Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egna stearinljus - Vad kan jag använda som veke?  (läst 51604 gånger)

Xoot

• Gäst
Har samlat oerhörda mängder stearin som blivit rester från olika ljus.
Måste jag köpa specialvekar i butik eller vad kan jag använda? Olika sorters snören som funkar?

Jag tänker hälla stearinet i pappersmuggar för att göra liknande värmeljus men i större format.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Göra egna stearinljus - Vad kan jag använda som veke?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-13 kl 21:57 »
Vekar görs typiskt av ganska löst spunnet bomullsgarn som dessutom är flätat. Flätningen innebär att veken blir platt och böjer sig när den blir lång och att den då lättare brinner bort. Annars måste man ansa veken efterhand som ljuset brinner ner. Det går säkert utmärkt att göra egna vekar av bomull, men det kan vara svårt att få det så att det brinner bra med lagom låga. Du måste nog prova med flera olika garn. Ett ofärgat bomullsgarn som du treflätar kan vara en bra utgångspunkt för experiment.

Man vill att veken skall brinna upp i toppen, så att den inte blir för lång. Annars kan det rent av bli farligt, ljuset kan bli en brandfackla. Samtidigt skall den ge ifrån sig så mycket värme att hela omkretsen på ljuset smälter. Annars bildas lätt en grop som dränker veken. Kan vara svårt att få till. Sedan vill man inte att det skall rinna och ryka...

Är du lite försiktigt lagd så råder jag dig att köpa färdig flätad veke. Kostar inte så mycket. Finns i olika dimensioner för olika grova ljus.

VikingaDotter

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 jan-13 kl 22:56 »
Har samlat oerhörda mängder stearin som blivit rester från olika ljus.
Måste jag köpa specialvekar i butik eller vad kan jag använda? Olika sorters snören som funkar?

Jag tänker hälla stearinet i pappersmuggar för att göra liknande värmeljus men i större format.

Jag har länge tänkt att smälta gamla stearin stumpar och hälla ner dem i kaffekoppar. Jag har hela tiden tänkt göra veken av bumullsgar som jag doppar i det flytande stearinet, tror till och med att jag läst det någon stans...

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 19 jan-13 kl 23:31 »
Här kan du se olika dimensioner på vekegarn.

http://www.biredskapsfabriken.se/se/lista.php?kid=11-50

Och en liten snutt från tv.

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2254323 

I TV4 Play fr.o.m: 2012-12-29 12:33

Gratis: Mer än 30 dagar till

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 20 jan-13 kl 10:44 »
Jag virkar vekar av tunt bomullsgarn
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 20 jan-13 kl 15:31 »
Gjuta ljus har jag också tänkt göra framöver och när jag hittade denna tråden så vaknade intresset med buller och bång :P!
Har funderat på var man kan köpa veke men bäst som jag funderade kom jag på att när vi rensade svärföräldrarnas hus så fanns där en kartong med stearin för stöpning av ljus!! Säkert 6 kilo stearin och ganska många vekar också!! Detta sterarin var inte till för att gjuta ljus med stod det på kartongen (stearinet var säker från 70-talet) men jag tog det och blandade med mina andra gamla ljusrester och så här blev resultatet! Tyvärr kunde jag inte vänta tills översta lagret stelnat så därför blev det lite fult i övre kanten :-\!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 20 jan-13 kl 15:48 »
Det här tänkte jag prova på om jag får ljusstumpar över. Mina går åt till att tända i spisen.

http://www.cchobby.se/ide/10921-ljusstopning-i-sand.aspx

Dela detta:

* Inloggade just nu

1276 gäster, 6 användare (3 dolda)
torbjorn, ärt, MaBr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser