Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smart med lingon  (läst 1797 gånger)

jörmundur

• Medelpad
Smart med lingon
« skrivet: 06 jan-13 kl 10:06 »
Hej, vill bara förmedla ett gammalt tips från min familj om lingons förträfflighet. lingonsylt håller sig ju som bekant väldigt länge, så hemma hos oss så lade man ofta ett lager lingonsylt överst i burkarna med sådant som inte var lika "beständigt" som t e x inlagda päron, blåbärssylt  o s v.
då höll det sig ännu längre.

finns det fler som har samma tradition eller andra knep med lingon:?   o:)

Kan nämna som kuriosa att jag 2008 var i Norge, ock fick då serverad lingonsylt från 1985 som stått på burk sedan dess.  fräsch ock god var den.

/J
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Lena på Högen

• Dalsland
SV: Smart med lingon
« Svar #1 skrivet: 06 jan-13 kl 10:31 »
Vi har gjort likadant fast bara på äppelmoset. Mycket lättvindigare än paraffin.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 06 jan-13 kl 17:05 »
Hej, vill bara förmedla ett gammalt tips från min familj om lingons förträfflighet. lingonsylt håller sig ju som bekant väldigt länge, så hemma hos oss så lade man ofta ett lager lingonsylt överst i burkarna med sådant som inte var lika "beständigt" som t e x inlagda päron, blåbärssylt  o s v.
då höll det sig ännu längre.

finns det fler som har samma tradition eller andra knep med lingon:?   o:)

Kan nämna som kuriosa att jag 2008 var i Norge, ock fick då serverad lingonsylt från 1985 som stått på burk sedan dess.  fräsch ock god var den.

/J

Ja, det var smart! Kan man klara sig utan konserveringsmedel då, tro?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Westergårds

• till landet längtande läkare...
    • Närke
« Svar #3 skrivet: 09 jan-13 kl 18:11 »
Jag har intrycket att skälet är att just lingon innehåller så mycket bensoesyra, alltså väsentligen det samma som det natriumbensoat (även känt som E211) som används så ofta som industriellt konserveringsmedel.

Här står lite om mekanismen:

http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/natriumbenzoat.htm

Enligt den texten ingen extra hög halt i just lingon, men det har jag bestämt hört från ngt annat håll. Men hsh, enligt detta kan man dessutom kanske ha lingonen som "antikorrosionsmedel i frostskyddsvätskor" om man nu saknar ett sådant  :)

jörmundur

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 15 jan-13 kl 20:38 »
Ja, det var smart! Kan man klara sig utan konserveringsmedel då, tro?

Tja det verkar ju onekligen så.:)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Juniperus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 okt-13 kl 02:02 »
funkar även bra med ett lager honung över, vi gjorde så när jag var liten över äppelmoset.

Att hålla burkar och flaskor i rörelse är också effektivt för att förhindra bakteritillväxt. Att skaka och vända dom då och då hjälper förvånandsvärt bra, lärde mig detta i våras i Finland av en man som lever näst intill självhushållande och konserverar bär på detta sätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 3 användare
Dmslr, Galaxie, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser