Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till Plusgiro?  (läst 3817 gånger)

Glädjefrid

Alternativ till Plusgiro?
« skrivet: 17 jan-07 kl 14:43 »
Plusgiro tar en årsavgift på 820:-/år om man vill ha månadsspecifikation med posten. För vår förening, (vägsamfällighet) blir det en rätt stor kostnad i sammanhanget och jag anar att det finns fler i samma sits.
Min fråga är om någon känner till något vettigt alternativ till Plusgiro?
VH
RN

Hemikring

• Gäst
Re:Alternativ till Plusgiro?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-07 kl 14:55 »
Det kostar kosing om Plusgirot ska skriva ut saker. Jag brukar skriva ut ett kontoutdrag själv för varje månad som en sammanställning, utan kostnad. I e-Redovisning skriver jag ut varje transaktionsdag för sig.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 jan-07 kl 15:06 »
Plusgiro tar en årsavgift på 820:-/år om man vill ha månadsspecifikation med posten. För vår förening, (vägsamfällighet) blir det en rätt stor kostnad i sammanhanget och jag anar att det finns fler i samma sits.
Min fråga är om någon känner till något vettigt alternativ till Plusgiro?
VH
RN

68,33kr/månad tycker inte jag verkar så farligt......

Hemikring

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jan-07 kl 15:45 »
När jag nu tänker efter lite så antar jag att ni kör Plusgirot enbart på papper? I så fall tycker jag ni ska ansluta er till ePlusgirot.  Där är pengar att tjäna, som ni kan köpa en massa grus för!
« Senast ändrad: 17 jan-07 kl 15:47 av Hemikring »

Glädjefrid

« Svar #4 skrivet: 17 jan-07 kl 16:29 »
Plusgirot/ ePlusgirot tar ut 400:-/ år oavsett de skickar ut månadsredovisning eller ej, vill man ha pappersutskicket debiteras 35:-/månad "extra", då blir det totalt 820:-/år.

Jag fattar att det kostar att skriva ut och skicka månadsredovisning, men vad jag har svårt att förstå varför man ska betala för att Plusgirot "förvaltar" pengar utan ränta åt sina kunder?

Jag erinrar mig Postgirot som var en alldeles förträfflig uppfinning innan det såldes till Nordea...

Nu var min fråga om någon känner till något alternativ.

Hemikring

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 jan-07 kl 18:38 »
Tala med din bank då. Bank på Internet brukar vara billigare, om det nu finns för föreningar. Sedan finns ju Bankgirot, men jag vet inte alls vad det kostar.

Glädjefrid

« Svar #6 skrivet: 17 jan-07 kl 21:57 »
Jo jag har en så länge bara hunnit kolla med "min" bank Handelsbanken och de har ett alternativ som de kallar affärskonto vilket innehåller ett bankgiro + att de tar 1:50 per in/utbetalning...
Det skulle kosta 1.250:-/år

Nordea har ett företagarkonto som kostar 990:-/år men de hänvisar till Plusgiro.

Om jag driver en ekonomisk verksamhet med vinstintresse är det ju inte så mycket pengar, men varför denna "straffavgift" på ideella föreningar??

Det måste ju finnas mängder med små föreningar som inte har lust och råd att se sina fjuttiga tillgångar dräneras av giriga banker?

Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser