Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur serverar ni snäckskalen?  (läst 11271 gånger)

mli79

• Skåne
Hur serverar ni snäckskalen?
« skrivet: 15 jan-13 kl 13:15 »
Jag har tidigare serverat äggskal till mina unga höns, men de ville inte ha. Jag krossade skalen ordentligt och serverade i en liten skål i bredvid maten. Nu har de börjat värpa och jag ska göra ett försök till ifall de känner ett behov av att äta det nu. Hur fint krossar ni era skal, ägg-/snäckskal? Alltså hur stora bitar? Blandar ni med det andra fodret eller serverar ni också bredvid?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur serverar ni snäckskalen?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-13 kl 13:21 »
Unghöns ska inte ha snäckskal, äter de för mycket kalk kan de få problem med t ex att näbben växer för mycket.

Jag krossar inte snäckskalet, utan ger det i den storlek det har i säcken. Jag ger i separat behållare, och alla värpande höns har alltid fri tillgång.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

asta

« Svar #2 skrivet: 15 jan-13 kl 13:30 »
Har ett fodertråg bredvid maten så att de kan ta när de behöver.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 15 jan-13 kl 13:34 »
Samma här. Jag tar snäckskalen som de är i påsen och hönsen får dem i en skål bredvid övrigt foder. Har jag ungdjur så räknar jag med att de inte äter snäckskal förrän de börjar lägga ägg och behöver det. Inga konstigheter, alltså.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Smajsan

• -
« Svar #4 skrivet: 15 jan-13 kl 13:50 »
Jag blandar snäckskalen med grov sand nu på vintern.Och jag gör inget med skalen, jag bara häller i och blandar  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 15 jan-13 kl 15:17 »
jag blandar med maten och jag har aldrig fått tunna ägg

flindra

• -
« Svar #6 skrivet: 15 jan-13 kl 16:20 »
Jag hade snäckskalen i ett fodertråg först, men det funkade dåligt då de sprätte en massa strö ner i tråget. Nu har jag en billig foderautomat i galvad plåt istället, som hänger på väggen.

FM

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 17 jan-13 kl 23:59 »
Dom har små upphängda skålar med fri tillgång. Krossar inte till varken höns lr vaktlar.

jag blandar med maten och jag har aldrig fått tunna ägg
Grejen är att de har svårare att reglera det när det är i fodret. Dom kan äta mer än dom behöver lr mindre. Om jag minns rätt så är det som så att får hönan i sig för lite kalk så tas kalk från hönans kropp? Kanske inte märks direkt på skalen att hönan äter för lite kalk.

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 18 jan-13 kl 05:51 »
har också en gammal foderautomat i plåt upphängd för snäckskal.
Hedemorahöns

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #9 skrivet: 18 jan-13 kl 07:44 »
Mest troligt behöver de inte så mycket kalk just nu. De kommer nog äta mer när de värpt ett tag. Sen går det ju väldigt lite snäckskal jämfört med annat foder. 10 djur kanske äter en dl på någon vecka eller så, om de inte redan har kalkbrist för då kan de hiva i sig rätt mycket på en gång.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

skogsbonne

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 18 jan-13 kl 16:06 »
mina har värpt sen jag köpte dom i våras

karsan

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 18 jan-13 kl 17:50 »
Mina får snäckskalen serverade i en liten stadig  skål som de ändå lyckas välta omkull ibland.  Men de verkar minst lika glada i att picka i sig från golvet, krafsar undan ströet.  Det är ju bekymmerslöst med snäckskalen - blir inte gamla, inte av intresse för möss eller vilda fåglar.

flindra

• -
« Svar #12 skrivet: 19 jan-13 kl 02:01 »
Mina får snäckskalen serverade i en liten stadig  skål som de ändå lyckas välta omkull ibland.  Men de verkar minst lika glada i att picka i sig från golvet, krafsar undan ströet.  Det är ju bekymmerslöst med snäckskalen - blir inte gamla, inte av intresse för möss eller vilda fåglar.
Så tänkte jag också förut, men sen började känna att det blev lite onödigt jobb att hålla koll på snäckskalen. Det är lätt hänt att glömma bort den där välta skålen, tycker jag. Försöker bygga bort min lathet så gott jag kan, så att hönsen ska ha det bra även om jag skulle slarva en eller flera dagar och inte hålla ordentlig koll på mat etc.

På Högberga finns en rätt vettig automat för 99 kr har jag sett. Min kostade mycket mer, det var väl lite klantigt kanske men den är snygg och jag skulle ändå beställa annat från samma butik (i England).

henkek

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 07 feb-13 kl 06:28 »
Jag snickrade ihop en liten foderautomat med två fack (ett för snäckskal och ett för grus) i plywood.

Neon Knight

• -
« Svar #14 skrivet: 07 feb-13 kl 08:59 »
Jag höll på så där med separata kärl förr, men insåg att det är poänglöst. Numera blandar jag ner snäckskal i fodret om det inte är tillsatt redan.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 07 feb-13 kl 09:22 »
Jag höll på så där med separata kärl förr, men insåg att det är poänglöst. Numera blandar jag ner snäckskal i fodret om det inte är tillsatt redan.
Men du kanske har hönor av bara en ras? Jag har t ex en grupp med maranhönor och creme legbar, där får maranerna jättetjockt skal medan cl tenderar att ha tunna skal som går sönder, om de inte får snäckskal separat, så att de själva kan dosera, då får alla äggskal som är lagom tjocka. Så min erfarenhet är att olika raser/linjer kan ha väldigt olika kalkbehov.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

flindra

• -
« Svar #16 skrivet: 07 feb-13 kl 10:11 »
Jag tycker att det har blivit bra efter att jag hängde upp en liten automat med snäckskal. Det blir inget sprätt däri och de kan inte välta ut det.

Myrkott

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 08 feb-13 kl 13:42 »
Jag kastar ut en skopa direkt på golvströet så har dom lite att göra med att krafsa rätt på det.
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 08 feb-13 kl 14:32 »
Har hemmagjord automat.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

tinna.m

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 08 feb-13 kl 14:41 »
På ett par olika ställen i trädgården. Spillet kommer växterna till godo.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 2 användare
Gabrielelale, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser