Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgnedärvning  (läst 6882 gånger)

Falin

• -
Färgnedärvning
« skrivet: 17 jan-07 kl 18:55 »
Hur nedärvs färg hos fåren?

Mina tackor är betäckta med en vit bagge, och hos de vita damerna antar jag att det kommer att blir vita lamm.  :) Men den svarta tackan? Finns det någon chans att hon får svarta lamm? Kan de bli fläckiga?

leifhh

• Gäst
Re:Färgnedärvning
« Svar #1 skrivet: 17 jan-07 kl 19:00 »
utifrån vad jag sett hos mina och grannarnas får i olika korsningar så verkar vit färg vara dominant, men mitt statistiska underlag är något begränsat....  ;)

queer

« Svar #2 skrivet: 17 jan-07 kl 19:11 »
Tidningen Allmogefåret har haft flera artiklar om det här ...

Själv förstod jag inte allt, men kanske Rosa eller Gimskogen kan förklara?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 17 jan-07 kl 21:42 »
Mina tackor är betäckta med en vit bagge, och hos de vita damerna antar jag att det kommer att blir vita lamm.  :)
Men den svarta tackan? Finns det någon chans att hon får svarta lamm? Kan de bli fläckiga?

Vitt är ju dominat på får.
Men om båda de vita föräldrarna har ett anlag för svart kan dom få svart lamm. 1:4
Om baggen har anlag för svart, kan du få svarta lamm efer den svarta tackan har han inte det blir dom vita ;)
Fläckiga nej - då jag antar att det är Finullsfår du tänker på här.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 17 jan-07 kl 21:44 »
Förra året hade vi enbart svarta/grå tackor och en vit bagge. Av lammen blev hälften vita och hälften svarta.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 17 jan-07 kl 21:46 »
Förra året hade vi enbart svarta/grå tackor och en vit bagge. Av lammen blev hälften vita och hälften svarta.
Då vet du nu mille att den baggen har ett anlag för svart  ;D

Mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 17 jan-07 kl 21:56 »
Jag tänkte nog på fläckiga får i allmänhet, Rosa.  ;D Menar du att bara finullsfår kan vara fläckiga?

Hur är det då med det homozygota anlaget? En vit bagge som inte har ett svart anlag är då homozygot för vitt? (Jag jämför med hästar här, det finns ju tex skäckiga hingstar som alltid ger skäckiga föl, oavsett stoets färg.)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 17 jan-07 kl 22:01 »
Jag tänkte nog på fläckiga får i allmänhet, Rosa.  ;D Menar du att bara finullsfår kan vara fläckiga?
Nej jag menade tvärtom  :D
Vad jag vet  :-[ finns inte fläckiga Finullsfår..Det är vitt, svart o brunt dom leveras i.

Färger på får är svårt  :-\
Samma genetiska anlag kan t.ex ge olika färg på fåret beroende på fårets ras..

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 24 jan-07 kl 18:03 av Rosa »

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 17 jan-07 kl 22:55 »
Kul att veta!

Rosa; vi skrev nog våra inlägg nästan samtidigt, jag såg inte ditt innan jag postat mitt.. :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 18 jan-07 kl 15:43 »
Mina dorset/finull, betäckta med texel, skulle de kunna bli fläckiga då? Fast det är ju inte fläckiga själva, utan helfärgade...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 18 jan-07 kl 17:44 »
Mina dorset/finull, betäckta med texel, skulle de kunna bli fläckiga då?
Nix...
Där har du nog väldigt liten chans att få något annat, än helvita lamm!
Kanske, kanske kan du få ett svart lamm....

Mvh Rosa  :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #11 skrivet: 12 feb-07 kl 00:13 »
Vad vore en färgtråd utan..färgbild  :D här ett grått tacklamm !

Som heter Grynet-Grå.
« Senast ändrad: 10 apr-07 kl 22:15 av Rosa »

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 12 feb-07 kl 01:00 »
En sån liten sötnos skulle jag kunna tänkt mig bland mina vita lamm! För det blev 8 st vita, inte en enda svart....  ;)
« Senast ändrad: 12 feb-07 kl 01:01 av Falin »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 03 mar-07 kl 15:04 »
En sån liten sötnos skulle jag kunna tänkt mig bland mina vita lamm! För det blev 8 st vita,

Vita lamm är också gulliga - kolla bara på TV reklamen för Lambi toapapper  ;D
Bara trist med grå får..
« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 15:05 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Falin

• -
« Svar #14 skrivet: 03 mar-07 kl 15:30 »
Jo, dom är jättesöta...men ack så svåra att skilja på!  ;D

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #15 skrivet: 04 mar-07 kl 22:38 »
Finullsfåren har ju avlats för att få enhetliga färg..under lång tid... men det finns bruna och svarta finull också.. tror det är de finska finullen som är färgade...

Om man vill så kan man läsa ppå gutefårens hemsida om färgnedärvning... inte alls helt enkelt...

Det är samma författare som skrev i allmogefårstidningen..

http://www.gutefar.se/pdf-hand/Hsid%2075-78.pdf

när det gäller allmogefår så är det så att de vita allmogefåren egentligen inte alls är vita utan oftast svarta men har vita tecken som täcker hela kroppen...

det gör att den vita färgen inte alls är dominant..
Men de är alltså egentligen inte vita det ser bara så ut...

tex är det ganska vanligt med rödbruna lamm som när ullen växer ut blit vita.. bara har brunt i nacken o på benen... när fåren klipps så framträder de bruna områdena..
ett gammalt anlag som avlats bort i de flesta får raser...

vilket ger att tex två vita roslagsfår kan få ett vit lamm o ett svart brokigt.

Om ni kollar min hemsida så kan ni se bildr på endel av mina lamm...
www.gimskogen.se
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 07 apr-07 kl 12:24 »
rödbruna lamm som när ullen växer ut blit vita.. bara har brunt i nacken o på benen... när fåren klipps så framträder de bruna områdena..
ett gammalt anlag som avlats bort i de flesta får raser...

Inte hos Finullen då  ;)
Finullsfårslammen jag fick, hade ganska ofta såna bruna fläckarna i nacken som försvann helt när lammet blev vuxet. Fanns inte ens kvar när fåret klipptes...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 07 apr-07 kl 12:40 »
 Hos mina Åsenfår som fötts "rådjursfärgade" som jag kallar det, finns färgen tyvärr bara kvar i ansiktet och på benen efter första klippningen, och där växer det ju ingen ull ;)
                                              Mvh
                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Anthea

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 apr-07 kl 09:44 »
"Vad jag vet   finns inte fläckiga Finullsfår..Det är vitt, svart o brunt dom leveras i"

Vi har flera gånger haft fläckiga eller spräcklige finullslamm, efter föräldrar med härstamningsbevis från fårkontrollen.

Här är årets fläckis med syskon och grå finullsmamma!

leifhh

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 apr-07 kl 09:57 »
Samtliga mina lamm httills i år har blivit kolsvarta med vit panna, trots en salig blanding av färger och raser i flocken. Baggen var svart med vit panna, en korsning mellan svart finull och mycket spräcklig gute.

Det skall bli kul att se hur de ser ut om ett par månader när pälsen växt till sig. Hur många är fortfarande svarta (eller blekta) då.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 2 användare
Staem, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser