Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensam kossa/kossa med kalv  (läst 13401 gånger)

AnnaPanna

• Gäst
Re:Ensam kossa/kossa med kalv
« Svar #40 skrivet: 01 mar-07 kl 08:33 »
Sia - tack för tipset. Ska genast ta reda på var jag kan lära mig!

/A

Falin

• -
« Svar #41 skrivet: 01 mar-07 kl 14:02 »
Jag funderar bara på en sak.. mjölkkor.. kan dom bo på lösdrift?? Får dom inte mjölkstockning..eller nåt då?

Visst kan dom det! Men man får ju mjölka dem ett par gånger om dagen ändå, tex i en mjölkgrop. Eller så har man mjölkrobot, som har blivit populärt på sistone, där de får välja själva när de vill bli mjölkade. Eller så binder man upp dem på vanligt vis, helt enkelt.  :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #42 skrivet: 01 mar-07 kl 21:40 »
Jo, tänkte mest på en ko till husbehov o kylan..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anette i bugared

• -
« Svar #43 skrivet: 02 mar-07 kl 11:12 »
Jo, tänkte mest på en ko till husbehov o kylan..
Det är så jag har min ko. Helt på lösdrift, med ett vind-o regnskydd men aldrig i stall.
Under den tiden hon gav mjölk så mjölkade jag henne ute, även vintertid, sittandes på en pall i ibland ner till 25 minusgrader och gnistrande stjärnhimmel ovanför oss. Och aldrig att hon hade problem med kylan.
Juvret är helt täckt med tjock päls på vintern. Det var en speciell känsla att borra in händerna i den varma pälsen på juvret och dra mjölk ur spenarna.
När hon sedan sinlades, även det mitt i smällkalla vintern hände ingenting. Däremot kunde hon ibland bli lite inflammerad av insektsbetten på sommaren, men håller man bara efter och smörjer så går det bra också.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Frances

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 02 mar-07 kl 11:52 »
Låter undebart! Vad hade du för ras?? Antar att det funkar bättre med lantras än vanlig "mjölkkor"..?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 02 mar-07 kl 11:59 »
Tessmoliis vi får skaffa ett litet gäng med kossor och kalv, så får vi träffas där varje morgon och kväll med varsin pall ihanden.
Jag blir helt galen av längtan! Vet i tusan hur jag ska lösa det där med egen kossa!
/Anna

anette i bugared

• -
« Svar #46 skrivet: 02 mar-07 kl 12:26 »
Låter undebart! Vad hade du för ras?? Antar att det funkar bättre med lantras än vanlig "mjölkkor"..?
Hon är en fjällko, Fina heter hon. Blir som en svartprickig isbjörn på vintern med all päls. Inga horn, (en klar fördel med tanke på hur sällskaplig hon är), och oerhört lättfödd, blir tjock bara av att titta på maten.

Nu är hon sinlagd sen 6 år tillbaka, då jag började arbeta igen (nattsjuksköterska), men går som kel och trivsel ko. Hon höjer faktorn av livskvalite med åtskilliga procent.

Har börjat fundera på en ko till (vågar inte ta kalv på Fina igen efter ett allvarligt felläge förra gången), men får inget stöd i frågan pga tidsbrist....................

Vi får väl se, när veckan blir 8 dagar lång, så kanske............
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Lena A

« Svar #47 skrivet: 02 mar-07 kl 12:41 »
Jag håller med AnnaPanna ovan att man längtar efter en kossa.  :) Ja, hur fasen ska man lösa det.

Anette, går din Fina fortfarande enbart på lösdrift? Har du något kort på vind- och regnskyddet? Det vore jättekul att se hur du har löst det. Ett kort på Fina också skulle sitta fint.  ;)  Är det några nackdelar med henne? Hur verkar hon trivas ensam? Alla säger ju att man för det mesta alltid ska ha två (eller fler) av en sort.  Jag har ett par får, men de är ju inte kossor  :-\

Som parentes kan jag säga att jag har en kanin som alltid varit ensam och som jag inbillar mig har det ganska bra. Hon har sällskap av katten och hönorna som ibland gör ett besök hos henne. På sommaren är hon utomhus i en större hundbur. Jag vill inte jämföra en ensam kanin med en ensam kossa, men ändå.  :-\

« Senast ändrad: 02 mar-07 kl 12:45 av Lena A »

anette i bugared

• -
« Svar #48 skrivet: 02 mar-07 kl 13:07 »
Fina går fortfarande på lösdrift. Vi har byggt 2½ väggar med tak mot en befintlig byggnad, ett gammalt torp, så det är alltså 3½ väggar o tak. Ca 5x2½meter. Vi ströar med spån, s.k. djupbädd, men till nästa vinter skall vi bygga ett likadant skydd på andra sidan torpet eftersom det är svårdränerat där hon går nu, hon trampar sönder för mycket när det är blött.  Hon går ihop med en Gutebagge, och det fungerar bra, dom trivs ihop, så dina får räcker säkert som sällskap åt en ko.

Ev. nackdel är då att hon är rätt envis. T.ex. fick jag bara mjölka henne från ena sidan, förmodligen ver hon van vid det. Hon är också väldigt sällskaplig, vilket inte är helt o.k. när hon brunstar. Då får man ha en pinne med sig i hagen för att freda sig. Annars kan jag inte komma på nåt.

Jag återkommer med bilder när de som kan det där med att ladda in bilder är hemma.

Frances

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 02 mar-07 kl 13:58 »
Citera
Tessmoliis vi får skaffa ett litet gäng med kossor och kalv, så får vi träffas där varje morgon och kväll med varsin pall ihanden.

AAh.. låter helt fantastiskt ;D

Det är ju det med att få tid för mjölkningen.. allra helst om man vill åka bort nån gång... ???

Plats har vi hur mycket som helst, det är minsta problemet..

Frances

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 02 mar-07 kl 13:59 »
Man får bli pensionär först kanske..? ::)

Falin

• -
« Svar #51 skrivet: 02 mar-07 kl 16:18 »

Det är ju det med att få tid för mjölkningen.. allra helst om man vill åka bort nån gång... ???

Tid ja... Vi har ju amkor, men just nu är det en som jag måste mjölka ur litegrann då och då, och JÄDRAR vad jobbigt det är när man inte är van!  :o Ett par fjuttiga deciliter, sen måste jag vila handen...

Psst, Anna, hon och hennes kalv börjar bli rätt billiga nu...  ;) ;D
« Senast ändrad: 02 mar-07 kl 16:20 av Falin »

Pelargon

• Gäst
Re: råmar
« Svar #52 skrivet: 02 mar-07 kl 17:29 »
Hon är också väldigt sällskaplig, vilket inte är helt o.k. när hon brunstar. Då får man ha en pinne med sig i hagen för att freda sig.

Hmm...min granntant har några Fjällkor och 2 av dom ylar (råmar) så det hörs över hela byn, när dom är brunstiga ! (3 dagar)

Får man en sån Fjäll så fungerar det inte så bra att ha kon obetäckt.. grannarna lär tröttna redan andra gången kon brunstar  8)

anette i bugared

• -
Re: råmar
« Svar #53 skrivet: 02 mar-07 kl 17:45 »
Hmm...min granntant har några Fjällkor och 2 av dom ylar (råmar) så det hörs över hela byn, när dom är brunstiga ! (3 dagar)

Får man en sån Fjäll så fungerar det inte så bra att ha kon obetäckt.. grannarna lär tröttna redan andra gången kon brunstar  8)
Ja det stämmer. Det låter som nåt urtidsdjur som brölar oavbrutet i hagen. Våran brunstar över rätt snabbt, men i minst 24 timmar var tredje vecka, eller så, håller hon på.
För min del så gillar jag  när "ko-sången" ekar nerifrån hagen.

anette i bugared

• -
« Svar #54 skrivet: 03 mar-07 kl 20:05 »
Jag håller med AnnaPanna ovan att man längtar efter en kossa.  :) Ja, hur fasen ska man lösa det.

Anette, går din Fina fortfarande enbart på lösdrift? Har du något kort på vind- och regnskyddet? Det vore jättekul att se hur du har löst det. Ett kort på Fina också skulle sitta fint.  ;)  Är det några nackdelar med henne? Hur verkar hon trivas ensam? Alla säger ju att man för det mesta alltid ska ha två (eller fler) av en sort.  Jag har ett par får, men de är ju inte kossor  :-\

Som parentes kan jag säga att jag har en kanin som alltid varit ensam och som jag inbillar mig har det ganska bra. Hon har sällskap av katten och hönorna som ibland gör ett besök hos henne. På sommaren är hon utomhus i en större hundbur. Jag vill inte jämföra en ensam kanin med en ensam kossa, men ändå.  :-\

Här är en bild på Fina när hon står med huvudet ut genom foderinkastet. Artur, baggen skymtar också.
Lite kan man se hur vindskyddet är vidbyggt till torpet.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 04 mar-07 kl 19:34 »
Åhhhh. vad fin!

/A

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #56 skrivet: 04 mar-07 kl 22:59 »
Kossor är som känsligast när de är nykalvade... det viktigaste är att e inte blir kalla om juvret... så om du vill ha dem på lösdrift ute så är det mycket viktigt att de har dragfritt med mycket halm... när de är nyklavade...

Men detta kan man ju på verka genom att släppa till tjuren efter midsommar . då kommer ju kossan att kalva fram i april året efter... och inte mitt i vintern...

då kan du i stället sina ner henne när det är sim kallast...
  dräktiga djur är ju mykcet varmare också ...

Och även om kossan hade felläge förra gången så betyder det inte att hon kommer att få det igen...

Tänk på att använda tjurar som ger små kalvar... mest
 viktigt på kvigor...
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

anette i bugared

• -
« Svar #57 skrivet: 05 mar-07 kl 10:06 »
Kossor är som känsligast när de är nykalvade... det viktigaste är att e inte blir kalla om juvret... så om du vill ha dem på lösdrift ute så är det mycket viktigt att de har dragfritt med mycket halm... när de är nyklavade...

Men detta kan man ju på verka genom att släppa till tjuren efter midsommar . då kommer ju kossan att kalva fram i april året efter... och inte mitt i vintern...

då kan du i stället sina ner henne när det är sim kallast...
  dräktiga djur är ju mykcet varmare också ...

Och även om kossan hade felläge förra gången så betyder det inte att hon kommer att få det igen...

Tänk på att använda tjurar som ger små kalvar... mest
 viktigt på kvigor...
Ang. felläget förra gången. Gången dessgörinnan så fick hon tvillingkalvar och de hakade liksom fast i varandra så det var problematiskt och tog lång tid att få dem ur henne. Den ene av kalvarna hade dessutom vattenskalle och fick avlivas. Så nästa gång, den senaste, var det som om hon var liksom uttänjd i bukmusklerna av tvillingkalvningen, trodde veterinären. Hon var inte värksvag, men kalven gled hela tiden tillbaka, trots veterinärhjälp. Han föddes så småningom död.  

Så vi är rädda för att det skall gå illa ännu en gång, trots att vi gärna tog kalv efter henne igen. Det är nu sex år sedan hon kalvade senast.
Är vi rädda i onödan tror du?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #58 skrivet: 06 mar-07 kl 00:24 »
Är det 6 år sedan så skulle jag nog inte betäcka henne igen.. dessutom brukar det vara svårt att få kor som inte kalvat på flera år och inte mjölkar att bli dräktiga... de blir ju ofta ganska feta på sommar betet...

skulle hon bli dräktig så har ofta feta kor svårare kalvningar...

Men kossan får väl vara kvar som pensionär... det är nog bästa att skaffa en annan ko o betäcka i stället..

Jag skulle inte göra det...
 :) :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

anette i bugared

• -
« Svar #59 skrivet: 06 mar-07 kl 07:26 »
Är det 6 år sedan så skulle jag nog inte betäcka henne igen.. dessutom brukar det vara svårt att få kor som inte kalvat på flera år och inte mjölkar att bli dräktiga... de blir ju ofta ganska feta på sommar betet...

skulle hon bli dräktig så har ofta feta kor svårare kalvningar...

Men kossan får väl vara kvar som pensionär... det är nog bästa att skaffa en annan ko o betäcka i stället..

Jag skulle inte göra det...
 :) :)
Nej precis, hon får gå här och bara vara trevlig och vacker.

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser