Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjääälp! Kastrerad bock stångar min get, ordentligt!!!  (läst 5174 gånger)

Alice-Tore

• Gästrikland
Hjälp vad ska vi göra, bocken har fått snurr i huvudet och stångar geten, nu är det så att hon fått ont i bakbenet då han trycker upp henne mot väggen i stallet! Igår gjorde vi en avdelning och idag tog han sig in till henne o stångade henne igen.

Varför? Hur kan han bli så här? De har levt ihop i två år är 2,5år typ....

Måste vi avliva honom nu? Han är supersnäll med människor!!
Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

Sussilo

• Gäst
SV: Hjääälp! Kastrerad bock stångar min get, ordentligt!!!
« Svar #1 skrivet: 06 jan-13 kl 12:28 »
I vilket fall som helst måste du fixa så att geten kan komma undan och får vara ifred, innan hon blir rejält skadad. Oftast mår de bättre av att kunna gå ute.

Alice-Tore

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 06 jan-13 kl 12:31 »
Jodå, hon går ute och han fick vara kvar inne i sitt häng...,
Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

Alice-Tore

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 07 jan-13 kl 08:26 »
Ingen som har något förslag på varför han blivit såhär? bara vips?

Zadie

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 07 jan-13 kl 09:53 »

Inte så att deras utrymme blivit mindre av någon anledning? Om jag stänger in fel individer ihop på liten yta så blir det totalt kaos. Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig men tänkte att ni kanske tagit in dem av någon anledning och getterna är större än förra året så nu är det lite trångt? Att rymma in till geten för att stångas igen låter ju lite konstigt, men kanske han först inte ville vara ensam och sen igen hade problemet med att det känns trångt?

Kommer inte på något bättre som yttre orsak dvs från miljön eller något. Annars finns det väl lite fysiologiska problem som kan ge personlighetsförändringar också, typ hjärnblödning och sådant?

Om det var i en liten box de bråkade skulle jag minst, när geten är återställd, prova att släppa ihop den igen på större yta och se om det fungerar bättre innan jag gav upp!
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Alice-Tore

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 07 jan-13 kl 10:06 »
tack för att du tagit dej tid att klura lite med mej =)

Jo boxen och dess utrymme har varit den samma under hela tiden de bott hos oss... Bocken har varit lite matfixerad, alltså när vi givit dem mat i krubba, då har han gärna velat ha alla mat själv. Vår tanke blev då att vi skulle gränsa av deras inne box och göra två boxar i den så geten skulle få lite lugn och ro och även boken, inte lätt att springa och jaga maten i krubban...

Det har inte skett någon förändring alls i deras värld, det är just det som är konstigt.

I förr går så kom jag in i stallet och då står bägge och beteer sig konstigt, flåsar och stirrar på varandra... Jag avvaktar och kollar vad som händer... Bocken får då ett ryck och stångar upp geten i hörnet och hon försöker fly, gör allt för att komma undan.. han fortsätter...

jag avbröt med att ta ut geten från boxen och då börjar han att skrika efter henne (som vanligt)...

släppte ut dem i deras utehäng och det var lugnt en stund... men han var efter henne där oxå, men hon fick mer yta att komma undan på...

vi bestämde direkt att nu delar vi av boxen, det här funkar inte!

Sagt och gjort, allt fixat och klart, vi tar in dem och de verkar nöjda, dock lite förvånade =)

morgonen därpå står bocken och är paralyserad (ja nått sånt) och stångar väggen och grinden som vi byggt, han vill lixom åt henne.. hon står och stoppar in huvudet sitt till honom för att retas (så såg det ut), brydde mej inte särskilt mycket då jag visste att konstruktionen håller..

efter några timmar (två) så kommer jag ut igen och då är det highlife där IGEN... då har bocken lyckats få upp boxlåset (som visade sig vara värdelöst) och på nått sett har geten gått in till honom och blicit kvar där då grinden åkt igen efter henne... varför hon nu gått in till honom??
Han pangar på henne rejält så sakerna som står på hyllan på baksidan av deras box har fallit ner, han är frustrerad och hon är livrädd!

tar ut henne omgående och sätter henne i utehänget och han får vara kvar inne och lugna sig...

hur i  >:D kan han ha blivit så elak? bara sådär... fattar inte...

Måste påpeka att han är väldens snällaste mot häst, hund, höns och framförallt människor....

trassla

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 jan-13 kl 10:45 »
En ganska långsökt tanke, men kan det vara så att hon brunstar?

Alice-Tore

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 07 jan-13 kl 10:47 »
Ingen aning... Hur ser jag det? aaaa nu känner jag mej dum hahaha
kan han bli så fast han är kastrerad?

trassla

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 jan-13 kl 10:51 »
Man är aldrig för dum ;), hon blir lite orolig, viftar på svansen, och pratar kanske lite mer än normalt.
Sedan tänkte jag, att hon är inte dålig på annat vis (sjuk), som gör att han skall tala om för henne att det är han som bestämmer? Vem utav dem har varit ledaren? Ledargeten brukas oftast ses vara den som står högst på stenar och annat. Och jo då, bockar kan betäcka, fast utan resultat :D

Alice-Tore

• Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 07 jan-13 kl 11:07 »
=)

Hm.. det jag noterat är att hon lyfter på svansen när hon nosar på honom genom staketet/grinden... hon låter inte nått mer än hon alltid gjort... Hon är lite rödare/rosa i huden där bak ;) vet inte om det har någon betydelse...

Högst i rang... ja, bägge vill ju vara högt, men jag tror nog att bocken är den som gärna söker sig till de högsta punkterna, ex. så är det bara han som varit ovanpå foderhäcken vi gjort, det har inte geten...

han skriker om hon inte är i närheten, det gör inte hon...

Jussi_Björling

• -
« Svar #10 skrivet: 07 jan-13 kl 11:57 »
Jag har erfarenhet av att en get stångade ihjäl en annan get, tror båda var honor och den mindre om jag minns rätt avled, det var tjugo år sedan. Så vore jag i din situation skulle jag separera dem och kanske återförena dem om några månader, ev. öka fodermängden, och se om det behövs vitamintillskott. En del vitaminer gör ju människor och djur lugnare och brist gör dem "neurotiska" i beteendet.

Fodret de får kanske är torftigt på något sätt? Kanske betfor med extra mineraler och b-vitaminer skulle göra situationen bättre?

Mvh Andros

Alice-Tore

• Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 07 jan-13 kl 12:26 »
Tack Andros, jag tar dina ord i beräkning =)

De får både torrt hö och hösilage, de har fri tillgång... Mineraler får de oxå... men visst kan jag slänga på lite betfor i givan =) Blir det inte för mycket energi för dem då?

Jussi_Björling

• -
« Svar #12 skrivet: 07 jan-13 kl 12:43 »
Blir det inte för mycket energi för dem då?

Min tanke var att sockret i betforen gör dem energifulla på ett bra sätt och när energin lagt sig blir de harmoniska.

I naturen finns det vel söta rötter på berg jorden runt som getter äter om de var i vilt tillstånd? Det gör jag och de  kan ju påminna i smaken av betfor. 

Alice-Tore

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 07 jan-13 kl 12:44 »
 ;D

tack tack

Sussilo

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 jan-13 kl 17:15 »
Jag skulle undersöka bocken ordentligt för att så gott det går kunna utesluta att han har ont någonstans. Känn igenom hela honom, hals och hela ryggen, revben, ben och klövar, buk, kolla tänder, att han kissar normalt.

När det gäller foder räcker det som regel med ett bra hö, mineraler, "vanlig" + viltsaltsten, mycket ris och grenar + friskt vatten. Detta gäller för friska getter i normalt hull som inte är högdräktiga, digivande eller mjölkas, eller en bock som inte har många getter att betäcka. Är bocken frisk skulle jag inte tillföra mer energi i fodret till honom, utan se till att han får komma ut och röra på sig.

Kan de gå fritt ut och in från sin box till en hage och hur stor är den i så fall? Har du prövat lägga in rejält med tall-, gran- och enris, sly av de flesta slag i hagen, gärna hela träd med bark som getterna kan barka? Bark och grenar är en del av deras naturliga föda, inte söta rötter  :). Har de något att klättra på i hagen?

Visst kan geten vara i brunst och det kan påverka även en kastrerad bock särskilt om testiklarna inte togs bort, men det borde inte få honom att bete sig så här.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 08 jan-13 kl 02:29 »
Välkomna till gettavlan, Alice-Tore och Andros!  :D  Även jag tänkte ungefär som Sussilo, så jag skriver inget mer.  Så där ska han i alla fall inte bete sig, något är FEL.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Alice-Tore

• Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 08 jan-13 kl 13:28 »
Jag skulle undersöka bocken ordentligt för att så gott det går kunna utesluta att han har ont någonstans. Känn igenom hela honom, hals och hela ryggen, revben, ben och klövar, buk, kolla tänder, att han kissar normalt.

När det gäller foder räcker det som regel med ett bra hö, mineraler, "vanlig" + viltsaltsten, mycket ris och grenar + friskt vatten. Detta gäller för friska getter i normalt hull som inte är högdräktiga, digivande eller mjölkas, eller en bock som inte har många getter att betäcka. Är bocken frisk skulle jag inte tillföra mer energi i fodret till honom, utan se till att han får komma ut och röra på sig.

Kan de gå fritt ut och in från sin box till en hage och hur stor är den i så fall? Har du prövat lägga in rejält med tall-, gran- och enris, sly av de flesta slag i hagen, gärna hela träd med bark som getterna kan barka? Bark och grenar är en del av deras naturliga föda, inte söta rötter  :). Har de något att klättra på i hagen?

Visst kan geten vara i brunst och det kan påverka även en kastrerad bock särskilt om testiklarna inte togs bort, men det borde inte få honom att bete sig så här.

Hö och mineraler och saltsten har de... de har ett häng och de har numer varsin box.... de har varit vänner hela tiden till nu... och det är de som är konstigt! Jag har kännt igenom både henne och honom och inget tok, jag har iaktagit dem och kollat om de är hängiga eller om de avviker från det normala.... inte nått...

igår släppte vi ut dem på gården (som vi brukar göra, vi går ofta prommisar med dem och pysslar och grejjar med dem) och det var inte nå hellst problem, han visade inte en tillstymmelse till att vilja vara dum mot henne!
Om han mår dåligt, borde inte vi oxå åka på en smäll? eller att han hotar oss?

Nu verkar de båda vara väldigt lugna igen och det känns skönt!

Sussilo

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 jan-13 kl 14:01 »
Skönt att det är lugnt för tillfället. Men hur stort är hägnet då? Om bocken inte har ont kan jag tänka mig några olika anledningar till hans dumheter:

För litet utrymme
För mycket energi i bockens foder
Geten brunstar
Bocken är uttråkad och saknar bockkompisar att slåss med

Bäcka-Torparn

• -
« Svar #18 skrivet: 08 jan-13 kl 14:08 »
Ingen som har något förslag på varför han blivit såhär? bara vips?

Getter har en väldigt stark rangordning och det är ett naturligt beteende hos dom.

I ett stort hägn/fler individer fördelas ju stångandet på flera djur, men nu får ju, om jag förstått det rätt, geten ta alla smällarna.
Det ser ofta(st) värre ut än vad det är, men blir det för mycket vore det kanske lämpligt att sära på dom ett tag, så geten får vila upp sig.
(Tänkte på benet).

/Bäcka-torparn

(Edit: Läste nu, att du hade särat på dom. Och ja, att han är kastrerad är bara en garanti för tomma skott, beteendet behöver inte påverkas.)
« Senast ändrad: 08 jan-13 kl 14:11 av Bäcka-Torparn »
Torpare, jägare och fiskare.
Utedasset är mysigt, med utsikt över skog och äng.

Jussi_Björling

• -
« Svar #19 skrivet: 08 jan-13 kl 22:52 »
Bark och grenar är en del av deras naturliga föda, inte söta rötter  :).

Getter äter ju gräsrötter som kan växa på bergsklippor, och gräs med rötter på hedar.

Jag minns inte hur gräsrötter smakar men nån sötma finns det vel i dem? Lejontands rötter är ju beska men gräsrötterna är vel mildare? Jag ska testa när våren kommit.
Om getter äter lingonris så får de vel med rötterna?  Jag har ej ätit lingonrötter men de kanske är mer söta än beska?

Betor i vilt tillstånd där vilda getter kan leva, kan inneburit att getterna ätit betblasten med rötterna = " betfor."
Men betorna kanske inte är söta, där de växer i vilt tillstånd där getter kan leva vilt? Och på så sätt är de inte söta betablaströtter, men om de betorna är söta så är det ju söta rötter, som getter skulle äta om de hade tillgång till dem, kanske föredra framför bark och grenar. =)

Ordet betfor kanske endast betyder att det består av sockerbetor?

Om jag strimlar gulbetor kan det också kallas betfor?

Kanske behöver bocken som stångas få stångas, kanske kan du tillverka en getliknande figur som den kan få stånga av sig på? =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser