Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgnedärvning  (läst 6890 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Färgnedärvning
« Svar #20 skrivet: 10 apr-07 kl 18:03 »
Vi har flera gånger haft fläckiga eller spräcklige finullslamm, efter föräldrar med härstamningsbevis från fårkontrollen.

Vad säger Finulls föreningen om det ?
Är det verkligen godkänt eller ska såna djur genast slaktas ut ?

RASBESKRIVNING FINULLSFÅR:
Finullsfåret kännetecknas av hög fruktsamhet, goda modersegenskaper, hög mjölkproduktion och en mjuk, glansig, silkig samt finfibrig och finkrusig ull i de tre varianterna vit, svart och brun. Färgen ska vara enhetlig över hela kroppen.
http://www.finullsforeningen.com/
« Senast ändrad: 11 apr-07 kl 19:46 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anthea

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 10 apr-07 kl 20:33 »
Hej!

Jag har själv suttit i finullsföreningens styrelse och kan säga att det finns olika åsikter, både om färger och teckningar och om finullsfåret i övrigt, t.ex. huruvida man ska bevara eller utveckla rasen.

Många slaktar ut olikfärgade, men en del av finullsägarna gillar liksom jag finullsfåret i alla dess varianter!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #22 skrivet: 10 apr-07 kl 22:14 »
Samtliga mina lamm httills i år har blivit kolsvarta med vit panna, trots en salig blanding av färger och raser i flocken. Baggen var svart med vit panna, en korsning mellan svart finull och mycket spräcklig gute.

Det skall bli kul att se hur de ser ut om ett par månader när pälsen växt till sig. Hur många är fortfarande svarta (eller blekta) då.....

Jag skulle tro att de flesta visar sig vara grå i höst   ;)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

attefocratte

« Svar #23 skrivet: 11 apr-07 kl 13:27 »
I år har jag nästan bara vita lamm, trots lika många tackor av brunt svart och vitt. En bagge har bara vita anlag och han har fått hålla sig till de vita damerna den andra baggen har både svarta vita och bruna anlag trots detta har utfallet blivit mest vitt på de färgade tackorna.
Ett enda brunt lamm har jag fått och för övrigt ett spräckligt!
Brunt måste i alla fall vara ett vikande anlag!

leifhh

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 11 apr-07 kl 14:19 »
Två nya fina lamm idag. Men de fick mig att funder över vilken av baggarna de är efter....

Lite grunddata:
Tackan: korsning gute (1/2) - rya - finull. Svartfläckig i botten men med vit längre täckande ull och grått huvud.
Dominant bagge: korsning gute - svart finull. Svart med vit panna. Saknar horn.
Sekundär bagge: korsning värmland (1/2) - finull - ostfrisikt mjölkfår (1/8). Vit, med horn.

Tacklamm: helvit
Bagglamm: främst svart med grå buk. Vit bläs och "pandaögon". Stora tydliga hornutbuktningar.

Samtliga tidigare lamm har varit helt svarta med vit panna, tydliga avkommor efter den dominante baggen, men tror ni att dagens två småttingar kan vara efter den sekundära baggen? Eller är det bara lite genetiskt spökeri när 2 korsningsdjur mötts?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #25 skrivet: 11 apr-07 kl 16:12 »
Brunt måste i alla fall vara ett vikande anlag!
Vitt (wh) är dominant över både Svart (B) och Brunt (bb)
och alla andra färger också..

Många lamm som föds bruna är egentligen grå och när hösten kommer har det bruna blivit grått  ;D
så se upp med att köpa "bruna" lamm innan de blivit 4-5 månader, ni som tänker det.

Dominant bagge: korsning gute - svart finull. Svart med vit panna. Saknar horn.
Vad menar du med "dominant" bagge  ;)

Är Baggen äkta svart eller är han mörkgrå ?
-är han kolsvart nere i ullen närmast kroppen ?
-vilken färg har han på mulen kolsvart ?

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 12 apr-07 kl 11:36 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

leifhh

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 11 apr-07 kl 18:43 »
Vad menar du med "dominant" bagge  ;)

Är Baggen äkta svart eller är han mörkgrå ?
-är han kolsvart nere i ullen närmast kroppen ?
-vilken färg har han på mulen kolsvart ?

Nu är han i frysen... Även huvudet (alla benen skall till en osteologs referenssamling) så jag skulle ju kunna gå ut och kika...

Dominant, tja... Jag var på vippen att skriva alfahane men blev betänksam om det även gäller får. Han var helt klart den som vann dusterna mellan baggarna och den av baggarna som jag såg para sig.

Han var kolsvart ända ner i botten, topparna blev bruna när de solblektes, inte grå. Det var pannan som var vit, inte mulen eller nosen. Eftersom han blektes brun av solen så funderade jag tidigare på alla mina svarta lamm, om även de skulle bli brunblekta eller om de skulle bli grå.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #27 skrivet: 11 apr-07 kl 19:01 »
Wowh ! du har ett komplett får i frysen  ;D

Jag uttryckte mig lite dumt om färgen på mulen... :-[
jag menade själva huden på mulen (inte pälshåren) huden kan ju vara svart, eller beige.

Mvh Rosa

leifhh

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 12 apr-07 kl 11:24 »
Jag uttryckte mig lite dumt om färgen på mulen... :-[
jag menade själva huden på mulen (inte pälshåren) huden kan ju vara svart, eller beige.

Huden är ljus.

Wowh ! du har ett komplett får i frysen  ;D

I princip.....
Och nu när vi ändå är OT så kan jag passa på att nämna att det ligger en kremerad bagge i ett par glasslådor ovanpå samma frys...... Den kremerades som ett slags experiment eftersom jag var nyfiken på hur det går till och hur mycket som faktiskt blir kvar när man kremerar med öppen låga. Och nej, jag är inte morbid, bara arkeolog som vill förstå mer kring vad som blir kvar vid kremering efterom jag grävt ut en massa kremationsgravar från vår förhistoria och funderat lite på det hela. Tanken är att osteologen skall få de benresterna också, då har hon en uppsättning krmerade och en uppsättning icke kremerade ben från baggar av samma ålder.... Bra referensmaterial tyckte både hon och jag.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #29 skrivet: 12 apr-07 kl 12:48 »
När det gäller bruna får så skall man kolla på huvud och ben... är de bruna så är fåret antagligen brunt...

Finns ju oändligt många får med svart huvud o brun solblekt ull...
men kollar du då i botten av ullen så ser du att de inte är brun...

en del av de brun födda lammen kan visst ljusna så de blir ljus bruna som vuxna... men ben o huvud är fortfarande bruna...

här kommer en blid på helsinge baggen Olav som 4 månaders... lamm.. :)
Han är brun... fort farande eller hur Rosa!!!
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #30 skrivet: 12 apr-07 kl 12:52 »
här kommer också en bild på Olavs halv bror Brunullf...
Ha föddes lika brun som olav men ljusnade i botten ..
efter första klippningen så blev han ljus brun med brun man och bruna ben.
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #31 skrivet: 12 apr-07 kl 14:03 »
en del av de brun födda lammen kan visst ljusna så de blir ljus bruna som vuxna...

en blid på helsinge baggen Olav som 4 månaders. lamm. :)
Han är brun.. fort farande eller hur Rosa!!!
Hej gimskogen !
Givetvis är Olav fortfarande brun..var det igår i alla fall  ;D

Jag skrev inte att bruna lamm aldrig blir bruna...
som synes skrev jag att "många brun-födda lamm blir grå efter 4-5 mån".

Många lamm som föds bruna, är egentligen grå och när hösten kommer har det bruna blivit grått  ;D

Orsaken till det är att vissa bruna lammungar först på hösten får sin riktiga grå färg, är att det tar den tiden innan phaeomelaninet försvunnit !

Lägger in en bild på brunt lamm som blir grått också !
Mvh Rosa & "Olav"
« Senast ändrad: 12 apr-07 kl 20:03 av Rosa »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #32 skrivet: 26 apr-07 kl 19:54 »
En sån liten sötnos skulle jag kunna tänkt mig bland mina vita lamm! För det blev 8 st vita, inte en enda svart....  ;)

Men den här tjejen är inte svart
utan ett praktexemplar på lammunge som blir grå  ;D
Så jag hoppar att SMSa henne till dig  ;)
Mvh Rosa

Falin

• -
« Svar #33 skrivet: 01 maj-07 kl 21:14 »
Åh, jag är inte petig Rosa. Allt som inte är vitt går bra!  ;D

leifhh

• Gäst
SV: Re:Färgnedärvning
« Svar #34 skrivet: 08 mar-08 kl 20:09 »
Samtliga mina lamm httills i år har blivit kolsvarta med vit panna, trots en salig blanding av färger och raser i flocken. Baggen var svart med vit panna, en korsning mellan svart finull och mycket spräcklig gute.

Det skall bli kul att se hur de ser ut om ett par månader när pälsen växt till sig. Hur många är fortfarande svarta (eller blekta) då.....

Inlägget är från i fjor, men nu har skinnen från de jag slaktade kommit åter från beredning. Hälften blev bruna och hälften svarta. Inget som jag utan att kunna "rätt" terminologi skulle kalla grått, trots ett par renrasig pälstackor. Ett av de svarta hade iofs enstaka grå hår vilket gör att skinnet nästan ser ut som om det är av metall, ull av ryatyp förstärker det metalliska intrycket. Bäst kanske det beskrivs som oxiderat silver. Årets snyggaste utan konkurrens.

Problemet med bakgårdskorsning i en liten flock är att jag har smärre problem att upprepa resultatet även om jag skulle vilja  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 4 användare (1 dolda)
Nataks, Mattis Karlsson, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser