Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem ville köpa 5 ton ekollon 1946?  (läst 6883 gånger)

medskägg1

• Uppland
Vem ville köpa 5 ton ekollon 1946?
« skrivet: 09 jan-13 kl 22:49 »
Hej

Har verkligen gillat den här sajten ett bra tag och nu äntligen blivit medlem själv. Jag har en fråga som gnagt i mig sedan i somras. Den har som ämnet antyder med ekollon att göra. Jag bor på en tomt med en himla massa ekar och det blir följaktligen en massa ekollon till hösten. Jag skulle gärna äta upp dem och har provat att rosta, men det är helt oätligt. Förmodligen måste ekollonen malas till mjöl och sedan sköljas ett antal gånger för att kunna användas i någon matlagning. Det har varit alltför arbetsamt än så länge.

I somras när jag rev ett litet hus på tomten hittade jag en gammal DN från 1946 i en av väggarna. Där bland annonserna hittade jag följande under säljes:

Ekollon 5 ton, transport kan ordnas.

Där blev jag himla intresserad. Äntligen en öppning för mitt enorma ekollonöverskott.

Dock, 40-talet är ett tag sedan och jag kan inte föreställa mig varken vem som är köpare eller säljare. Jag menar, vem samlar ihop 5 ton ekollon? och vem tänker han/hon sig ska köpa?

Finns det någon som vet mera?

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Vem ville köpa 5 ton ekollon 1946?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-13 kl 22:54 »
Om de processas rätt så går ekollon att äta så kanske människor. Grisar gillar ekollon annars :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

häggmispel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jan-13 kl 23:12 »
det blir fin glöd av dom i vedspisen,  :)

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 10 jan-13 kl 00:29 »
...tack, nu kommer JAG undra. ;D

Ska man tro på Internet verkar det lite väl jobbigt att bereda fem ton ekollon åt sig själv. Men grisar äter dom ju, som sagts. Ollonsvin höll man väl inte så sent, men -46 är direkt efter kriget: Det kanske fanns behov av alternativa djurfoder?

ViolaArvensis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 jan-13 kl 00:41 »
Har för mig att min farmor pratade om att surrogatkaffe gjordes på ekollon. Kanske en storproducent?

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 10 jan-13 kl 00:59 »
Det fanns förr ett kaffesurrogat som hette EKO gjort på ekollon. Då gick det nog åt en del ollon.

http://www.svenskkaffe.se/Fragor-och-svar/Kategorier/Historia/Arkiverade/?archivePage=1&expand=3383

http://www.digitaltmuseum.se/things/kaffesurrogat/S-AM/AM.019457?query=kaffe&search_context=1&pos=13&count=717

Ollonkakao mot magbesvär. Innehöll kakao och rostade ollon.
Nordisk familjebok http://runeberg.org/nfbt/0342.html

Kanske du kan sälja dina ollon till de här odlarna de letar ju efter dem.  ;)
http://www.skogsaktuellt.se/?p=40912&pt=108&m=1422

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 10 jan-13 kl 07:01 »
En dum undran kanske... Men jag trodde ekollon var giftiga. För alla! Sen jag var liten har jag manats att ekollon kan man bara leka med och gångerna jag krattat ekollon i hästhagar är otaliga för ekkollon är jättefarliga för hästar.
Hur kan något i dom vara giftigt för hästar men grisar kan leva på?
Ännu något jag bara "tagit för givet" utan att undersöka själv bara för någon sagt något när jag var liten som sedan fastnat i bakhuvudet och fört över till mina barn!!!
--------------------------------------
http://

Hägglund

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 10 jan-13 kl 07:14 »
 ;D
Bor med sambo på landet med FFF och Isbarhöns. Blandrasfår och en Nordsvensk häst.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 10 jan-13 kl 07:15 »
Ekollon innehåller massa garvsyror så man måste rosta dem eller låta dem ligga i rinnande vatten ett bra tag. Har själv prövat att rosta ekollon i spanien, då av en ek vars ollon inehåller mindre garvsyror. Jag tyckte inte det var gott.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 10 jan-13 kl 08:54 »
Det var nödtider 1946, allt som kunde användas användes också. Ekollon gick till kaffesurrogat, djurfoder, skinnberedning. Allt var bristvara så man blev duktig på att ta tillvara det som fanns även om det medförde merarbete, billig arbetskraft fanns att tillgå i obegränsad mängd.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 10 jan-13 kl 09:02 »
En dum undran kanske... Men jag trodde ekollon var giftiga. För alla! Sen jag var liten har jag manats att ekollon kan man bara leka med och gångerna jag krattat ekollon i hästhagar är otaliga för ekkollon är jättefarliga för hästar.
Hur kan något i dom vara giftigt för hästar men grisar kan leva på?
Ännu något jag bara "tagit för givet" utan att undersöka själv bara för någon sagt något när jag var liten som sedan fastnat i bakhuvudet och fört över till mina barn!!!

Det är inte alls konstigt att en del ämnen är giftiga för vissa däggdjur men inte andra. Ta bara en sådan sak som att vi människor tål teobromin som finns i kakao samt något enzym som finns i lök, men båda dessa är mycket giftiga för hundar. Det beror helt och hållet på hur ämnesomsättningen fungerar, vilken naturlig bakterieflora vilket djur har i tarmen, vilka enzymer som bidrar till matspjälkningen osv.

AK Corall

• Småland
« Svar #11 skrivet: 10 jan-13 kl 09:06 »
Citera
Sen jag var liten har jag manats att ekollon kan man bara leka med och gångerna jag krattat ekollon i hästhagar är otaliga för ekkollon är jättefarliga för hästar.

Tydligen så är det först när eklöv och ekollon uppgår till ca hälften av hästens diet som de är riktigt farligt.

http://stud.epsilon.slu.se/2785/1/kangas_n_110609.pdf (Om giftiga växter för hästar).

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #12 skrivet: 10 jan-13 kl 09:22 »
Jag har haft ek i hästhagar och hästarna har inte varit ett dugg intresserade av ekollonen. Första åren som hästägare var jag livrädd för att jag skulle klanta till det och de skulle få i sig något farligt men som jag har lärt mig så är ekollonen bara farliga i stora mängder.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 10 jan-13 kl 09:24 »
Lite tips om användande av ekollon det verkar gå bra att använda även de omogna. Kanske kunde 5 ton användas till kaffesurr?
http://www.skogsskafferiet.se/ek/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Megasen

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 10 jan-13 kl 11:53 »
Här nere i Skåne har man utfordringsställen på många ställen för vildsvin. För att kunna skjuta dem sen... Likaså har man storjakt på flera ställen, både i Skåne och Smålan för att de är för många.
Ser att du bor i Uppland och har ingen aning om hur ni har det med vildsvin, men det kan kanske vara en idé att ta kontakt med lokala jägare och höra om det finns intresse att köpa för att mata svinen? Fem ton lär ju räcka ett tag...
Dessutom tycker jag det vore en grymt bra idé eftersom man på vissa ställen här nere matar med överblivet bröd vilket är fullständigt förkastligt och idiotiskt ur alla synpunkter, framför allt för svinen.

En annan tanke; blomsteraffärer? Till dekoration och fyllning i krukor? Eller till de som gör egna grupper, till påsk kanske? Bara att slänga i komposten sedan... 25 kr för en kasse? Synd det är så långt till Uppland!

Lycka till!
Bor mitt i stan med familj, hund, katter och höns.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #15 skrivet: 10 jan-13 kl 12:43 »
Megasen: Annonsen som diskuteras är från 1946  o:)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 10 jan-13 kl 12:54 »
Jag funderar lite på hur mycket fem ton ekollon är eggentligen? I liter? Känns ju som att fem ton borde ta lite plats;)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 10 jan-13 kl 16:56 »
Häromdagen var jag inne på en mekanisk verkstad på Tjörn. De hade en mystisk maskin där, som skulle exporteras, och jag frågade vad det var.

En maskin som skulle sortera ekollon!

Skulle till Polen, och fungerade på så sätt att ekollon med "liv" sjönk i ett vattenbad, och de andra flöt. Skulle till en plantskola i Polen som sysslade med ekuppfödning.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #18 skrivet: 10 jan-13 kl 16:59 »
Jag funderar lite på hur mycket fem ton ekollon är eggentligen? I liter? Känns ju som att fem ton borde ta lite plats;)

Hade det varit vatten, så motsvarar det 5 m3, och havre ca 9 m3. Någonstans däremellan borde det ligga.

Megasen

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 10 jan-13 kl 17:13 »
Jo, jag såg att annonsen var från 1946, men det står i inlägget; Där blev jag himla intresserad. Äntligen en öppning för mitt enorma ekollonöverskott., varpå jag spånade lite i vad man kanske kunde göra med så mycket ekollon idag.
Bor mitt i stan med familj, hund, katter och höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser