Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träna get för agility  (läst 2006 gånger)

flindra

• -

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Träna get för agility
« Svar #1 skrivet: 27 jan-13 kl 20:54 »
Javisst, de gillar allt som har med klättra och hoppa att göra, och korkade är de INTE!!!  Men de lyder inte för flockkänslans skull, utan man måste belöna varje gång, annars går de och gör något roligare, mera lönsamt för stunden.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

flindra

• -
« Svar #2 skrivet: 27 jan-13 kl 21:18 »
Då kan man fråga sig:
Vem är smartast, en hund eller en get?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 28 jan-13 kl 18:54 »
Behöver du fråga det härinne ;D ?

Ett vanligt fel är att människor misstar lydighet för att vara intelligens. Därför skulle då den väluppfostrade hunden vara smartare än den egensinniga geten eller för den delen den kluriga katten...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 28 jan-13 kl 19:04 »
Behöver du fråga det härinne ;D ?

Ett vanligt fel är att människor misstar lydighet för att vara intelligens. Därför skulle då den väluppfostrade hunden vara smartare än den egensinniga geten eller för den delen den kluriga katten...

Så att en get hamnar i grytan för att den inte har vett att stanna på rätt sida av stängslet och låta bli rosorna är ett tecken på get-intelligens?

Jag skulle snarare säga att människor ofta misstar egensinnighet för intelligens.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 28 jan-13 kl 19:08 »
Så att en get hamnar i grytan för att den inte har vett att stanna på rätt sida av stängslet och låta bli rosorna är ett tecken på get-intelligens?
Nej, det är ett säkert tecken på bristande intelligens hos getens människor, som inte har haft vett att ge henne bra bete och trevligt sällskap så hon trivs i hagarna och stannar där...

Getter tar ingen skit, min kära Byracka, och det är ett tecken på intelligens.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Byracka

• -
« Svar #6 skrivet: 28 jan-13 kl 19:25 »
Nu
Nej, det är ett säkert tecken på bristande intelligens hos getens människor, som inte har haft vett att ge henne bra bete och trevligt sällskap så hon trivs i hagarna och stannar där...

Getter tar ingen skit, min kära Byracka, och det är ett tecken på intelligens.

Nu gör ju inte ägarens eventuella dumhet geten ett enda dugg smartare.
Att inte ta skit är snarare ett tecken på integritet än på intelligens, att veta när man skall hålla tyst är däremot ett tecken på intelligens, varför jag lämnar er med era intelligenta getter. 8)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 28 jan-13 kl 21:57 »
Då kan man fråga sig:
Vem är smartast, en hund eller en get?
Följdfråga:  Vad är smarthet/intelligens?

Vad gäller bocken i artikeln, så har den ännu inte lärt sig ens en tiondel av vad de flesta av mina lärde sig under sitt första levnadsår.  Hur man lyckas beror också på tränaren, intelligens (!) och erfarenhet.  Dessa flickor är ju nästan helt nybörjare på att träna djur.  Fråga dem om tio år, så gör de säkert mycket helt annorlunda - och lyckas mycket bättre.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser