Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta shetlandsponny?!  (läst 4639 gånger)

EmblaAsk

Slakta shetlandsponny?!
« skrivet: 07 jan-13 kl 12:38 »
Funderar på ett bekymmer jag har..... Nämligen min shettis som har varit till salu hur länge som helst.... Eftersom det tydligen inte går att sälja honom till ett vettigt pris så kom tanken på att då slakta honom för att lösa frågan....

Jag tänker nämligen inte skänka bort honom och riskera att han blir vandringspokal, han är lite knepig om man säger så...:-)

Jag antar att jag inte får något betalt för att köra honom till slakteriet, då han är så liten. Troligen får jag väl betala för att dom skall ta honom... Jag vill inte heller gräva ner honom, utan ta vara på honom på något sätt.

Hästen är född 2009 och har funnits hos mig hela sitt liv, så jag tror inte jag klarar av att äta upp honom..... :( Men jag skulle gärna sälja honom till någon som vill äta upp honom, det har jag inte ont av.

Finns här någon som vill köpa hästkött?? Vi hjälps åt att bulta, ta ur och flå honom, samt partar upp kroppen, stycka får ni göra själva.

Eller finns här någon som vill köpa honom levande tro??? Hästen är snäll, men otroligt svår att lära saker, upprepar man inte nästan dagligen så "glömmer" han. Har han gått på bete några veckor tex så har han nästan glömt hur man blir ledd! Jag orkar inte med honom, utan blir bara less när jag ser honom eller ska hantera honom. Som sällskap funkar han, går att lämna i hagen själv, lättlastad och eg. inte så krånglig om man inte vill använda honom till så mycket. Han är valack och har pass. Kan ev tänka mig att lämna honom på foder, men vill helst bli av med honom på ett eller annat sätt...!

Blötsnö

• Östergötland
SV: Slakta shetlandsponny?!
« Svar #1 skrivet: 07 jan-13 kl 12:50 »
Framgår inte var du bor, men om du (som jag) bor nära Kolmården skulle jag valt att köra honom till djurparken för att bli rovdjursmat om det inte går att bi av med honom på ett trevligare sätt. Tycker det känns vettigare att de kommer till nån nytta än bara förstörelse. Hoppas dock att han kan få ett långt och lyckligt liv hos någon.

valleomia

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 07 jan-13 kl 13:00 »
Synd att du bor så långt borta, jag hade annars gärna tagit honom till slakt, Hade en travhäst som fick gå den vägen en gång för ca 2 år sedan och då hästen  rent av var livsfarlig att handha.. Hon gav familjen lite guldkant på tillvaron då vi kunde äta kött flera gånger per vecka (på den tiden var jag ensamstående med 2 barn och vikarierade inom vård)
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 jan-13 kl 13:14 »
Det går förvånansvärt lätt att äta upp sin egna häst också, även om man kanske inte tror det, men när köttet väl ligger på tallriken..är det bara..kött. jag skulle prova om jag vore du, det är ju inte sämre än att du får göra dig av med köttet sen om det verkligen inte går.

Jag slaktade en älskad häst som jag fött upp själv, men pga att han var en fd travhäst, så är det ju som det är att sälja/lämna på foder. jag provade hos ett par stycken olika men han riskerade att bli bara en vandringspokal så jag beslutade att lägga honom i frysen. I början var det givetvis mycket känslor kring det här köttet..men sen blev det bara kött, särskillt efter att det legat till sig ett par veckor i frysen först.

En shettis är trots allt hanterbar mängd kött.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

FM

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 jan-13 kl 13:26 »
Var finns han?

Nej jag skulle inte äta upp min lr annans häst. Jag skulle inte skänka lr sälja till det heller.

Jag har haft shettisridskola så är van vid shettisar. Är han frisk?
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Halte

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 jan-13 kl 13:34 »
Har du hundar? I så fall behöver du ju inte äta upp den själv.. Jag slaktade/styckade en större häst nyligen och vi valde av samma skäl som du att inte äta själva, men nu har vi i alla fall hundmat för nästan 1 år, vilket både är bättre föe hundarna och för ekonomin samtidigt som det inte kändes bortkastat med avlivningen

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 jan-13 kl 05:29 »
Finns djuret kvar så kan du skicka ett Pm till mig

mli79

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 jan-13 kl 15:08 »
Alltså, jag blir så glad när jag ser trådar som dessa. Människor som tar tillvara på sina egna intressen, tar ansvar för sina djur och kasserar minimalt. Tänker på så många andra forum där det florerar många hästmänniskor som nog hade dött om de läst trådstarten och alla bra svar... :o

Jag avlivade nyss en shettis som var gammal och på väg utför, lämnade in honom till Skånes Djurpark och fick betala 1 800:- Hade det varit en yngre ponny, som inte varit behandlad med något med livstidskarens, så hade jag gärna haft honom till hundmat. Min 6-åriga dotter som har vuxit upp med "sin" ponny sa till mig att hon tyckte att det var bra att lämna in honom till djurparken. "Bättre att mata vargarna där än att bara mata maskarna". Hon har så rätt :-)

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

piffpuffen

• Du har inte roligare än du gör dej!!
    • Västergötland
    • FireMoonHorses
« Svar #8 skrivet: 08 jan-13 kl 15:45 »
Intressant tråd. Har själv en mängd hästar och har absolut inte ont av att de går till slakt. Men vi har samma problem här, en ponny som knappast tror kommer bli en trevlig häst för någon. Vi hämtade henne på vinst och förlust som en projekthäst men jag tror tyvärr inte att ponnyuslingen någonsin kommer att gå att lita på.
Så min man tyckte helt sonika att vi gör korv ;) Dvs äter upp henne. För jag tror knappast heller att hon ger så många kronor om vi kör henne till slakt och med tanke på hur otroligt stressad hon blir av minsta lilla nya sak så känns det ganska elakt att hon skulle få sluta sin dagar så.

Vi föder upp och äter både kanin, gris och nötkreatur men jag är ändå lite kinkig med att äta häst. Barnsligt, javisst men ändå.
Hade nog utan större problem kunnat äta en häst jag inte kände ;)

Men som någon skrev så funkar de ju bra till hundmat också.

Så frågan är vad man ska göra? Att bara låta henne gå i hagen är enligt mig faktiskt helt meningslöst, då kan jag lika gärna ha ett eller flera djur som "gör någon nytta".

Bor vackert på en gård i Bitterna tillsammans med man och fyra barn. Har ett gäng hästar, stora och små.  Kaniner, hundar, grisar, höns, katter och marsvin.
Har alltid tusen nya ideér och tycker om att jobba för att uppnå mina mål.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 08 jan-13 kl 16:22 »
Alltså, jag blir så glad när jag ser trådar som dessa. Människor som tar tillvara på sina egna intressen, tar ansvar för sina djur och kasserar minimalt. Tänker på så många andra forum där det florerar många hästmänniskor som nog hade dött om de läst trådstarten och alla bra svar... :o

Tänkte precis samma sak! Tycker det är bra att man tar sitt ansvar, och jag är säker på att ägaren provat allt som går, men går det inte så går det inte, och istället för att hästen ska bli helt ohanterbar är det väl bättre att använda honom på annat sätt.
Jag säger som Frances, ge inte bort köttet utan lägg det i frysen. Känns det fortfarande omöjligt att äta om någon månad så ge bort det då istället:)

Valmet

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 jan-13 kl 16:23 »
När det blir dags att säga adjö till någon av mina hästar då ska jag minsann
lägga ut en annons här.
Skulle inte vilja skjuta eller äta min egen häst, men någon annan får gärna göra det.

Inte till mat åt mina egna hundar heller, fy fasen
Jag skulle tänka på hästen varje gång jag rotar i frysen :-X

Stor skillnad om man inte har en känslomässig relation till hästen.
En anonym pålle skulle nog slinka ner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser