Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Böld, alternativa huskurer.  (läst 6303 gånger)

Lilloxen

• "Lev i nuet"
    • Uppland
Böld, alternativa huskurer.
« skrivet: 06 jan-13 kl 20:21 »
Hur gjorde man förr?  Det finns ett ungdjur där jag arbetar som har fått en varböld på framsidan av bogen uppemot halsen, troligen ett sticksår som blivit infekterat. Djuret är piggt och äter har ingen feber eller något annat som märks på hälsostatusen. Vad Skulle man kunna göra på egen hand? Utan att blanda in dyra veterinärkostnader. Hur skulle man ha gjort förr?
Bor på gård med massa djur, hundar, katter, hästar får och naturligtvis en massa höns.

bjork

• Värmland
SV: Böld, alternativa huskurer.
« Svar #1 skrivet: 06 jan-13 kl 21:05 »
Brennesle.

Avkok av blad eller bark fra ask.Man kan også bruke friske knuste blader /bark direkte på såret.

Bland bockhornsklöver med litt vann og smör på såret.

Lykke til !
There is no way to happiness,
happiness is the way !

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 06 jan-13 kl 21:16 »
Är bölden öppen?  Om den inte blöder, kan du prova att spruta in väteperoxid (3 %) i öppningen.  Väteperoxid (H2O2) finns även koncentrerad, 30 %, och då måste den spädas!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lilloxen

• "Lev i nuet"
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 06 jan-13 kl 21:42 »
Den är öppen, men det kommer inte ut något om man klämmer på den. Varet är segt, själva svullnaden är ganska "köttig". Men det blöder lite ymmigt ibland.
Bor på gård med massa djur, hundar, katter, hästar får och naturligtvis en massa höns.

Westergårds

• till landet längtande läkare...
    • Närke
« Svar #4 skrivet: 06 jan-13 kl 21:47 »
Jag har hört rykten att man faktiskt fortfarande använder groblad på svårläkta sår på hudklinikerna. Men jag har inte sett det själv. Värt att prova kanske?

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 06 jan-13 kl 21:49 »
Väteperoxid är verksamt mot alla anaeroba organismer, vilket de flesta sjukdomsalstrande mikrober är.  Men det ska INTE in i blodbanan!!!

Är inte ett ungnöt tillräckligt värdefullt för att ringa upp en veterinär och be om råd per telefon?

Westergårds

• till landet längtande läkare...
    • Närke
« Svar #6 skrivet: 06 jan-13 kl 21:56 »
Väteperoxid är verksamt mot alla anaeroba organismer, vilket de flesta sjukdomsalstrande mikrober är.  Men det ska INTE in i blodbanan!!!

Är inte ett ungnöt tillräckligt värdefullt för att ringa upp en veterinär och be om råd per telefon?

Min bild är nog att väteperoxid dödar aerober också. Det har ju t.ex. god effekt på de aeroba Staph. Aureus i svinkoppor...

Men jag tänkte på en annan sak - honung!

Det finns ett par intressanta studier med honung: i princip en kompress indränkt i honung osm appliceras över sårområdet. Men det gällde ytliga, infekterade bensår. Har inte kvar artikeln tyvärr. Men poängen är att det höga osmotiska trycket i honungen (hög socker- etc- halt) torkar ut och dödar bakterierna. Sen ska det ju finnas andra antiseptiska ämnen i honung också. Svårare att få att funka på ett djupt sår, gissar jag...?

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 06 jan-13 kl 22:05 »
Jadå, både honung och vitlök innehåller naturligt mikrobhämmande ämnen.  Kul om just syre (som kommer löst när H2O2 "kokar") dödar även aeroba (syreälskande) mikrober.  Men jag undrar ändå, om inte en veterinär bör rådfrågas.  I morgon bitti är det ju till och med vardag!

Lilloxen

• "Lev i nuet"
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 06 jan-13 kl 23:19 »
Självfallet skall veterinär kontaktas. Var mest bara nyfiken på vad man skulle kunna göra. Djuret Finns på en mjölkgård så vet. är i stort sett en regel framför undantag.

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 06 jan-13 kl 23:32 »
Den är öppen, men det kommer inte ut något om man klämmer på den. Varet är segt, själva svullnaden är ganska "köttig". Men det blöder lite ymmigt ibland.

Vet att vanlig vitkål provats på svårläkta sår (på människa). Här finns en del andra förslag:
http://www.shenet.se/recept/saromslag.html
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 04 apr-13 kl 08:10 »
Aha, du menade mera "Hur gjorde man på den gamla goda tiden" ?  För det mesta hade båd' folk och fä mera ont ...  :(

bua

« Svar #11 skrivet: 04 apr-13 kl 08:25 »
Aha, du menade mera "Hur gjorde man på den gamla goda tiden" ?  För det mesta hade båd' folk och fä mera ont ...  :(

Det där stämmer bara till viss del. Undernärda och utslitna djur och människor hade mer ont och blev sjuka medan de som hade ekonomiska resurser till sig själva och sina djur hade nog inte mer ont än idag.

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 04 apr-13 kl 08:36 »
Idag har vi både antibiotika och anestesi.  Förr fick man ofta nöja sig med brännvin.  Men visst, många goda huskurer har fallit i glömska när det blev lätt att kalla på expertis.

Och ja, visst är det stor skillnad mellan rik och fattig.  Nu såväl som förr ...

bua

« Svar #13 skrivet: 04 apr-13 kl 08:42 »
Opiumtinkturer var inte helt ovanliga, men visst, brännvin var väl det vanligaste bedövningsmedlet för de flesta.
Antibiotika har förstås gjort stor skillnad men å andra sidan fick inte var och varannan människa cancer ens för 100 år sedan...
(sorry TS menar inte att kapa tråden).

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 04 apr-13 kl 08:52 »
Inte jag heller!

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #15 skrivet: 04 apr-13 kl 20:05 »
Antibiotika har förstås gjort stor skillnad men å andra sidan fick inte var och varannan människa cancer ens för 100 år sedan....
Vilket framför allt beror på att de inte levde tillräckligt länge. Vi får alla cancer om vi bara lever tillräckligt länge.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Caija

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 13 apr-13 kl 22:09 »
Vilket framför allt beror på att de inte levde tillräckligt länge. Vi får alla cancer om vi bara lever tillräckligt länge.

Det gäller alltså även alla fall av barncancer i åldrarna 0-15 år alltså?  ::)
Om träden börjar dansa - Låt dem dansa!

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 15 apr-13 kl 20:56 »
Det gäller alltså även alla fall av barncancer i åldrarna 0-15 år alltså?  ::)
Självklart inte, där är det andra mekanismer som gäller. Om cancerfall bland barn ökat vet jag inte., men jag antar att det inte var barnen Bua främst tänkte på när hen skrev "att var och varannan människa får cancer".
« Senast ändrad: 15 apr-13 kl 23:54 av Jenny på Björkkulla »
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 15 apr-13 kl 23:50 »
.
« Senast ändrad: 15 apr-13 kl 23:55 av Jenny på Björkkulla »

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser