Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur nära kaminen kan hyllan stå?  (läst 6890 gånger)

Midvinter

• Dalarna
Hur nära kaminen kan hyllan stå?
« skrivet: 10 jan-13 kl 14:48 »
Hur nära vedkaminen kan jag ställa bokhyllan av trä? Går det bra att ställa den kant i kant med den vita isoleringsplattan som dom har satt upp på väggen bakom kaminen? (Väggen är träpanel)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Gullregn

• Gäst
SV: Hur nära kaminen kan hyllan stå?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-13 kl 14:53 »
Två olika saker.
Hur nära för at inte brinna.
Hur nära för att bibehålla sin finish.

En bokhyllas närhet skulle jag nog kolla med hur hög temperatur som når bokhyllan annars blir den lätt ful.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 10 jan-13 kl 15:00 »
Hade visserligen varit kul att kunna ge bort eller sälja när jag inte behöver den längre, men jag är inte jätterädd om bokhyllan. Tror den är spånskiva med ekimmitation som yta, eller något sånt.

Det är viktigast med brandsäkerheten.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 10 jan-13 kl 21:03 »
Sätt upp en termometer på väggen där du tänkt att hyllans gavel ska vara. Vet inte exakt vilken temperatur man kan rekommendera, men gissar på att om det är under 50oC när du eldar som värst, så är det ingen fara. Det kan bli problem med att limmet i hyllan släpper på sikt.

Vad ska du ha i bokhyllan? För böcker tål inte jättehög temp under längre tid, då kan pärmarna släppa och pappret bli sprött.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 10 jan-13 kl 22:45 »
Det beror ju också på hur mycket strålningsvärme just din kamin ger åt sidorna.
Jag har en kamin som är dubbelmantlad med luftkanaler på sidorna (Morsø 1440), den ger ifrån sig dels strålningsvärme rakt framåt och dels varmluft som stiger uppåt så det blir inte så varmt på sidorna av den. Jag har haft en möbel av fanerad spånplatta 40 cm bredvid kaminen i närmare 10 år och den har inte tagit någon skada alls av det.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 10 jan-13 kl 22:49 »
Jag har ett skåp av laminat som står ca 30 cm från kaminen, men det blir inte så varmt åt sidorna, värmen strålar framåt och uppåt så här är det ingen faa. Enklast är väl om du bara eldar på ordentligt en dag och helt enkelt känner efter med handen var det blir för varmt?

Midvinter

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 11 jan-13 kl 08:25 »
Det här är en relativt enkel järnkamin, ja jag får väl prova och se då. Hade väl egentligen tänkt att ha hyllan som avlastningsställe för alla saker som jag inte vet vart jag ska göra av. Rörigt är det här, jaaaaa...  :-[

Gottfrid

• -
« Svar #7 skrivet: 04 aug-13 kl 14:58 »
Ej isolerad kamin ,50 cm till brännbart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser