är risken stor för klumprotssjuka förr eller senare. Kålrot och rädisa är kålväxter.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82771.0
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=133462.0
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=111555.0
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 2 användare (1 dolda)
-kaja-

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser