alternativ 1 Normalt är att nöt blir dräktiga ca 70 dgn PP, på köttraser släpper man ofta tjuren ca 2 mån PP om man vill ha 12mån intervall på kalvningarna. så betäck/seminera tidagare än så ifall du vill korta intervallet ett år.
Jag skulle säga att den första brunsten ca 7 dagar pp är meningslös attt försöka på, men ca 30 dygn efter kalvning kommer det en ny brunst och ännu en 21 dygn senare runt 50 dygn.
Sikta på de två brunsterna vid 30 och 50 dygn PP så får du ett kalvningsintervall på ca 310 eller330 dygn.
betäck med tjuren i grimma/nosring eller seminera tycker jag verkar lättast...
lternativ två, låt bli attt betäcja och låt djuren gå tomma ett år, sen kan du ju släppa på tjur i vilken månad som helst...
Men varför i hela friden vill du ha kalvningarna i Jan-Feb om du har uppbundna djur?
Vore ju MYCKET vettigare enligt min åsikt att lägga kavningen så sent att de kalvar ute.
Nog för att det är värdelöst på många sätt och mdför vissa risker, men inget kan ju vara sämre än att ha dom kalva i uppbundet och sedan stå i uppbundet system med kalvar i flera månader innan de får gå ut...