Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggen betäcker döttrar  (läst 6480 gånger)

PeterHalmstad

• Halland
Baggen betäcker döttrar
« skrivet: 12 jan-13 kl 12:30 »
Min kära bagge rev ett stängsel och tog sig in till några tackor som inte skulle bli betäckta i år (min vallflock till hundarna). troligen har han redan satt på en av sina döttrar. Någon sade nån gång att EN generations inavel inte är någon panik, någon som vet mer om det?
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Baggen betäcker döttrar
« Svar #1 skrivet: 12 jan-13 kl 12:48 »
det är helt avgörande för vilka gener dina får ha.

Det är så att dom allvarligaste genetisk sjukdomarna kräver två gener för att bli aktiva, en från mamma och en från pappa

Nu har den här baggen redan lämnat en omgång gener, skulle han då ha en sjukdom och lämnat en sjukdomsbärande gen (det är ju bara 50% av föräldrarnas gener som barnen får) då så kan lammen bli sjuka.

Risken ökar ju för att den sjuk gen ska finnas i en så stor upplaga att lammet blir sjukt för varje gång man in-avlar, däremot kommer friska föräldrar dur alltid att enbart bära max 50% av de sjuka generna annars skulle dom själva vara sjuka/missbildade.

Så mitt råd är ta det lugnt du kommer med stor sannolikhet att få friska finna lamm om fem månader ;) din bagge behöver ju inte ens ha några dåliga/oönskade anlag  :-*
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #2 skrivet: 12 jan-13 kl 13:15 »
En generation är inte så farligt , vissa kallar det för linjeavel ;)..
Du behöver ju inte spara på dom lammen.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 jan-13 kl 14:12 »
Sånt har hänt mig med... Om lammen ser friska ut så är det ingen fara!!! Dvs om de växer bra och inte har någon missbildning, så skulle inte jag oroa mig. Och sannorlikheten att lammen är ok är stor.
Jag har faktiskt sparat ett sånt lamm till avel, det går också bra, eftersom nästa parning blir en utkorsning.

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 12 jan-13 kl 14:51 »
Min erfarenhet av linjeavel är att avkomman ibland blir mindre till storleken och dummare/mer bångstyrig till lynnet. Nu har jag inte så särskilt stor erfarenhet även om den sträcker sig över många år, så jag kanske bara har haft otur med mina linjeavlade lamm men det är i alla fall så det har varit med mina. Inget att spara eller sälja till avel m.a.o.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #5 skrivet: 13 jan-13 kl 10:26 »
Tack för bra svar. Jag gav upp ambitionen att ha en vallflock med fyra tackor i grannhagen till där baggen går. Släppte ihop dem i går em. Om jag skall ha det så måste jag ha bättre stängsel.

Är det för mycket begärt av baggen att han skall ha fyra tackor som han ser, känner doften av och som står och viftar med rumpan i ansiktet på honom på andra sidan staketet? Han kanske blir överstressad?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 13 jan-13 kl 10:32 »
Kan du inte kastrera några bagglamm istället, så slipper du "reta" din bagge och riskerar inte att få fler lamm än vad du tänkt.
Länk till mina lamm 2012

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 13 jan-13 kl 10:38 »
Om jag skulle vara i din situation så skulle jag hellre ha baggen i en hage som gränsade till dom betäckta tackorna. Om det är pga att baggen inte ska vara helt isolerad som du har honom i närheten av tackor?
Normalt har jag alla baggar antingen på vår andra gård eller på andra sidan av gården här hemma, då går dom ca 200 m från tackorna med huset och en lång lada emellan som gör att dom åtminstone inte ser tackorna. Jag skiljde just bort de två baggarna som gått i avel i år och har inte hunnit frakta iväg dom till baggflocken ännu, nu går dom i egen box hos tackorna som dom redan betäckt och det är hur lugnt och fridfullt som helst. Skulle jad däremot ha dom bredvid mina obetäckta vallningstackor vet jag inte riktigt vilken sorts stängsel jag skulle lita på ;)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #8 skrivet: 14 jan-13 kl 12:14 »
Kan du inte kastrera några bagglamm istället, så slipper du "reta" din bagge och riskerar inte att få fler lamm än vad du tänkt.

Menar du valla med kastrerade baggar?

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #9 skrivet: 14 jan-13 kl 12:19 »
Skulle jad däremot ha dom bredvid mina obetäckta vallningstackor vet jag inte riktigt vilken sorts stängsel jag skulle lita på ;)
Vi har en liten besättning, just nu 11 tackor och en bagge, Har inga bagglamm till sällskap åt honom.
Angående stängsel så förstår jag nu att jag begärde för mycket av honom att gå intill fyra obetäckta tackor.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #10 skrivet: 14 jan-13 kl 18:12 »
Menar du valla med kastrerade baggar?

Ja, det menar jag dom brukar inte bli dräktiga  :-*
Länk till mina lamm 2012

hustran

« Svar #11 skrivet: 14 jan-13 kl 18:25 »
vad jag förstår så är inte "inavel" ngr. problem. Varför skulle då de här bävrarna på 19oo- talet som importerades ....2 st. som tydligen är grunden till alla våra bävrar.Jag tror inte att våra får ligger illa tiil. Vad tror ni?

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #12 skrivet: 15 jan-13 kl 08:49 »
Ja, det menar jag dom brukar inte bli dräktiga  :-*
;D

Gullregn

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 jan-13 kl 09:04 »
Jag hade en bagge med tackor i en hage och hans döttrar i hage intill.
En dotter i hagen intill fick ett lamm.
Parning genom fårnät, hur tusan gick det till??
Lammet var piggt o friskt men fött utan ögon!
maximal otur.

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #14 skrivet: 15 jan-13 kl 09:08 »
vad jag förstår så är inte "inavel" ngr. problem. Varför skulle då de här bävrarna på 19oo- talet som importerades ....2 st. som tydligen är grunden till alla våra bävrar.Jag tror inte att våra får ligger illa tiil. Vad tror ni?
Jag vet inte hur inavelsläget är bland svenska får men jag kan tänka mig att det varierar mycket mellan besättningar beroende på fårägarens inställning och kunskap. Som jag förstått så parar man gärna individer av olika raser vilket borde vara genetiskt gynsamt.
Avel handlar ju till stor del om att se till att få lamm med samma (bra) egenskaper, man vill minska variationen. Samtidigt är det gynsamt för en art att ha stor genetisk variation, det skapar bra förutsättningar för framtida överlevnad.
Jag har också hört talas om att två bävrar gav upphov till hela svenska bäverpopulationen men då får man allt ha en hel del tur om det skall gå bra. Vi har ju heller inte sett "the end of the story" ännu. Inplanteringen gjordes på tjugotalet har jag för mig.

Gullregn

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 jan-13 kl 09:14 »
Jag vet inte hur inavelsläget är bland svenska får men jag kan tänka mig att det varierar mycket mellan besättningar beroende på fårägarens inställning och kunskap. Som jag förstått så parar man gärna individer av olika raser vilket borde vara genetiskt gynsamt.
Avel handlar ju till stor del om att se till att få lamm med samma (bra) egenskaper, man vill minska variationen. Samtidigt är det gynsamt för en art att ha stor genetisk variation, det skapar bra förutsättningar för framtida överlevnad.
Jag har också hört talas om att två bävrar gav upphov till hela svenska bäverpopulationen men då får man allt ha en hel del tur om det skall gå bra. Vi har ju heller inte sett "the end of the story" ännu. Inplanteringen gjordes på tjugotalet har jag för mig.

att para av två olika raser eller totalt icke relaterade linjer kan var dumt bereode på vad som finns bakåt i linjerna oavset ras.
jag hade två djur av helt olika linjer som aldrig möts, från 2 olika kontinenter, MEN dom hade bägge ett fel som fanns 4 generationer tillbaka och som avlats bort men som "blomstrade"
tillsammans!  :'(
(ej får)

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #16 skrivet: 15 jan-13 kl 10:14 »
att para av två olika raser eller totalt icke relaterade linjer kan var dumt bereode på vad som finns bakåt i linjerna oavset ras.
jag hade två djur av helt olika linjer som aldrig möts, från 2 olika kontinenter, MEN dom hade bägge ett fel som fanns 4 generationer tillbaka och som avlats bort men som "blomstrade"
tillsammans!  :'((ej får)
Om det gäller hundar så tänker jag på BBC programmet om hur utarmad  den genetiska var variationen är för åtskilliga raser i GB.  Är det så illa att det visar sig så här och att 4 generationer kanske från bägge sidor 4x2 förstärks och inte går att undvika ?  Finns samma problem på husdjurssidan?  Och hemlighålls verkligheten pga livsmedelsnyttan?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #17 skrivet: 15 jan-13 kl 11:50 »
tillsammans!  :'(
(ej får)

Allt kan hända men det måste vara väldigt ovanligt. Otur >:(
Risken att dåliga anlag möts är betydligt större om djuren har mycket gemensamt bakåt. Det är grunden för inavelsproblemet.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 15 jan-13 kl 12:04 »
Risken att dåliga anlag möts är betydligt större om djuren har mycket gemensamt bakåt. Det är grunden för inavelsproblemet.
Jo, visst är det så. Just därför kan det vara bra att inavla, för att kolla om det finns några recessiva anlag som är oönskade. Då kan man slå ut de föräldradjur som har det oönskade anlaget i enkel uppsättning.

Och även annars, om man bara inte har plats eller möjlighet att hålla flera handjur, så kan man ju välja att inavla i en generation, för att kunna behålla ett bra handjur ett år längre. Då går såklart de inavlade individerna till slakt, medan man kan spara de som inte är inavlade.

Det är som sagt väldigt ovanligt med allvarliga inavelsdefekter i första generationen, och skulle sådana dyka upp, då är det ju positivt (men sorgligt) så att man kan slå ut föräldradjuren med dåliga gener.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #19 skrivet: 15 jan-13 kl 13:40 »
Då går såklart de inavlade individerna till slakt, medan man kan spara de som inte är inavlade.

Det är som sagt väldigt ovanligt med allvarliga inavelsdefekter i första generationen, och skulle sådana dyka upp, då är det ju positivt (men sorgligt) så att man kan slå ut föräldradjuren med dåliga gener.
Jag förstår. Är det något man använder i husdjursavel, att inavla för att hitta och selektera bort individer med skadliga recessiva gener?

Jag kan nu lugnt invänta lammningar i juni då, lammen kommer troligen inte att ha två huvuden  ;D. Hade tänkt att vi skulle vara klara med lammningen då "men det blir aldrig som en tänkt sig".

Tack igen för alla spännande synpunkter och svar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser