Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fårskallar?!  (läst 2199 gånger)

drakvinga

• Småland
fårskallar?!
« skrivet: 04 jan-13 kl 11:45 »
hej
jag har fixat en vinterhage till mina får. dom har ett stort hus som är dragfritt och upphalmat. fri tillgång till ensilage ... MEN... dom rymmer hela tiden från den och tar sig in i deras gamla sommarhage som är blöt och kladdig och oskyddad..... visst får dom gå där men jag tycker det är djurplågeri och tycker dom ska gå i sin vinterhage..och jag kan inte få ihop hagarna eftersom dom ligger på oika sidor om landsväg... och huset går inte att flytta eftersom det är ett nybyggt fårhus och STORT med fundament som är gjutna och plåttak.... hur sjutton får jag dom att stanna i vinterhagen? om jag hade varit får hade jag tyck den varit bättre men dom ska ideligen rymma till sin stora sommarhage där dom blir kladdiga och blöta.... hur gör man. är rädd att om någon ser dom i sommarhagen så tycker domd et är djurplågeri att ha dom så på vintern.. visst det är snöfritt och så men dom ser ju ut som sju svåra år när dom är leriga och blöta... men mina får tycker visst något annat... tips mottagets tacksamt vinterhagen är hägnat med fårnät och metallgrindar, sommarhagen är bara tråd men dom går där ändå :( spelar ingen roll vad jag hägnar med.....dom ska BARA gå i sommarhagen .. (dom kanske längtar till sommaren  :'( )
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

PeterHalmstad

• Halland
SV: fårskallar?!
« Svar #1 skrivet: 04 jan-13 kl 12:14 »
Hur är kvalitén på ensilaget? Om de inte tycker om det kan det vara anledningen att de söker sis ut ur vinterhagen. Jag har fårnät och en eltråd på 50 cm. Eltåden gör att de inte vill gå nära stängslet. Hur tar de sig ut? Om de hoppar över är det svårt att få dem att sluta när de väl lärt sig. Det smittar också, andra tackor tar efter.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 jan-13 kl 13:19 »
Du får studera dom!!
HUR tar dom sig ut/över/under stänslet?
VAR någonstans forcerar de stängslet?
VEM är det som tar täten och drar med sig resten av flocken?

Är djuren nyinköpta? Kanske att du har köpt någon annnas problem.
En del kan inte med att slakta sina "Hoppe-tackor", kanske att de varit flasklamm (mycket troligt) och säljer dom istället vidare...

Om du kan identifiera en tacka som drar med sig resten av flocken - pröva då att stänga in henne i en box ;D, med höga grindar ;D och kolla om problemet kvarstår.
Om du ser var de går ut, förstärk detta avsnitt av stängslet.

Se det som ett forskningsobejkt (med dödlig utgång, för syndarna!!!)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

drakvinga

• Småland
« Svar #3 skrivet: 04 jan-13 kl 15:05 »
hej
jag har haft fåren i många år men i år verkar det vara extra besvärligt... dom hoppar. fårnätet är 1,30 och det är gutefår men dom skuttar enkelt över det... det verkar vara olika varje gång.. jag har två texeltackor och dom blir kvar eftersom dom är för tunga för att hoppa men resten av flocken studsar lätt och ledigt över...
ensilaget är vårt eget och det luktar och ser ok ut jag har försökt kolla... kanske vinterhagen är för liten? det är 10 djur. huset är ungefär 20 kvadrat och hagen är kanske 30*30 m? är det för lite för dom.. dom brukar inte röra sig mycket på vintern ändock men det är kanske för tight? om det är det de reagerar på?

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 04 jan-13 kl 15:28 »
Har vinterhagen varit på samma ställe hela tiden och hur är öppningen till fårhuset placerat?
Fåren kanske känner att dom har dålig uppsikt över omgivningarna och därför känner sig otrygga i vinterhagen?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 04 jan-13 kl 16:47 »
En god idé, Charlotte!
Kanske att du hade någon/några tackor som hoppade i höstas, men du ignorerade problemet :-[
De lär fort och villigt ut kunskapen till resten av flocken. Därför är det viktigt att få stopp på hoppandet så fort en tacka visar upp den begåvningen >:D

Jag hade en tacka som hoppade i hagen nere vid sjön i somras, men endast i den hagen. Hon fick inte gå där nere, utan jag tog hem henne. Hon fick några stadiga sällskapsdamer, som jag vet inte hittar på något fuffens och sedan fick hon åka med första möjliga slaktbil :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

drakvinga

• Småland
« Svar #6 skrivet: 05 jan-13 kl 20:40 »
hmmm jo kanske.....  ;D lättare att bara se en tacka som dummar sig när resten uppför sig...

funderar på att köpa elnät och sätta upp runt hagen... vad tror ni om det.. fungerar det bättre än fårnät utan ström...
synd att det ska vara så skii¤#%&t dyrt bara :( men det är det enda jag kan komma på... vill inte slakta av tackorna :(

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 05 jan-13 kl 20:51 »
Men inte 17 gillar får att bli blöta!  Det måste finnas någon stark anledning till att de inte vill vara i sitt nya fina torra hus med självservering.  Charlotte var inne på tryggheten, den är viktig för får.  Hur är det med närheten till folk?  Om de t ex är rädda för rovdjur, så kanske de vill kunna "larma" sina människor vid behov?

Eller har de helt enkelt inte hunnit "bo in sig" i den nya hagen?  Lukt är viktigt för får, de markerar sitt område med sin doft varje dag.  Det är speciellt ledarbaggens jobb.  Är han förresten med i flocken?

Rådjur eller andra konkurrenter kanske?  Som säger  " >:D >:D inkräktare, stick iväg fort som fan, innan vi gör mos av er!!!"  Nej, inte särskilt troligt, men någon riktig anledning måste det finnas till detta "korkade" beteende.

Jag utgår ifrån att det inte är så enkelt som salt eller vatten.  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

drakvinga

• Småland
« Svar #8 skrivet: 05 jan-13 kl 21:44 »
hmmm salt kanske... jag har haft en hästsaltsten..eftersom jag av snålhet inte åkte och köpte en får mineralsten här om sistone... ska försöka hägna dom lite större imorgon så dom ser huset ( där vi bor) det är i och för sig inte så långt men ändå... kan kanske vara vattnet eftersom det var ganska kallt ett tag så jag fyllde bara på morgon och kväll och så klart frös det på dagen imellanåt.... det är SÅ BRA med alternativ för man får alltid andras tankar och tips... så min lista för imorgon
1: hägna lite större så dom ser huset
2: mineralsten i huset
3: större vattenbalja
4: ny ensilage bal

det skulle väl vara fan om dom inte stannade då grrrrrrrrrrrrrr >:D
inatt får dom gå och tjura i den gamla sommarhagen så blir det nya tag imorgon...
Fler tips mottages tacksamt.. funderar fortfarande på elnätet....

Baggar.. hmmm... det går i och för sig två baggar i hagen.. en ny avelsbagge jag köpte för att föra in nytt blod och en årsbagge som vi inte hunnit slakta av än.... undras om det är dom som konkurerar ... fast jag har inte sett dom slagits eller något sådant...

nä och jag fattar också att dom inte gillar att bli blöta.. det är därför jag tycker det är så konstigt.. nu är det väl inte så himla blött i de högre parierna i hagen... jag har börjat fundera på om det är gräset dom vill åt... snön har ju smält och det är lite grönt från förra året som är framme på backen.. eller om det är någon slags mineral i jorden i sommarhagen.. skall tillägas att sommarhagen är 2 hektar stor med träd och ängar så det kan ju vara vad som hellst dom är ute efter.. eller bara tryggheten kanske... eller äppelträden som dom börjat barka i hagen även fast jag lindat dom med nät...  ::) något är det som jag inte fattar i alla fall ???

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 05 jan-13 kl 22:12 »
GRÄS??  Kan dom välja mellan gräs på marken och konserverat gräs i en foderhäck, så väljer dom i regel det "riktiga" gräset - i alla fall delar av dagen.  För mig låter detta som den enklaste förklaringen.

Skulle dom kunna gå i sommarhagen delar av dagen, och sen du lockar in dem i vinterhagen med huset när det skymmer?  Lite kraftfoder brukar göra susen.

Två baggar borde räcka för att tackorna ska känna sig trygga.  Hur mycket dom än slåss, så inte brukar resten av flocken inte bry sig om det.

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 05 jan-13 kl 22:24 »
Jaha, gräset drar nog, tänkte inte på det.
Här har vi flera decimeter snö ovanpå gräset...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

zeina66

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 05 jan-13 kl 22:30 »
Det är bra att du har en "att-göra-lista".. men en sak som faktiskt är viktigare,det är att du kan känna dig trygg med att djuren är i den hage du placerar dom i !!
Du har många bra råd här på forumet men det kanske är dags att sluta och dalta när din lista är avprickad ifall de fortsätter rymma.

Jag skulle nog börja med att fixa staketet,en tråd innanför på distansisolatorer på 30 cm höjd samt en tråd 10 cm ovanför fårnätet. Kontrollera att du har bra spänning så att dom får stötar...stötar...stötar. Lämpligt aggregat?

Har du sedan problem med rymmare ändå så får du slakta bort dom som inte kan hålla sig innanför ett staket.
Fåren ska ju hålla sig i sina hagar för deras egen och andras säkerhet,man kan inte ha dom rännandes dit dom själva har lust! ::)

Har själv haft hoppande gutar,började med en...slutade med att 5 fick flytta (ja,köparen var medveten om problemet)
Ett jäkla dilemma är det >:(
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 05 jan-13 kl 22:38 »
Förvisso, men all god djurhållning utgår ifrån att även djuren ska trivas.  Att försöka lista ut hur de vill ha det är A och O som jag ser det.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #13 skrivet: 06 jan-13 kl 09:32 »
Ge dem gärna en mineralbalja också, eller lösmineral, det brukar de gilla.
Åsenfår, hundar och katter

zeina66

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 06 jan-13 kl 10:37 »
Förvisso, men all god djurhållning utgår ifrån att även djuren ska trivas.  Att försöka lista ut hur de vill ha det är A och O som jag ser det.

Trollmor; jag håller fullständigt med dig på den punkten men kan man inte hålla sina djur innanför ett stängsel så har man ändå ingen god  djurhållning. Klart att man vill att djuren ska trivas - men man ska kunna lämna gårn utan att oroa sig också  :)

Jag lever med mina djur - inte för dom ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #15 skrivet: 06 jan-13 kl 11:55 »
Såg under förvintern att våra tackor vandrade långt ut på vallen (och betade det lilla som fanns) när det några dagar blev mildväder och all snö tinade. Vi utfodrar med ensilage inne och ute när vädret tillåter. Vi hade inte brytt oss om att stänga för vinterhagen då snön gör att de helst håller sig "hemma kring matbordet". Jag kan tänka mig att dina Gutar som är vana vid stora ytor (rasen beskrivs ju ibland som svår att hägna i små hagar) verkligen gillar sin 2ha stora sommarhage. Vi har Finullsfår som helst är inne i fårhuset och i rasthagen då vi har mycket snö och temperaturen sjunker till minus 10-35 grader. Det är ingen som rymmer till något grönare ställe här inte  ;D ;D

drakvinga

• Småland
« Svar #16 skrivet: 06 jan-13 kl 20:04 »
fåren tillbaka flyttade och listan avprickad.. tog hela söndagen  o:)
tack för alla tips.... jag får återkomma om dom fortsätter att rymma

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser