Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensam kossa/kossa med kalv  (läst 13304 gånger)

anette i bugared

• -
Re:Ensam kossa/kossa med kalv
« Svar #20 skrivet: 25 jan-07 kl 20:21 »
När vi flyttade till vår gård så uppfyllde jag en gammal dröm; att skaffa ko. Det blev en fjällko. Världens vackraste!!!!!!! Känslan av att för första gången mjölka sin egen ko var obeskrivlig. Hon var dräktig och fick kalv några ggr innan vi tyckte att hon skulle pensioneras. Tyvärr var jag tvungen att sinlägga henne eftersom jag fick ett nytt jobb.
Nu går hon som trivsam prydnads-ko. Till sällskap har hon en gutebagge. Hon har ett vindskydd med spån som strö.
Vinterhagen är liten , ca 500 kvm, detta pga att hon trampar sönder marken så illa.   Vi har hägnat in en bergsknalle till vinterhage i anslutning till "ligghallen" som är ca 2,5 x 5 meter och som hon delar med baggen. Enl. djurskyddsinspektörerna som var här förra året var det en jättebra hage.
På sommaren går hon ihop med våra hästar.

Fjällkon är en favorit då jag tycker att det är stora fördelar att slippa hornen och fjällrasen är oerhört lättfödd. Hon blir tjock bara hon tittar på fodret. Jag tycker också att det är mycket lättare att hålla ko än får.

5000 kvm räcker säkert och om du behöver köpa till foder även på sommaren så tror jag att du kommer att tycka att det är värt det. Kanske nån markägare i närheten låter dig gallra ris och lövsly, vilket kossor älskar och mår väl av.

4x4 meter verkar stort, kan du kanske dela av utrymmet så att foderbordet hamnar i ena delen ( och kossan i den andra) eller blir en del av en vägg. På så sätt fick du ett utrymme för kossans sällskap på köpet.

Nej, stirra dig inte blind på svårigheterna. lev ut din dröm och om det skulle visa sig att det går åt skogen så har du i allafall en erfarenhet som heter duga.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anette i bugared

• -
« Svar #21 skrivet: 25 jan-07 kl 20:26 »
En sak till som jag kom på.
Vår ko mjölkade ca 20 liter om dagen, fet, fet mjölk. Överskottet kan du m.a.o. ge dina grisar. Så gjorde vi.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Lena A

« Svar #22 skrivet: 28 feb-07 kl 10:23 »
Anette, din fjällko verkar ha det bra och visst blir man sugen på en kossa!  :) Varför tycker du att det är lättare att hålla ko än får?

Vi har 2 får och jag tycker de sköter sig själva. Jag byter fållor till dem ibland på sommaren och på vintern har de ett uthus med utemöjlighet (ca 20-25 kvm) som de är i.

Vi har inte så mycket mark så möjlighet att ha många djur finns inte. Att utfodra extra med hö pga brist på bete är inga problem.

En "prydnadsko" låter inte så dumt.  ;)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 28 feb-07 kl 10:28 »
Problemet är att vi i sverige inte får ha kor som t.ex hästar i en hage med höfoderhäck.
Nötkreatur ska ha tillgång till bete...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

anette i bugared

• -
« Svar #24 skrivet: 28 feb-07 kl 11:17 »
Lena A: Vi tycker det är enklare med ko på så sätt att det är lättare att stängsla för ko, våra får var experter på att rymma, oavsett hur tätt vi än hade trådarna och trots "tjur"-aggregat. De gick igenom, hoppade, kröp, o.s.v. Våra marker är väldigt kuperade, så det fanns alltid nåt ställe där de såg en väg ut. Vi har stora hagar med mycket att äta, men grannens gräsmatta eller mina grönsaksland utgjorde en alltför stor lockelse. Kanske hade vi fel ras eller bara otur, men vi hann bli så less att vi sålde av alla utom baggen.

Jag saknar verkligen mina får,särskilt nu i lamningstider. Suck!!!

Grimla; Du har helt rätt i att kor skall ha bete att gå på, men stödfodring är väl o.k. Plus att löv och träd på rot också räknas som grovfoderbete, så bedömningen blir utefter hur den egna beteshagen ser ut och kan utnyttjas bäst, eller vad säger du?.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 28 feb-07 kl 12:46 »
Grimla; Du har helt rätt i att kor skall ha bete att gå på, men stödfodring är väl o.k. Plus att löv och träd på rot också räknas som grovfoderbete, så bedömningen blir utefter hur den egna beteshagen ser ut och kan utnyttjas bäst, eller vad säger du?.
Jo jag säger att det finns väldigt strikt beskrivet vad som är ok enligt djurskyddslagen/tvärvillkoren  ;)  Löv och träd är aldrig bete !
Bete ska vara gräsbevuxet till 80% (tror det är 80%) för att vara ok.

Man kan inte som till häst ha en stampad jordhage med foderhäck.
Tror vi diskuterat detta i en tidigare tråd någonstans  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 28 feb-07 kl 13:40 »
Djurskyddsförordningen:

10 § Nötkreatur som hålls för mjölkproduktion och som är äldre
än sex månader skall sommartid hållas på bete.

11 § Andra nötkreatur än sådana som hålls för mjölkproduktion
skall sommartid hållas på bete eller på annat sätt ges
tillfälle att vistas ute.

Första stycket gäller inte djur som är yngre än sex månader och
inte heller tjurar eller djur som hålls i karantän. Förordning
(1995:1225).

[...]

3 § Djurskyddsmyndigheten får meddela föreskrifter om hur bete
enligt 10 och 11 §§ skall anordnas. Förordning (2003:1124).

L100:

32 § Landet indelas, då fråga är om att hålla djur på bete i enlighet med 10 och
11 §§ djurskyddsförordningen, i nedanstående tre regioner.
Region A: Blekinge, Skåne och Hallands län.
Region B: Stockholms, Uppsala, Södermanlands, Östergötlands,
Jönköpings, Kronobergs, Kalmar, Gotlands, Västra Götalands,
Värmlands, Örebro och Västmanlands län.
Region C: Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands, Jämtlands,
Västerbottens och Norrbottens län.
Betesperioden omfattar i region A minst 4 månader, i region B minst
3 månader och i region C minst 2 månader. Betesperioden ska vara sammanhängande
och infalla under tiden 1 maj - 1 oktober.

33 § Nötkreatur som hålls för mjölkproduktion ska anses hållna på bete om de
varje dygn förs ut på bete och har tillgång till betesmarken under minst 6
timmar. Andra nötkreatur med krav på bete eller annan utevistelse ska vistas
ute hela dygnet.
34 § Djurbeläggningen på betesmarken får inte vara högre än att ett växttäcke
bibehålls på minst 80 procent av arealen i den aktuella betesfållan.

Det finns alltså inget egentligt förbud mot att ha en sällskapsko i en hästhage med stödfodring. Däremot skulle jag inte tycka det var särskilt kul om jag vore ko.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #27 skrivet: 28 feb-07 kl 15:15 »
Det finns alltså inget egentligt förbud mot att ha en sällskapsko i en hästhage med stödfodring.

Man får ha en "icke mjölkande" (och icke digivande) ko i en hage med stampad jord.
(Själv skulle jag inte vara alltför säker på att det är den enda tolkningen av paragrafen.) Och i min värld ingick/ingår inte begreppet sällskapsko i grushage  :-[

Men om ...man nu tänker sig att ha sin ko på det viset, ska man komma ihåg att man kan inte söka några stöd typ bevarade av utrotningshotade raser, till den här "icke mjölkande sällskapskon" i grushagen....

anette i bugared

• -
« Svar #28 skrivet: 28 feb-07 kl 18:47 »
Kontentan verkar alltså vara:
-att man får, enl.lagen, ha nöt i beteshage där stödfodring krävs bara marken till minst 80% är bevuxen ,
-men att man får beväpna sig med goda argument till tyckare med åsikter om hur djur BÖR hållas enligt DERAS åsikter.

Har man bara ett eller några djur så är kanske förtjänsten, i form av tex BIDRAG, inte det viktigaste, utan just glädjen att ha en egen ko, få egen mjölk, få marken betad eller bara få nåt vackert och trevligt att titta på. Må sen vara i lite mindre hage med gott friskt hö och lite gräs och löv, eller med gräs till knäna, det är upp till var och en. Finns det sen en bergsknalle att stå på när myggen är som värst, eller regnet strilar ner så är lyckan fullkomlig.

Däremot har väl ingen talat om ko i grushage eller stampad jordhage,och det är det säkert ingen som tänkt sig heller.

Och Gimla, det finns säkert många saker som tagits upp i tidigare trådar,men saker o ting förändras, liksom lagar o förordningar. Nya åsikter o erfarenheter missas lätt om man inte kan ta upp ett redan diskuterat ämne i en ny tråd.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #29 skrivet: 28 feb-07 kl 18:57 »
Kontentan verkar alltså vara:
-att man får, enl.lagen, ha nöt i beteshage där stödfodring krävs bara marken till minst 80% är bevuxen ,
-men att man får beväpna sig med goda argument till tyckare med åsikter om hur djur BÖR hållas enligt DERAS åsikter.

Tyckarna i den här situationen dvs djurskydd och Eu-kontroll är inte motagliga för motargument  :-\ :-\

anette i bugared

• -
« Svar #30 skrivet: 28 feb-07 kl 19:08 »
Det är väl ganska uppenbart att det inte är om EU eller djurskydd  jag talar om, utan vanliga människor som har åsikter och som tycker sig veta bättre än vad lagen säger. Men dessa experter är väl något man får leva med.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 28 feb-07 kl 19:17 »
Grimla, du verkar ju ha erfarenhet av det här, till skillnad från en annan som bara läser innantill. Känner du till att folk får nedslag på beteshållningen trots att djurskyddsbestämmelserna uppfylls? Jag tycker spontant inte att reglerna är särskilt diaboliska. I vårt fall, om man även ser till de allmänna råden:

- vi bor i Sörmland, så det blir minst tre månader om året
 - sex timmar per dygn
 - utom vid ösregn och dylikt
 - ca 1666 kvadratmeter beteshage

Det är ju villkor man kan uppfylla om man bor i villa. ;-)

Nu har vi inga nöt, bara intresserad.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #32 skrivet: 28 feb-07 kl 19:39 »
Ja jag känner till fall där man har ansett att betestrycket är för stort för den lilla hage man har.Trots att det just för tillfället vid inspektionen fanns gräs på nästan hela ytan...

-sex timmar per dygn för mjölkdjur men 24 timmar per dygn för övriga  ;)

Hur kommer du fram till 1666 kvadratmeter beteshage  ???

Lena A

« Svar #33 skrivet: 28 feb-07 kl 19:53 »
Anette, tack för svar.  :) Du förstod precis vad jag menade.  :D Djur är underbara att bara titta på, när de går omkring i landskapsbilden.  Att ha djur är livskvalitet.

Jag menade alltså inte produktionsdjur som hålls för mjölkproduktion. Jag har inte ens tänkt på bidrag. Jag har inte nämnt grushage e.d.

Jag tycker fortfarande att en prydnadsko låter bra.  ;) Vi får se om och vad det blir, om någon alls.  ;)
« Senast ändrad: 28 feb-07 kl 19:56 av Lena A »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 28 feb-07 kl 21:33 »
Hur kommer du fram till 1666 kvadratmeter beteshage  ???

L100, Allmänna råd till 1 kap. 34 §:

Med hänsyn till växtnäringsbelastningen på betesarealen bör djurtätheten
normalt inte överstiga följande genomsnittsvärden:
Betestid månaderAntal mjölkkor/ha273645
Om bete endast anordnas under en del av dygnet kan djurtätheten ökas i
förhållande till den minskade användningen av betet. Vid extrem väderlek kan
djuren hållas inne hela dygn om det behövs för att skydda dem eller marken
från skador m.m.[/i]

Med tre månaders betestid blir det 6 mjölkkor/ha, eller ca 1666 kvm per styck.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 28 feb-07 kl 21:57 »
Vad roligt att se att min tråd lever, fast jag "givit upp" den.
Men jag kommer gladeligen tillbaka!

Jag önskar mig fortfarande en ko att få mjölka på morgonen!

Är kossor lättutråkade? Jag menar, tröttnar de på sin hage? Eller går de gladeligen omkring på sina kvm (1666 eller 5000 t.ex) varje dag och idisslar lyckligt? Eller behöver de förnyelse?

/A

Sirpa

• -
« Svar #36 skrivet: 28 feb-07 kl 22:01 »
Vad roligt att se att min tråd lever, fast jag "givit upp" den.
Är kossor lättutråkade? Jag menar, tröttnar de på sin hage?

Kossor är väl som får , finns det bara bete i hagen så tröttnar dom inte  ;D
Höns och Liljor i min trädgård.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 28 feb-07 kl 22:05 »
Ahh.. vad bra!

Sedan vill jag tillägga en sak till, som jag glömde i det förra inlägget. Jag har inga som helst intressen av att söka bidrag för mina djur. Däremot vill jag självklart följa de regler som finns, men om reglerna är utom sunt förnuft så kan jag oxå tänka mig att bryta mot dem....
Låter kanske hemskt, men jag gör det t.ex när det gäller min gris. Han är inga öronlappar, för då hade han inte haft några öron kvar eftersom han bor inne och då skulle fastna i soffkuddar etc. (Väldigt få minigrisar som har öronmärkning - fast det är olagligt).

/A

Sia

• Dalarna
« Svar #38 skrivet: 28 feb-07 kl 22:23 »
Kossor är väl som får , finns det bara bete i hagen så tröttnar dom inte  ;D

Jag har otaliga gånger jagat förrymda kvigor som har brytit sig genom stängslet på sensommaren när DOM till skillnad från husse och matte ansett att betet är för magert.

Svenska Blå Stjärnan har väl kurser i mjölkning och koskötsel om jag inte missminner mig?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #39 skrivet: 28 feb-07 kl 22:31 »
Jag funderar bara på en sak.. mjölkkor.. kan dom bo på lösdrift?? Får dom inte mjölkstockning..eller nåt då?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser