Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skydda ekar nu på vintern.  (läst 2312 gånger)

DiselDoris

• Södermanland
Skydda ekar nu på vintern.
« skrivet: 20 jan-13 kl 11:09 »
Vi har just upptäckt att våra får gnager på ekarna i vinterhagen. Det är tjäle i backen och stenigt och berg under ytan. Vi måste komma på nåt sätt att skydda träden, nät funkar inte, det trycker dom ner. Hur gör ni?

vallhunden

• Västergötland
SV: Skydda ekar nu på vintern.
« Svar #1 skrivet: 20 jan-13 kl 12:05 »
Jag "miste" en stor ek som fåren ringbarkade. Jag har också en stor ask som de har varit på... Jag har satt gallergrindar runt asken, för att de inte ska komma åt den ;D
Pröva med kompostgaller! Man kan ställa dom på högkant, så att de blir högre!!!

Ang att fåren ringbarkade min ek, så tror jag att det berodde på att de var stressade (hade nyligen flyttat till gården då...) Jag har inte sett att de har gett sig på någon ek efter det!
Asken började de gnaga på i samma vända, men jag vågar inte riskera något, därför är grindarna kvar. (Asken är 5 m i omkrets, så jag tycker att den är så fin och värd att skydda!!)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 20 jan-13 kl 12:43 »
Vi har både ek och ask i våra hagar men, de rör inte ekstammar. Däremot allt löv de kommer åt på sommarhalvåret även om de tar ek sist. Ask älskar de och gnager om de kan men, det verkar mest vara på unga träd. Har hört att barkgnagandet kan vara tecken på någon brist och/eller parasiter. De självmedicinerar helt enkelt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

DiselDoris

• Södermanland
Skydda ekar nu på vintern.
« Svar #3 skrivet: 20 jan-13 kl 15:23 »
Vad kan det vara för brist? Vi ger dom hö, äpplen, lite torrt bröd, lite sallad, lite banan mm, mineraler, saltsten har dom och avmaskade är dom. Ska jag kanske strunta i att ge dom brödet och ge dom havre istället? Vi har betfor, ska man ge dom lite av det? Det där gnagandet har dom hållit på med ända sen vi fick dom och dom gör det oavsett årstid.
Jag avmaskade dom i somras när vi bytte bete, men man kanske ska göra det igen? Vad tror ni?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 jan-13 kl 15:58 »
Hägna in träden ;D ;D
De har skaffat sig en ovana... >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 20 jan-13 kl 18:37 »
Ge dem grova tallgrenar som de kan gnaga på och "barka". De äter barren också. Många får gillar gran också. Både tall och gran är nyttigt för fåren, de innehåller en del mineraler och lär även vara bra som avmaskning.
Åsenfår, hundar och katter

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 20 jan-13 kl 21:19 »
Om de gjort det hela tiden så låter det mer som en ovana. Prova gran och tall som MonaW föreslog.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 20 jan-13 kl 22:15 »
Att jag inte tänkte på det då mitt nöt, klart dom vill ha tall att gnaga på, dom älskar ju det
, och vad beträffar ekarna ska vi bygga staket av överblivet virke i vår har vi bestämt, nu har vi satt upp förnämt i en vid cirkel runt och fyllt mellanrummet med ris. Det får duga sålänge ;)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 21 jan-13 kl 06:19 »
Ek ger ju njurskador på djuren och räknas till en av dom växter man ska undvika att ha i hagarna hos betande djur.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 02 feb-13 kl 11:06 »
Instämmer med Lorita då min första respons på ditt inlägg är att du inte ska skydda träden utan skydda fåren från ekarna. Har de väl fått smak på ek kan de sedan äta ekollonen och dö av förgiftning. Så det är fåren, inte träden du ska ta i första hand. Mvh Vendela
Grangården

hustran

« Svar #10 skrivet: 02 feb-13 kl 18:42 »
jag tror inte man behöver oroa sig för ekarna. Det som kan vara lite skumt är de omogna ekollonen.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #11 skrivet: 02 feb-13 kl 20:12 »
jag tror inte man behöver oroa sig för ekarna. Det som kan vara lite skumt är de omogna ekollonen.
och bladen, barken och dom mogna ekollonen typ............... ek är inte någon höjdare i en beteshage
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 03 feb-13 kl 13:12 »
och bladen, barken och dom mogna ekollonen typ............... ek är inte någon höjdare i en beteshage

Så länge det finns annat att äta är min erfarenhet att de sällan väljer att äta ekbark eller blad. Om det är riktiga ollonår kan man ta bort djuren därifrån en tid när ekollonen börjar trilla ner.

Här är det mycket ek i alla hagar. Att inte använda dem som bete är inget alternativ, inte heller att avverka all ek.

Nemi

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 03 feb-13 kl 16:28 »
Här blir det en hel del tall till tanterna under vintern. De barkar och knaprar i sig natten. Gran inte populärt alls... Mina får det inte så mycket för näringen, men för sysselsättningen, för ett par veckor sen stod de plötsligt på gårdsplan. Då blev det till att hämta tall... Plus att de inte blir lika fixerade vid fodringen av hö 2 ggr/dag. Nu har de lite att pyssla med däremellan också.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser