Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stallgödsel i skogen?  (läst 11962 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Stallgödsel i skogen?
« skrivet: 14 jan-13 kl 12:07 »
I en annan tråd togs det upp regler kring att sprida stallgödsel på åkermark, jag funderar lite på vilka regler som gäller för skogsmark, och också vad som är bra för miljön, tillväxten osv.  Vet att en som odlar julgranar tidigare spridit ganska rejäla mängder hönsgödsel som näring där. Eftersom jag kommer att plantera en del ny skog, av olika slag i framtiden, så funderar jag på att använda lite av gödseln från mina fjäderfä där.

Någon som har erfarenheter, kunskaper, länkar att bidra med?

Här är inlägget om gödsel på åkermark:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/godsel/spridagodselimiljokansligaomraden.106.4b00b7db11efe58e66b80002775.html

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/godsel/spridagodselhelalandet.106.4b00b7db11efe58e66b80002770.html

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/vaxtnaring/spridagodselmedel/spridagodselmedelikansligaomraden/omradenkansligaforvaxtnaringslackage.4.510b667f12d3729f91d80009157.html
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MagnusH

• Västergötland
SV: Stallgödsel i skogen?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-13 kl 12:17 »
Gödsla skog är inte OK i södra Sverige, enligt Skogsstyrelsen.

Julgransodling anses vara jordbruk.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 14 jan-13 kl 12:29 »
Gödsla skog är inte OK i södra Sverige, enligt Skogsstyrelsen.

Julgransodling anses vara jordbruk.

Hmm? I http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUBLIKATIONER/Allm%C3%A4nna%20r%C3%A5d/Skogsstyrelsensallm%C3%A4nnar%C3%A5dv%C3%A4veg%C3%B6dsling.pdf står:
Citera
Inom område 1 bör skogsgödsling med kvävegödselmedel på fastmark inte ske.

Skåne är i område 1, så långt är jag med. Men det står inte att det är förbjudet.

Jag läser vidare lite. Det är alltså INTE kvävegödsling med typ NPK som jag är intresserad av att veta mer om, utan att sprida stallgödsel, som ju även jordförbättrar, tillför mullämnen och gynnar mikrolivet.

Tanken är alltså att förbättra utgångsläget för de diverse olika lövträd som jag tänkt plantera i framtiden, som kan ha svårt att ta sig på mark där det tidigare vuxit mycket gran.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 jan-13 kl 12:48 »
Tja, är det inte kväve i stallgödsel? Gödsel som gödsel. ;)

Det är lite olika, men beroende på var i landet så är det i grova drag brist på kväve eller brist på¨vatten. Södra sverige,  har mycket kvävenedfall (gratis gödning) så där är det normalt fuktighetsbrist (östra Småland tex). i västra Götalands är det däremot fuktigt (hej Borås!), så där skulle det kunna löänas ig med kvävegödsling.

Tror detta gäller fortfarande:

http://shop.skogsstyrelsen.se/shop/9098/art74/4645974-c5a63f-1558.pdf

Edit: Här är sidan för dig! :)
http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Skogsbruk/Skota-skog-/Godsling/
« Senast ändrad: 14 jan-13 kl 12:51 av MagnusH »

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 14 jan-13 kl 13:19 »
Klart att det är kväve i stallgödsel. Men det utsöndras långsammare, så att det är mindre risk för läckage. Och om jag sprider en kontrollerad mängd stallgödsel för hand i utkanten på rotsystemet på vart och ett av mina framtida nyplanterade träd, så borde risken för mätbara näringsläckage och risken för negativ påverkan på kringvarande ekosystem vara liten.

Generellt sett är det inte brist på varken vatten (i synnerhet just nu, det kunde gärna vara betydligt torrare) eller näring på min lilla fastighet. Men efter en avverkning så går det åt kväve för att bryta ner det kvarvarande kolet från alla rötter och kvistar som blir kvar. Samtidigt utsöndrar granrötterna tillväxthämmande medel har jag hört (hittar ingen källa just nu). Så lite extra näring i form av stallgödsel nu och då under typ det första decenniet efter plantering känns för mig som något som skulle vara positivt.

Tack för länkarna.

Tar gärna emot fler erfarenheter, tankar, länkar till regler, forskningsrapporter etc.

queer

« Svar #5 skrivet: 14 jan-13 kl 13:39 »
Det finns så många fjollor i Jönköping med omnejd ...

För att ta vara på näringen effektivt så kan man köpa en skurupsborr ... jordisera ... finns att se på youtube ...

Träkol skall jag också pröva ... ett kilo per kvadrat blir härlig terra preta till slut ...

Och förresten ... forna tiders svedjefält var ju högproduktiva ... trots "giftiga granrötter" ...

fishyerik

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 14 jan-13 kl 14:37 »
Jag har läst om seriösa försök som kom fram till att gödning av skog kan öka avkastningen så mycket att det kan löna sig, alltså även då man får betala för konstgödning och spridandet. 

Huruvida det är bra för dig eller tillåtet i ditt fall så som du tänkt kan jag inte uttala mig om.

Miljöfrågan är ju komplicerad, om det är bra eller dåligt för miljön totalt sett kan vara svårt att svara på.  Klart är att ju mer träd växer desto mer CO2 kan de binda.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

MagnusH

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 jan-13 kl 17:29 »
Ring och snacka med skogsstyrelsen? Att sprida ut gödsel där man inte får lär väl hanmna under Miljöbalken.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 14 jan-13 kl 17:31 »
Ring och snacka med skogsstyrelsen? Att sprida ut gödsel där man inte får lär väl hanmna under Miljöbalken.
Jo, men mitt förtroende för ämbetsmän är inte alltid så bra, vill vara påläst själv, så att jag kan avgöra om de vet vad de pratar om.

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 14 jan-13 kl 17:48 »
Ifall det är julgran eller energiskog räknas det som jordbruk (skördas inom 20-års-intervall, vill jag minnas) och har andra normer.
Inte aktuellt i ditt fall om jag förstå rätt, men kan va adekvat i ämnet som sådant.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Skogsola

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 jan-13 kl 17:51 »
Enligt all gammal kunskap så är det en god affär att gödsla skog några år före avverkning. Att gödsla planteringar är däremot en riktigt dålig idé. Man gödslar bara gräs som kan kväva plantorna.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 14 jan-13 kl 17:55 »
Enligt all gammal kunskap så är det en god affär att gödsla skog några år före avverkning. Att gödsla planteringar är däremot en riktigt dålig idé. Man gödslar bara gräs som kan kväva plantorna.
Jo, det har jag också hört. Men nu är ju detta väldigt småskaligt. Jag tänkte experimentera på några områden, där jag av olika skäl inte vill ha gran eller lärk. Vill prova lite udda träslag, gynna lite olika biotoper. Det rör sig om 3-5 områden på några hundra kvadratmeter var. Där är jag beredd att gå med trimmer, och försöka gynna respektive missgynna det som jag vill ha där på lång sikt.

Skogsola

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 jan-13 kl 18:04 »
Om du inte tänker vräka på hundratals ton med traktor utan bara gå där och pyssla så kan jag aldrig tänka mig att nån myndighet bryr sig.
 Själv har jag funderat på att sprida ströbädden från mina kor på en tallhed där traktorn med gödselspridare borde gå att trixa fram på stickvägsnätet.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 14 jan-13 kl 18:06 »
Nej, troligen är det ingen myndighet som bryr sig. Om inte någon sur granne får för sig att anmäla. Men det är bra att veta reglerna i alla fall, så att man har ett bra svar att ge, om det blir frågor.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #14 skrivet: 15 jan-13 kl 00:11 »
Hästgödsel funkar bra till nyplanterade träd i skogsmiljö. Jag har gjort det några år och mina valnötsträd växer bättre efteråt. Om du gör det i liten skala så har jag svårt att tro att någon granne blir sur
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 15 jan-13 kl 06:33 »
Hästgödsel funkar bra till nyplanterade träd i skogsmiljö. Jag har gjort det några år och mina valnötsträd växer bättre efteråt. Om du gör det i liten skala så har jag svårt att tro att någon granne blir sur
Tack för info. Nej, förhoppningsvis blir ingen granne sur. Skulle det ändå hända tänker jag att det är bra att känna till reglerna. Så jag fortsätter att läsa på.

Valnöt är ett av trädslagen jag vill prova i liten skala, tänkte föröka upp själv. 50-100 träd kanske.

Skogsola

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 jan-13 kl 08:27 »
 Det brukar ju vara så att man får göra nästan vad man vill bara man "samråder". Dvs talar om vad man tänker göra. Så jag tänker ringa till miljönämnden i kommunen och tala om att nu sprider jag femtio ton koskit i skogen. Så har man ryggen fri.

Aline

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 15 jan-13 kl 09:06 »
Skulle vara kul att se den granne som upptäcker de små bajshögarna. Antar att du inte kommer lägga ut ett tio cm tjockt skitlager i skogen.
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 15 jan-13 kl 10:37 »
Skulle vara kul att se den granne som upptäcker de små bajshögarna. Antar att du inte kommer lägga ut ett tio cm tjockt skitlager i skogen.
Såklart kommer jag bara att lägga små högar vid varje träd. Och på det nya stället är grannarna bra att ha att göra med. Hade problem med en granne på förra stället, hade han sett bajshögarna hade han säkert anmält.

@Skogsola: Ja, att kolla med miljönämnden är en bra idé. Det är bara det att det är ett stort samarbete här, mellan flera kommuner, så byråkratin är tyvärr besvärligare än den var när varje kommun hade egen miljönämnd. För invånarna alltså, de påstår att det blivit effektivare och bättre för kommunerna  ::).

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #19 skrivet: 15 jan-13 kl 16:45 »
Tack för info. Nej, förhoppningsvis blir ingen granne sur. Skulle det ändå hända tänker jag att det är bra att känna till reglerna. Så jag fortsätter att läsa på.

Valnöt är ett av trädslagen jag vill prova i liten skala, tänkte föröka upp själv. 50-100 träd kanske.

Jag kommer att testa att plantera turkisk trädhassel i år och då är det både köpta plantor och plantor som jag dragit upp själv från frön. Jag kommer att plantera 100-150 plantor till början och funkar det bra så sätter jag fler om några år. Kommer även att testa med kinesisk trädhassel som växer snabbare och blir större.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser