Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur redovisa vissa saker??? Håller på att bli knas!  (läst 2529 gånger)

4-ever

• Skåne
Jahapp... då sitter jag här.
Duktig som alltid så "kan jag ju själv". Men uppenbarligen inte så bra som jag trodde  :-[

Någon vänlig själ som känner sig manad att hjälpa dennna "duktiga envisa flicka"  :-\

Vi köpte en gård för ca 2 år sedan. Och jag tyckte att jajamen, det ska jag klara att bokföra själv.
 Vi har en del djur på gården och deras mat och inköp av dem har jag ju bokfört som utgifter. Likaså det vi har byggt till djuren.
Diesel och inköp av maskiner likaså.
Kruxet kommer när jag ska börja få "rätt" på allt det där "andra"!
Min man har FA-skatt, förvärvsarbetar heltid och vi är momsreg. Jag har sjukpenning. Vi har ett reg företag (enskild firma). Lite "förutsättningar"
Jag har inte bokfört något av inköpet av själva gården! Fel?
Vi har lån på huset/gården/marken - vilket är ett vanligt huslån. Så som det ser ut nu så betalar ju vi "privat" alla utgifter för detta.
Likaså betalar vi ju för elen "privat" och alla andra sådan löpande utgifter. (försäkringar, medlemsavg, körning med bil för att hämta/köpa djur och foder mm)
Kan jag få in dessa utgifter i verksamheten på något sätt? Det är ju så att vi fortfarande får kvitta underskottet mot förvärvsinkomsten.
Vi har en verkstad som mannen använder till att reparera dels våra fordon men också andras lantbruks/entreprenadmaskiner, det kostar ju en del med elen där, men det gör vi inget avdrag för.
Likaså har ju djuren värmelampor och de får vatten.. 
Oj vad detta blev rörigt nu känner jag.. hoppas att någon kan hjälpa mig att börja reda i detta  :P :-[

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur redovisa vissa saker??? Håller på att bli knas!
« Svar #1 skrivet: 14 jan-13 kl 14:51 »
Om du inte redan gjort det så läs hela tråden "Ex bokföringsskola". Du hittar den här på sidan. Där får du svar på de flesta av dina frågor.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

4-ever

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 jan-13 kl 14:53 »
Jag har läst den... eller större delen i varje fall  o:)
Får väl sätta mig och läsa hela ( har svårt för att läsa så mycket text  :-\)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

hökemôsarn

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 jan-13 kl 15:26 »
Har suttit med samma funderingar som du, 4-ever, och kontaktade därför skatteverket som har varit mycket hjälpsamma.
Svaren vi fått är att man måste ta upp den del av gården som är näringsverksamhet dvs allt som inte är bostad. man får beräkna vad som är den delen av inköpskostnader, ränte/lånekostnader och försäkringkostnader.
Reser som du gör för gårdens skull ska du göra reseräkning på så du kan dra av kostnaden (18:-/mil tror jag det är)
Elförbrukningen på näringsverksamheten räcker att du beräknar, man måste inte ha en elmätare enbart för det.

Detta är lite i grova drag, kontakta din lokala skattemyndighet så hjälper dom dig. Bäst är via mejl tycker jag för då har man svaret kvar om det skulle bli några tveksamheter.

Skatteverket får vad jag förstår inte använda information dom får via förfrågningar för granskning senare.

Hoppas du blir lite klokare och lycka till.
Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

Existens!

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jan-13 kl 15:26 »
Du ska dela upp alla räkningar på dels företaget och dels vad som är privat. Det får du uppskatta själv vad som är rimligt. Eldar ni med ved inne t.ex, så är ju hushållselen inte så stor del av det totala. Kanske 30%. Glöm inte dela momsen.

Sen när du betalar en räkning så beror det på från vilket konto du tar  pengarna. Tar du pengarna från ditt privata konto, så blir det som ska vara på firman en 'egen insättning'  och den delen bokförs då som en utgift i firman.
Enklast är annars att betala från företagskontot, och den delen som är privat, blir då helt enkelt ett 'eget uttag'

Har du sen missat nåt åt nåt håll, så finns alltid ett par punkter på deklarationsblanketten, ( NE-Delen ), R13, R16, där man kan justera och lägga till respektive dra bort kostnader som man missat.

Ja, gården ska ju bokföras, så du får med avskrivningar och liknande som görs på ekonomibyggnaderna.  Det är dock bara näringsdelen av gårdens värde som ska vara med i bokföringen. Den del som hör till bostadshusen är helt privata kostnader som vilken villa som helst. Lämpligt är ju då att kolla hur fördelningen ser ut på taxeringsvärdet och dela upp på samma sätt.
Ofta kanske bostadsdelen är ca 30% av det totala taxeringsvärdet, och då är det alltså 70% som ska tas upp i näringen.

Samma fördelning gör man med räntorna man betalar på gårdslånet.  Om vi säger att det är den fördelningen, så ska alltså 70 % av räntorna tas upp som utgift i företaget, och resten är en privat räntekostnad. ( som ju då ska vara med på den 'vanliga' deklarationsblanketten, där står ju räntekostnaderna förtryckta, och dom får man alltså ändra på )

hökemôsarn

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 jan-13 kl 15:43 »
Man ska även redovisa "eget uttag" ur företaget, dvs tar man ut en vara/produkt ur företaget för att använda för eget bruk ska man ta upp marknadsvärdet som ett eget uttag.

Hmm, jag kan förstå de som tycker att det är för krångligt att driva företag när man kanske inte alls är bra på/intresserad av "papperjobbet" utan bara vill pilla med varorna/tjänsterna.
Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

4-ever

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 jan-13 kl 15:46 »
Tack!
Och givetvis följdfrågor  :-[
Existens! Jo, vi eldar ju med ved i det ena huset. Men inte i det andra ( mest för att göra det mer komplicerat  :P)
Då ska jag genast börja ta upp el som en kostnad!!
Tror jag betalar från de privata pengarna och sen bokför det som egen insättning. ( Vilket jag inte har gjort med NÅGOT har jag kommit på)
Är det PANIK då?

Hur gör jag med avskrivningarna NU? Jag har inte alls haft med något i bokföringen. Kan jag bara låta bli och ändå dra den delen av räntan som det motsvarar enl taxeringen?

hökemôsarn - Skönt att det inte bara är jag som undrar ;) Hur gör du en reseräkning menar du?
Fakturerar ditt eget företag  ???
Jo, jag vet att de på skattemyndigheten är ganska bra att ha att göra med. Problemet är att de aldrig säger samma sak!

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 jan-13 kl 15:54 »
Eldar man med ved som man tar ut från den egna marken ska väl det egentligen med i deklarationen på något sätt det med, på samma sätt som hemmaslaktat kött..

4-ever

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 jan-13 kl 15:55 »
Då har vi tur för vi får ved på stock - gratis!  :P

Skogsola

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 jan-13 kl 16:19 »
Eldar man med ved som man tar ut från den egna marken ska väl det egentligen med i deklarationen på något sätt det med, på samma sätt som hemmaslaktat kött..

Nej Halte det behöver man inte. Förmånsbeskattningen för fri ved togs bort på 70-talet i samband med oljekrisen för att man ville stimulera till mer vedeldning. Men ingen vet ju vad de hittar på i framtiden. I Danmark ska det bli jätteskatt på ved.

Halte

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 jan-13 kl 16:22 »
Nej Halte det behöver man inte. Förmånsbeskattningen för fri ved togs bort på 70-talet i samband med oljekrisen för att man ville stimulera till mer vedeldning. Men ingen vet ju vad de hittar på i framtiden. I Danmark ska det bli jätteskatt på ved.
Ok.. Konstigt. Revisorn ville ha in uppgifter på hur mkt det eldades upp privat..

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #11 skrivet: 14 jan-13 kl 16:25 »
Lrf-konsult.?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 14 jan-13 kl 17:07 »
Apropå vad som är t ex privatel respektive företagsel. Pratade med en bondekompis om det där och hans revisor använde en schablon på hur mycket el en tvåbarnsfamilj gör av med per år. Kompisen har alltså två barn och sambo. Resten gick på företaget. Går ju att göra samma för vatten om man inte har eget. Vet dock inte var schablonen kom ifrån.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Halte

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 jan-13 kl 17:20 »
Lrf-konsult.?
Nej, Areal heter företaget..
Men jag kanske borde skicka ned bokföringen till dig och låta dig ta hand om bokslut och skattedeklarationen åt mig?
Billigare och bättre?

MagnusH

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 14 jan-13 kl 17:45 »
Ved för eget bruk PÅ FASTIGHETEN är väl det enda skattefria glädjen en skogsägare har? ;)

Skogsola

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 jan-13 kl 18:07 »
Yrkesrevisorer är värre att ha att göra med än skatteverket. Kan trösta mig med det just nu när jag sitter och knappar in fjolårets fakturor.

Existens!

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 jan-13 kl 18:12 »
Nej, Areal heter företaget..
Men jag kanske borde skicka ned bokföringen till dig och låta dig ta hand om bokslut och skattedeklarationen åt mig?
Billigare och bättre?

Trodde faktiskt det bara var Lrf-konsult som räknade vedpinnar  :)

1500 tar jag för ett bokslut/deklaration i en enskild firma, plus ett par timmar för att titta igenom så det verkar vettigt. Så runt 2000 brukar det bli.

Halte

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 jan-13 kl 18:28 »
Trodde faktiskt det bara var Lrf-konsult som räknade vedpinnar  :)

1500 tar jag för ett bokslut/deklaration i en enskild firma, plus ett par timmar för att titta igenom så det verkar vettigt. Så runt 2000 brukar det bli.
Tja.. Det är ju halva priset det.. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser