Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man se skillnad på kyckling-raser redan vid någon veckas ålder tro??  (läst 2198 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Jag har laddat två kläckare och har runt 20-30 ägg som det är liv i, lite svårt att bedömma ett par då de är så mörkt bruna.
Frågan är: Kommer jag, när de är nykläckta, att kunna se vilka kycklingar som är av vilken ras??
Det är frågan om Maran, de kläcks visserligen 3-4 dagar innan de övriga, kankse hinner memorera utseendet på dem, eller fota dem kanske!
Fyra vita ägg köpta som ekologiska på konsum.
Ett gäng blandisar med Isbar-mamma och Hedemora-pappa.
Ev. någon med Araucana-mamma och Hedemora-pappa också, lite osäker på något av äggen, väldigt likt ett Isbarägg men är inte säker.
När alla är kläckta ska de gå tillsammans under gemensam värmelamap och om jag inte kan vara med när de kläcks och kan märka upp dem på något vis kommer jag inte kunna skilja dem åt tror jag. En del ska säljas men de från vita äggen ska behållas och Maran-kycklingarna ska behållas.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

skogsbonne

• Värmland
vad är det för färg på maraner är dom svarta eller koppar så ser du att dom är svart och dom från ica kommer vara helt vita tror jag iaf och dom andra är blandade färger så du kommer se skillnad.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
Det går inte att se skillnad på dem... Det är inte så svårt att bygga ett nytt hönshus som rymmer 30 höns  ::) Du ska vara glad att du inte hade en större kläckare  :)
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

skogsbonne

• Värmland
jag tycker det är mycket läät för maranerna har fjädrar på fötterna och ica är vita dom är mycket lätta och blandisarna kommer vara bland färger

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Marankycklingarna kommer att ha fjädrar på benen, de andra bör inte ha benbefjädring. Korsningarna med isbar bör ha mörka ben. ICA-kycklingarna bör vara helt gula med gula ben, och bli helt vita med gula ben när de blir stora.

Beroende på raser kan det vara lätt eller jättesvårt att se skillnad på nykläckta kycklingar. Man kan ju ha olika kläckbackar, så att man kan märka upp kycklingarna, eller så får man välja raser som är lätta att se skillnad på som nykläckta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
Det är inte ICA-kycklingar, det är KONSUM!! Maranen vet jag inte vad föräldrarna har för färg (svart kopparmaran?), de kommer från Xoot, de är i en mindre kläckare så de kan jag ju märka upp innan de ska vara tillsammans under värmelampan, men hur märker jag dagsgamla kycklingar?? ??? ???
När maranen är kläckt kan jag ju flytta över de fyra KONSUM-äggen och de två rena Hedemora-äggen, de bör jag ju se skillnad på då, så har jag ju bara blandisarna kvar i den större kläckaren ;D ;D Då blir det ju som olika kläckbackar, vad smart ;D
Jag har tidigare bara kunnat kläcka 12 ägg i taget och då har jag hunnit vara med och kolla vilka som kläckts ur vilka ägg men inser att det blir svårt nu med så många olika ägg!!
« Senast ändrad: 19 jan-13 kl 09:29 av Argona »
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Märk dem med olikfärgade buntband, se bara till att byta ut dem efterhand som de växer, så att inte buntbandet skaver på benet  :-X. Annars finns det ringar i olika storlekar och färger att köpa, som man kan märka dem med. Ringarna går ofta bra att återanvända många gånger.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
Ok, buntband har jag haft på kycklingar i sommras men då var de ca. 5-6 veckor eller äldre och ändå tyckte jag benen var så små och svårt att få buntbanden att sitta "lagom" så de inte ramlade av!!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Man får ju sätta dem så hårt att de inte kan glida av, och så får man byta ofta, typ en gång i veckan. Eller så köper man ringar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser