Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Undrande...  (läst 2022 gånger)

LEK

Undrande...
« skrivet: 17 jan-07 kl 16:33 »
Hej!
Har en liten fråga då jag inte är helt kunnig på kaninfronten. Min dotter fick två dvärgvädurar, honor, i somras. De bor i en bra utebur. Tror de ganska nyligen blivit könsmogna och den ena kaninhonan rider på den andra ideligen. Frågan jag har nu är att i morse när jag tittade in i kaninburen är alla väggarna som sprayade av någon  sorts vit vätska :o. Vad kan det vara??? De var på alla väggar och högt upp på väggarna. Jag fattar inget ???

Tacksam för svar om någon känner igen detta.

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Undrande...
« Svar #1 skrivet: 17 jan-07 kl 21:51 »
Honor kan rida på varandra... men om hela buren är nedsprayad av urin (som blir vitt när det torkar) tycker jag det låter som om ena skulle vara en hane?

Även en van uppfödare kan ta fel på kön när kaninerna är små, så kolla en gång extra. På könsmogna hanar syns pungkulorna tydligt, plus att de har snopp  :P  ;)

Om båda ändå är honor så har jag inte en susning om vad det vita är. I vilket fall som helst skulle jag separera dem, men så att de fortfarande kan se varandra. Sällskapskaniner kan man sterelisera också, så kanske de kan fortsätta gå tillsamans.
Landsflykting i storstan...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 17 jan-07 kl 21:53 »
Hej!

Det brukar vara hanarna som kissar på väggarna, även ut genom gallret, och när det torkar blir det vitaktigt. De kan utveckla en oerhörd träffsäkerhet när man går förbi deras bur.
Dvärgkaniner blir könsmogna någon gång 3 till 4 månader gamla.
Är du säker på att det är två honor?
Om så är fallet så är ridningen ett dominansbeteende.
Var sin bur?

Edgar

sube

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 18 jan-07 kl 23:34 »
Det kan vl också vara så att ngn är brunstig?
Mina honor kan rida på sina ungar när dom är brunstiga.
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Pinglan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 jan-07 kl 23:57 »
Hejsan
Andra djur, tex kor, rider på varandra om de är brunstiga ... men då står den som är brunstig still !
så frågan är väl dels om det är honor och dels om den som "blir riden på" tycker det är ok?

Min snälla saktmodiga kaninhona blev helt annorlunda när jag tänkte mig att hon kunde gå i lösdrift med sin fd granne...
Helt ok när det var ett galler emellan, men ihop ... då började hon rida på "sin kompis" och om jag inte med säkerhet vetat att hon var hona så hade jag börjat undra (hon fått kaninungar) ... men sedan blev det bråk så pälsen virvlade runt ... den andra honans päls ...  :-\
Så nu går de i olika "kalvbås"

Hoppas allt ordnar sig - och eftersom jag blir lite nyfiken så hoppas jag också att du meddelar "upplösningen" här ;)

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 21 jan-07 kl 12:13 »
Jag skaffade en hona till min dvärgkanin som är en kastrerad hane. Honan var yngre och ej steriliserad/kastrerad. Hon red på honom och flög runt lägenheten och sprayade väggarna som värsta galningen. Brunstig intill galenskap, tolkade jag det som.

Jag såg till att hon blev steriliserad för att lugna ner henne och för att de skulle ha ett bättre liv tillsammans, samt att jag inte riktigt kan stå ut med att leva med kaninkiss rinnande längs väggarna.

2-3 veckor efter operationen slutade hon.  Min ovetenskapliga gissning är att beteendet berodde på brunst och/eller dominans.

En del veterinärer rekomenderar kastrering av kaninhonor för att förebygga cancer i livmoder och/eller juver senare i livet.

Om de är snälla mot varandra för övrigt så kanske du bör avvakta med att dela på dem. Det kan bli svårt att sätta ihop dem igen. Kaniner är gladare med sällskap.

Om du vill kastrera dina kaniner så hitta en veterinär som har kunskap om smådjur, så minskar riskerna vid operationen.
http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm

Mvh! / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

LEK

« Svar #6 skrivet: 21 jan-07 kl 14:15 »
Hej!
Tck för alla svar och ideér vad det kan vara. Jag har haft inne kaninerna och konstaterat att de båda är honor iaf. De verkar trivas ihop förövrigt och jag tror inte att det kissats mer på väggarna sedan den dagen jag upptäckte det. Jag tror att jag avvaktar så länge och ser vad som händer.

Tjipp o hej..  :)  

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 3 användare
Power4you, Sara Hildebrandt, SaraLo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser